Zviedrijā bāzētais autoražotājs Volvo cer sākt pavisam jaunu posmu savā elektrifikācijas ceļā ar EX60 vidēja izmēra elektrisko SUV.
Volvo XC60 ir Zviedrijas autoražotāja vislabāk pārdotais auto pasaulē. 2024. gadā tas sasniedza gandrīz ceturtdaļmiljonu pārdotu eksemplāru. Tagad loģisks solis XC60 attīstībā ir pilnībā elektriska versija.
Uzņēmums gan ir nedaudz atkāpies no iepriekš izvirzītajiem mērķiem līdz 2030. gadam kļūt tikai par elektroauto ražotāju, tomēr pilnībā pāriet uz elektroauto joprojām ir galvenais mērķis.
Visa nākotnes modeļu gamma būs aprīkota ar baterijām – vai nu kā hibrīdi, plug-in hibrīdi vai pilnīgi elektroauto. EX60 modelim būs ļoti nozīmīga loma Volvo ceļā uz oglekļa emisiju samazināšanu, un ir zināms, ka modelis nonāks tirgū nākamā gada sākumā.
Kā pērn ziņots Volvo kapitāla tirgu dienā, EX60 nebūs tikai elektrisks esošā XC60 aizstājējs – tas ieviesīs pilnīgi jaunu platformu un tehnoloģiju paaudzi.
Autoražotājs vēl nav atklājis pilnu EX60 dizainu vai konceptu. Tomēr nesen Instagram publicētajā foto redzami pazīstami vertikālie aizmugures lukturi.

Nav gaidāma liela atkāpe no dizaina, kas jau ieviests mazākajā EX30 un lielākajā EX90. Mēs sagaidām kantainu, bet samērā elegantu virsbūves siluetu ar pilnībā noslēgtu priekšu (jo elektriskam auto nav vajadzīga tradicionālā radiatora reste) un līdzīgu izmēru kā pašreizējam XC60.
SPA3 platforma – jauns tehnoloģiskais pamats
Zem virsbūves EX60 būs Volvo pirmais modelis, kas balstīts uz jaunās paaudzes SPA3 platformas. Tā būs būtiska evolūcija salīdzinājumā ar SPA2 arhitektūru, ko izmanto jau prezentētais EX90.
Volvo produktu un stratēģijas vadītājs Ēriks Severinsons skaidroja: “EX60 būs mūsu pirmais modelis uz SPA3 – nākamās paaudzes SPA arhitektūras, kas būs kvalitatīvs izrāviens no SPA2.”
SPA3 platforma ļaus izmantot 93% efektivitātes elektromotorus (iepriekšējo 85% un pašreizējo 91% vietā). Turklāt tā būs bāze vesela jaunu elektrisko Volvo klāsta radīšanai – gan lielākiem par EX90, gan mazākiem par EX30.
Vēl būtiskāk – EX60 būs strukturālā baterija, kur akumulators būs integrēts šasijā (Tesla šo risinājumu izmanto jau vairākus gadus). Bateriju bloki saņems jaunas augstas enerģijas blīvuma šūnas.
Volvo Superset tehnoloģiju platforma un Nvidia procesori
Volvo savu nākotnes tehnoloģiju pamatu sauc par “Superset”. Tā ir standartizēta moduļu, programmatūras un aparatūras kopa, kas tiks ieviesta visos topošajos Volvo modeļos.
Ražotājs šo pieeju apraksta kā “lielos blokus, piemēram, auto arhitektūru un elektriskās sistēmas, un mazākos – atsevišķas programmatūras un mākslīgā intelekta lietotnes un mehāniskās komponentes”.
Pašlaik EX90 jau izmanto “daļu šīs platformas”. Proti, auto ir integrēta Nvidia Drive Orin mikroshēma ar jaudu 250 triljoni darbību sekundē. Savukārt EX60 saņems nākamās paaudzes Nvidia Drive Thor procesoru, kas spēs veikt līdz 1000 triljoniem darbību sekundē.
Volvo galvenais tehnoloģiju vadītājs Anders Bells komentēja: “Thor spēj četrkāršot darbību skaitu sekundē salīdzinājumā ar Orin, vienlaikus būtiski samazinot enerģijas patēriņu un uzlabojot transportlīdzekļa efektivitāti.”
Viņš norādīja, ka Volvo izmantos šo tehnoloģiju, lai attīstītu drošības sistēmas un sagatavotu pamatu autonomajai braukšanai, taču nesteigsies ieviest pilnīgu autopilotu uzreiz.
“Piedāvāsim Thor dažādās versijās – vienkāršākās konfigurācijas pamatvajadzībām un jaudīgākas tiem klientiem, kas vēlas progresīvākas vadītāja asistentu funkcijas un nākotnē – autonomo braukšanu,” viņš piebilda.
Multimediju sistēma un lietošanas pieredze
EX60, visticamāk, saņems nākamo Google infotainment versiju, ko autoražotājs jau ieviesis EX30, EX90 un atjauninātajā 2025. gada XC90.
Šajās sistēmās biežāk izmantotās lietotnes un vadības rīki, proti, karte, mūzika, telefons, jau sākumā parādās galvenajā ekrānā, lai lietotājam būtu nepieciešams mazāk pieskārienu, lai atvērtu konkrētu funkciju. Turklāt var pielāgot konteksta izvēlni ar paša izvēlētām galvenajām lietotnēm ekrāna apakšā.
Volvo vadība uzsver, ka šīs izmaiņas ir balstītas uz klientu atsauksmēm. Bells lēsa, ka uzņēmums pāriet “ne tikai uz datu vadītu produktu, bet arī uz datu vadītiem lēmumiem un datu vadītiem uzlabojumiem visos aspektos – optimizējot un atsakoties no funkcijām, ko lietotāji nenovērtē vai nelieto.”
Volvo pieturas pie ražošanas Zviedrijā
EX60 ražos Volvo galvenajā rūpnīcā Gēteborgā, Zviedrijā. Kad tieši auto nonāks tirdzniecībā, uzņēmums vēl nav paziņojis.
Autoražotājs vairākkārt ir uzsvēris, ka necenšas kļūt par masu zīmolu. Drīzāk tas sevi pozicionē premium segmentā. Tādēļ cena būs attiecīgi augstāka.
Salīdzinājumam – pašreizējais benzīna XC60 maksā sākot no 49 000 EUR. Tesla Model Y cena sākas pie 48 000 EUR cenu zīmes. Sagaidāms, ka EX60 cenu diapazons būs līdzīgs vai pat nedaudz augstāks, ņemot vērā visu jauno tehnoloģiju klāstu.
Avots: InsideEVs