CES 2025: Pašbraucošie auto un citas transporta tendences

Ir noslēgusies elektronikas un tehnoloģiju izstāde CES 2025 – šeit apkopota svarīgākā informācija par tendecēm, kas dominēja transporta jomā.

Vēl pirms sākās CES 2025, sāka parādīties dažas tendences vai, precīzāk sakot, parādījās dažas nepilnības. Izstādē netika pārstāvēti visi ASV un daži Eiropas autoražotāji, kas ir palīdzējuši pārvērst CES par automobiļu izstādi.

Šo tukšumu aizpildīja vairāki Ķīnas autoražotāji, piemēram, Zeekr, Ķīnas Geely Holdings piederošais elektromobiļu zīmols. Stendi bija arī Great Wall Motor piederošajam zīmolam Wey un Xpeng.

Lasvegasas konferenču centra Rietumu zāle, kur atrodas lielākā daļa transportlīdzekļu un transporta tehnoloģiju, bija tukšāka nekā iepriekšējos gados. Daži no lielākajiem paziņojumiem nebija saistīti ar jauniem elektromobiļiem vai citiem produktiem, kas varētu aizņemt daudz vietas.

Piemēram, Toyota paziņoja, ka ir pabeigts pirmais Woven City posms, un ka tiek meklēti izgudrotāji un jaunuzņēmumi. Tāpat uzņēmums paziņoja, ka tas “pēta raķetes”. Tas nav gluži tas, ko var izstādīt CES.

Tomēr bija jāatklāj nākotnes transporta tehnoloģijas. Šogad autonomo transportlīdzekļu tehnoloģija bija pārstāvēta vairāk nekā jebkad agrāk, un tas, kas tur bija, sniedza dažus mājienus par to, kā varētu veidoties pārējā gada daļa. Lūk, galvenās tēmas, ko mēs pamanījām izstādē.

Mākslīgais intelekts un automatizētās braukšanas tehnoloģijas

Japānas uzņēmuma Tier IV ekspozīcija izstādē CES 2025 Lasvegasā.
Foto: Kirsten Korosec

Daži no lielākajiem eksponātiem Lasvegasas konferenču centrā bija veltīti automatizētās braukšanas tehnoloģijām.

Savu klātbūtni bija nodrošinājuši tādi autonomo transportlīdzekļu uzņēmumi, kas izstrādā (vai ir uzsākuši) robotaksometru pakalpojumus, piemēram, May Mobility, Japānas uzņēmums Tier IV, Waymo un Zoox. Zīmīgi, ka Zoox pirms CES un izstādes laikā medijiem piedāvāja braucienus ar minētajiem taksoemtriem.

Automatizētās tehnoloģijas parādījās arī citviet, tostarp lauksaimniecības nozares uzņēmumi, piemēram, John Deere un Kubota, un jaunuzņēmumi, piemēram, Polymath Robotics, kas izmanto pašbraucošās sistēmas bezceļu vidē.

Iespējams, vislielākā uzņēmumu grupa demonstrēja produktus, kas atbalsta automatizētu braukšanu un uzlabotas braukšanas palīgsistēmas. Šai uzņēmumu grupai pieder arī Honda i, paziņojot par jaunu operētājsistēmu Asimo kas tiks integrēta tās nākamās paaudzes 0 sērijas elektromobiļos un izmantota ADAS funkciju atbalstam.

Uz skatuves bija arī Comma.ai. Šis Džordža Hotca dibinātais jaunuzņēmums ir izstrādājis atvērtā pirmkoda autovadītāja palīgsistēmu un atbalsta aparatūru, ko var pievienot daudziem mūsdienīgiem transportlīdzekļiem, lai nodrošinātu uzlabotas autovadītāja palīgsistēmas iespējas, kas līdzvērtīgas Tesla Autopilot un GM brīvroku sistēmas Super Cruise iespējām.

Lasvegasā bija arī uzņēmums Vay, kas ir izveidojis automašīnu koplietošanu bez vadītāja, taču ne izstādes laikā. Pirms pāris gadiem pilsētā darbību uzsākušais jaunuzņēmums paziņoja par ievērojamu sava pakalpojuma paplašināšanu.

Nvidia turpina sadarboties ar ikvienu

Katru gadu CES izstādē transporta nozare saņem virkni paziņojumu, kuros detalizēti norādīts, kuri autoražotāji, piegādātāji un transporta partneri ir parakstījuši līgumus par Nvidia tehnoloģiju izmantošanu, un 2025. gads nebija izņēmums.

Tomēr izcēlās Nvidia apņemšanās nodrošināt pēc iespējas lielāku daļu no pašbraucošo transportlīdzekļu paketes, sākot no testēšanas un simulācijas līdz borta superdatoriem un beidzot ar mākoņdatošanu.

Viens no spilgtākajiem piemēriem šiem paziņojumiem bija Nvidia sadarbība ar Toyota. Abi uzņēmumi jau gadiem ilgi ir sadarbojušies, lai palīdzētu Toyota pētniecības un izstrādes nodaļai izstrādāt, apmācīt un apstiprināt AV tehnoloģijas.

Šogad abi uzņēmumi paziņoja par konkrētākiem plāniem. Nvidia tehnoloģijas tiks izmantotas Toyota nākotnes transportlīdzekļos, kuri, kā tagad zināms, būs aprīkoti ar automatizētas braukšanas iespējām. Konkrēti, Nvidia Drive AGX Orin sistēma uz mikroshēmas un DriveOS operētājsistēma, kas vērsta uz drošību, tiks uzstādīta Toyota nākamās paaudzes transportlīdzekļos.

Runājot par 4. līmeņa autonomo transportlīdzekļu tehnoloģijām (tas nozīmē sistēmu, kas var vadīt pati sevi, un nav nepieciešams, lai vadību pārņem cilvēks), Nvidia bija vairāk jaunumu.

Mikroshēmu ražotājs sadarbojas ar pašbraucošo kravas automašīnu uzņēmumu Aurora Innovation un automobiļu piegādātāju Continental. Sadarbība paredz, ka Nvidia Drive Thor SoC un DriveOS tiks integrēta Aurora Driver, kas ir Aurora AV sistēma, kuru Continental plān ražot 2027. gadā.

Visbeidzot, viena no pārsteidzošākajām partnerībām bija ar Uber. Pārvadājumu un piegādes gigants plāno izmantot Nvidia jauno pasaules modeļa simulācijas rīku Cosmos un mākoņtehnoloģiju mākslīgā intelekta superdatora platformu DGX Cloud. Šo rīku izmantošana atbalstītu autonomo transportlīdzekļu tehnoloģiju izstrādi.

Uber neatklāja, kā plāno izmantot šos rīkus, jo tas pats neizstrādā savas AV tehnoloģijas. Uzņēmums plāno sadarboties ar AV uzņēmumiem, lai ieviestu pašvadības pakalpojumus savā platformā.

Jauni skatījumi uz ekrāniem

Valeo demonstrē panovīzijas tehnoloģiju izstādē CES 2025.
Foto: Kirsten Korosec

Ekrāni CES izstādē nav nekas jauns. Tie jau kādu laiku ir visur. Šogad daži uzņēmumi ekrānu ideju virzīja tālāk par tradicionālajām idejām.

Piegādātājs Valeo demonstrēja jaunu produktu, ko dēvē par panovision un kas tiks uzstādīts BMW nākamās paaudzes Neue Klasse transportlīdzekļos, – tas atspoguļo pilnu ekrānu gar vējstikla pamatni. Uzņēmums atklāja šo tehnoloģiju izstādē CES 2024. Šogad sistēmā ir integrēta kabīnē esošā vadītāja uzraudzības sistēma.

Automobiļu piegādātājs Hyundai Mobis demonstrēja hologrāfisko ekrānu, kas aptver visu vējstiklu. No ārpuses tas izskatās kā jebkurš cits vējstikls. Taču no vadītāja sēdekļa aizmugures vējstikls pārvēršas par caurspīdīgu ekrānu, kas sniedz tādu informāciju kā navigācija un mūzikas atskaņošanas saraksti.

GenAI ienāk automašīnās

Automobiļu ražotāji ir iesaistījušies ģeneratīvā mākslīgā intelekta radītā ažiotāžā – šī tendence aizsākās pagājušajā gadā. Pat nejaušs vērotājs, visticamāk, pamanīja terminu “genAI”, “chatgpt” vai “LLMs” visā LVCC automobiļu tehnoloģiju sadaļā.

Tas bija visur – un nekur citur, ja jūs saprotat, ko mēs domājam. Dažos gadījumos aiz šiem vārdiem slēpās reālas partnerības un plāni. Piemēram, BMW un tā partnerība ar Amazon. BMW izmantoja CES 2025, lai demonstrētu savu jauno automobiļa lietotāja saskarni, kas debitēs Neue Klasse sedanā vēlāk šogad un galu galā izplatīsies visos modeļos.

BMW paziņoja, ka šajos nākotnes transportlīdzekļos, kā arī tajos, kas brauc jau šodien, izmantos Amazon Alexa personalizēto asistenta tehnoloģiju. Šī nav Alexa lietotne, pie kuras autovadītāji, iespējams, ir pieraduši.

Tas ir “baltā zīmola” produkts, kurā tiks integrēti Amazon lielie valodas modeļi. Sākotnēji šī tehnoloģija tiks izmantota galvenokārt navigācijai, lai ļautu klientiem sniegt plašākas runas komandas, izmantojot dabisko valodu.

BMW un Amazon sāks ieviest ar LLM darbināmas iespējas kā daļu no beta versijas atsevišķos transportlīdzekļos un valstīs. Tikmēr Qualcomm uz CES ieradās ar uzlabojumiem savā Snapdragon Digital Chassis un Cockpit sistēmā. Un tā nebūtu CES 2025 izstāde, ja dažos no šiem atjauninājumiem nebūtu iekļauts ģeneratīvais mākslīgais intelekts.

Mikroshēmu ražotājs paziņoja, ka Qualcomm tehnoloģiju savās pieredzēs plāno integrēt vairāki automobiļu piegādātāji, piemēram, Alps Alpine, Panasonic un Garmin, kā arī Indijas automobiļu ražotājs Mahindra. Ģeneratīvas mākslīgā intelekta funkcijas tagad ir iekļautas “inteliģentas un personalizētas kabīnes pieredzes” teritorijā.

Dažas funkcijas, ko nodrošina Meta Llama un OpenAI Whisper Small, varētu būt, piemēram, izklaidīgas vai miegainas braukšanas noteikšana reāllaikā. Tāpat funkciju klāstā varētu ietilpt identifikācija, lai automātiski pielāgotu sēdekļu pozīcijas, spoguļu leņķus utt., kā arī navigācijas ieteikumi, pamatojoties uz vadītāja stāvokli, piemēram, uz kafejnīcu, ja viņš izskatās noguris. 

Citi iespējamie Qualcomm ģeneratīvā mākslīgā intelekta piedāvājumu izmantošanas gadījumi varētu būt multimodāls mākslīgais intelekts, kas identificē interesantus punktus ceļā. Šo nodrošinātu tādi modeļi kā Llama, atvērtā koda LlaVa un Fast Stable Diffusion, vai pat pielāgota satura ģenerēšana, lai pasažieriem nodrošinātu personalizētu izklaidi pēc pieprasījuma.

Mikromobilitāte tomēr pastāv!

Visbeidzot, ir daudz runāts un pierādīts, ka mikromobilitāte ir mirusi. Taču tas nav gluži pareizi. Protams, koplietošanas skrejriteņu ir cietuši grūtības vai arī ir pārtraukuši darbību. Taču, ejot pa Ziemeļu halli, pārsteidza tas, cik daudz ebike un motorolleru zīmolu bija izstādē.

Vmax izlaida sešus jaunus skrejriteņus savai 2025. gada modeļu līnijai. Aima Technology Group atklāja vairākus jaunus ebikes, un Heybikes izlaida vidējas piedziņas riepu modeli. Segmenta līderis Segway arī prezentēja divus jaunus e-velosipēdus, kas aprīkoti ar uzņēmuma viedo tehnoloģiju un funkciju kopumu Intelligent Ride System.

Arī Verge Motorcycles meitasuzņēmums Donut Lab iesaistījās šajā procesā un izlaida elektromotoru, ko var integrēt tieši riepā.

Avots: TechChurch

Dalies :

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Atbildēt

Jaunākie apskati
Tev varētu interesēt