Ķīniešu akumulatoru zinātnieki ir izstrādājusi tehnoloģiju, lai litija akumulatoru pārstrādi padarītu lētāku un daudz efektīvāku.
Līdz ar elektromobiļu izplatības pieaugumu, līdz 2030. gadu sākumam būs jāpārstrādā miljoniem nolietotu akumulatoru. Nepareiza šo bateriju utilizācija var piesārņot planētu ar izteikti kaitīgām ķīmiskām vielām. Tāpēc pētnieki cenšas rast risinājumus, lai maksimāli palielinātu elektromobiļu bateriju pārstrādes potenciālu.
Tagad Ķīnas pētnieki ir atraduši veidu, kā pārstrādāt gandrīz 100% baterijā esošā litija. Tā ziņo The Independent, atsaucoties uz Vācijas akadēmiskajā žurnālā Angewandte Chemie publicēto pētījumu.
Viņi izmantoja īpašu metodi, lai no izlietotas baterijas iegūtu 99,99% litija, 97% niķeļa, 92% kobalta un 91% mangāna.
Pētnieki norādīja, ka tradicionālās ekstrakcijas metodes, kurās izmanto aminoskābes, rada drošības problēmas un draud nodarīt vairāk kaitējuma nekā labuma videi. Tā vietā viņi izmantoja ekstrakcijas metodi, ko sauc par “neitrālu izskalošanu”.
Tā aizvieto tradicionālās otrreizējās pārstrādes skarbu ķimikāliju izmantošanu ar neitrālu šķīdumu, tādējādi padarot procesu drošāku un videi draudzīgāku.
Tas arī ietaupa laiku – litija, niķeļa, kobalta un mangāna ekstrakcija aizņem tikai 15 minūtes. Tāpat pētnieki izmantoja vienkāršāku aminoskābi ar nosaukumu “glicīns”, lai efektīvāk ekstrahētu litiju, un pēc tam izmantoja īpašu procesu, lai izvairītos no jebkādām turpmākām ķīmiskām reakcijām.
Tādējādi līdz minimumam samazināta kaitīgu blakusproduktu rašanās iespēja. Pētījumā arī teikts, ka šis process samazina pārstrādes izmaksas.
Pētījumu veica vairākas Ķīnas universitātes, tostarp Centrālā Dienvidu universitāte Čanšā, Guidžou Normāla universitāte un Nacionālais progresīvo enerģijas uzglabāšanas materiālu inženiertehnisko pētījumu centrs.
Tas, iespējams, ir tikai laboratorijas eksperiments, taču bateriju pārstrāde joprojām ir pietiekami neutilizēts resurss, kas gadu gaitā varētu būt miljardiem eiro vērts. Tā pat var padarīt jaunas elektromobiļu baterijas, kurās izmanto pārstrādātu saturu, ievērojami lētākas.
Patiesībā, saskaņā ar ASV Inflācijas samazināšanas likuma klauzulu, ASV pārstrādātas baterijas tiek uzskatītas par ASV ražotām baterijām, kas ļauj saņemt subsīdijas neatkarīgi no izcelsmes valsts. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc pārstrādes nozare, piemēram, ASV strauji attīstās.
Avots: InsideEVs