Tramps pret elektroauto – “tīrīšana” turpinās

Trampa elektroauto lādētāju “tīrīšana” būs dārga, turklāt hakeri ielenc elektromobiļu uzlādes stacijas un Tesla uzsāks FSD pārdošanu Ķīnā.

Pēdējo četru gadu laikā, elektrisko transportlīdzekļu attīstība ir strauji pieaugusi. Uz Amerikas ceļiem ir vairāk elektromobiļu nekā jebkad agrāk. Elektromobiļu uzlādes stacijas ir izkaisītas pa daudzām lielākajām automaģistrālēm. Tāpat ASV ir ieguvusi lērumu ekonomisku elektromobiļu parku, ko izmanto federālā valdība. Šķiet, ka tas ir solis pareizajā virzienā, vai ne?

Acīmredzot šis solis nav pietiekami liels, jo jaunā Donalda Trampa administrācija šo progresu dēvē par regresu. Tramps aizbildinās ar izmaksu samazināšanu, un jaunākie centieni iznīcināt tūkstošiem elektromobiļu uzlādes pieslēgvietu federālajās ēkās un īpašumos vien nodokļu maksātājiem varētu izmaksāt vairāk nekā miljardu eiro.

Lūk, kas šodien ir iekļauts darba kārtībā – Trampa veiktā elektromobiļu tīrīšana nodokļu maksātājiem varētu izmaksāt vairāk nekā miljardu eiro, elektromobiļu lādētāji saskaras ar vairāk hakeriem kā jebkad agrāk, un Tesla gatavojas pilnīgas pašbraucošās piedziņas ieviešanai Ķīnā.

Trampa elektroauto lādētāju tīrīšana nodokļu maksātājiem izmaksās miljardu

Pagājušajā nedēļā Trampa administrācija paziņoja, ka pārtrauks Vispārējo pakalpojumu administrācijas izvietoto elektromobiļu lādētāju darbību. GSA, kas pārvalda federālos īpašumus un objektus (tostarp aptuveni divas trešdaļas no federālās valdības 650 000 transportlīdzekļu parka), tika pavēlēts atslēgt visus elektroauto lādētājus. Proti, no simtiem vietu izņemt tūkstošiem uzlādes pieslēgvietu.

Federālie dati liecina, ka tie varētu būt no 2200 līdz 8000 uzlādes pieslēgvietu, ko GSA izmanto vairāk nekā 650 vietās.

Baidena administrācija iztērēja 285 miljonus EUR, lai uzstādītu lielāko daļu no šiem lādētājiem. Federālā valdība tagad pārtrauks to ekspluatāciju un sāks tos likvidēt. Būtiski, ka šis process arī nebūs par velti. Patiesībā GSA amatpersona sarunā ar Politico E&E News lēš, ka staciju izņemšana no ekspluatācijas nodokļu maksātājiem izmaksās no 48 līdz teju 100 miljoniem EUR.

Tas nebeidzas tikai ar dažu lādētāju izmešanu atkritumos. Tiek ziņots, ka Trampa komanda vēlas izmest arī 25 000 elektromobiļu, kurus valdība jau ir iegādājusies.

Saskaņā ar E&E sniegto informāciju, šāds solis pārpludinātu tirgu ar elektromobiļiem, kurus pārdotu par nelielu daļu no to iegādes cenas. Šāda pieeja varētu izmaksāt simtiem miljonu eiro realizēto amortizācijas zaudējumu. Tāpat tas piestādītu jaunu rēķinu (aptuveni 670 eiro apmērā) par jauniem ar gāzi darbināmiem transportlīdzekļiem.

Lūk, fragments no E&E News, kas izskaidro kopējo aprēķinu:

“Ja aģentūra atbrīvosies no 25 000 elektromobiļu, ko tā iegādājās Baidena administrācijas laikā – par ko ziņo The Verge -, tas varētu pārpludināt tirgu. Bijusī GSA amatpersona, kas lūdza palikt anonīma, jo pašreizējais darba devējs nav devis atļauju runāt ar presi, lēš, ka, pārdodot elektroauto priekšlaicīgi, katrs no tiem varētu tikt pārdots tikai par 25 % no sākotnējās vērtības.

Bijusī amatpersona norādīja, ka priekšlaicīga izmešana varētu radīt zaudējumus 225 miljonu ASV dolāru apmērā. Tā kā šie elektromobiļi ir darba kārtībā esoši transportlīdzekļi un tie būtu jāaizstāj ar benzīna automobiļiem, jaunu transportlīdzekļu iegāde GSA varētu izmaksāt vēl 700 miljonus ASV dolāru, teica viņi.”

Kopsavilkums par iespējamiem zaudējumiem:

  • 95 miljoni EUR par GSA elektromobiļu uzlādes tīkla ekspluatācijas pārtraukšanu.
  • 214 miljoni EUR elektromobiļu amortizācijas no pārdošanas ar zaudējumiem
  • 285 miljoni EUR, kas iztērēti elektromobiļu lādētāju uzstādīšanai
  • 667 miljoni EUR, iegādājoties jaunus ar gāzi darbināmus automobiļus.


Kopā tie ir 1,26 miljardi EUR, kas varētu tikt izšķiesti, jo pašreizējā administrācija sāk atteikties no pēdējo četru gadu laikā panāktā progresa valdības transporta parka modernizācijā. Būtiski, ka tas ir nodokļu maksātāju finansējums. Tas nozīmē, ka no katra nodokļus maksājoša amerikāņa kabatas šim procesam varētu tikt izvilkti 8 eiro.

Dažas no šīm stacijām ir izvietotas vietās, kur patiešām ir nepieciešami elektromobiļu lādētāji. Šīs lokācijas iekļauj, piemēram, nacionālās laboratorijas un militārās bāzēs. Turklāt citas publiski pieejamas valdības darbiniekiem un apmeklētājiem.

Uzlādes stacijas kļūst par hakeru spēļu laukumu

Izrādās, ka mobilitātes nākotne ir ne tikai elektrificēta. Tā ir arī neaizsargāta. Tā tas mēdz notikt, kad viss ir balstīts uz programmatūru – labā vai sliktā nozīmē.

Kiberdrošības uzņēmuma Upstream jaunajā ziņojumā norādīts, ka draudu dalībnieki ar izspiedējvīrusu programmatūru mērķē ne tikai uz slimnīcām, skolām un uzņēmumiem. Tie vēršas arī pret elektromobiļu lādētājiem un viedās mobilitātes produktiem.

Abos gadījumos uzbrukumu skaits gada laikā kopā palielinājies par 39 %. Labāku vārdu trūkuma dēļ tas nozīmē, ka jūsu draudzīgās uzlādes stacijas kaimiņos ir jaunākais hakeru spēļu laukums.

Šeit Automotive News sniedz sīkāku informāciju:

“2025. gadā tika reģistrēti 409 kiberuzbrukumi, salīdzinot ar 295 gadījumiem 2023. gadā. Šo uzbrukumu īpatsvars, kuros bija iesaistīti elektromobiļu lādētāji, palielinājās līdz 6 procentiem, salīdzinot ar 4 procentiem 2023. gadā.

Kiberdrošības uzņēmums norāda, ka uzbrukumi kļūst arvien biežāki un paaugstina risku. Tā kā ierīces, lietotnes un citi rīki savā starpā sazinās, potenciālais uzbrukuma nospiedums kļūst arvien lielāks.

59% no 2024. gada uzbrukumiem elektromobiļu uzlādei potenciāli varēja ietekmēt miljoniem ierīču, tostarp lādētājus, mobilās lietotnes, transportlīdzekļus un citas ierīces. Trīsdesmit septiņi procenti varēja ietekmēt tūkstošiem ierīču, norāda Upstream.”

Upstream dati liecina, ka hakeri ne tikai ākstās – viņi rada reālu draudu. Tā kā elektromobiļu uzlādes nozare attīstās, tā var kļūt par mērķi sarežģītākām draudu dalībnieku grupām, kas vēlas izspēlēt maksājumu sistēmas vai izspiest no uzņēmumiem izpirkuma maksu, ja tās iegūtu priviliģētāku piekļuvi uzlādes tīkla sistēmām.

Papildus tam, ka ir iespēja uzreiz ķerties pie programmatūras, kas vada uzlādes tīklus vai maksājumu sistēmas, pastāv arī iespēja, ka hakeri varētu izmantot lādētājus, lai izmantotu avangardisku uzbrukumu no lādētāja uz transportlīdzekli.

Atcerieties, ka lādētājs ne tikai nodod elektroenerģiju jūsu automobilim, bet arī aktīvi ar to sazinās. Ja uzbrucējs atradīs veidu, kā izmantot šo saziņu, tas var beigt spēli ar jūsu uz programmatūras balstīto ritošā metāla gabalu.

Neaizmirsīsim, ka pastāv arī nacionālo valstu pārstāvji. Iespēja ir niecīga, bet, ja valsts sponsorēti uzbrucēji atrastu veidu, kā ar ieročiem aprīkot elektromobiļu lādētājus, lai pārslogotu elektrotīklu, tie potenciāli varētu izraisīt masveida elektroapgādes pārtraukumu un finanšu haosu.

Patiesībā Džordža Meisona Universitātes, Konkordijas Universitātes un Kanādas Hydro-Quebec pētniecības institūta pētījumā 2024. gadā tika simulēts tieši šāds pārslēgšanās uzbrukums. Tas izrādījās iespējams.

Tesla gatavojas uzsākt FSD pārdošanu Ķīnā

Tesla beidzot veic pasākumus, lai Ķīnā ieviestu pilnīgas pašbraucošās automašīnas (angļu valodā – FSD). Taču, tāpat kā viss, ko Tesla dara šajā valstī, aiz sarkanā aizkara notiek daudz vairāk, nekā redzams no malas.

Un, lai gan Ķīnas Tesla īpašnieki drīzumā varētu saņemt FSD līdzīgas autovadītāja palīgsistēmas funkcijas, pilnīga ieviešana joprojām atrodas ASV un Ķīnas tirdzniecības saspīlējuma centrā.

Tesla jaunākais atjauninājums ļaus īpašniekiem Ķīnā, kuri jau ir samaksājuši par Tesla FSD pakalpojumu 8367 EUR apmērā, aktivizēt noteiktas Autopilota funkcijas “Autopilots pilsētas ielās” un “Navigācija ar autopilotu”.

Kā ziņo Car New China, dažas no tām ietver iespēju transportlīdzeklim izbraukt no šosejas uzbrauktuvēm un krustojumiem, kad transportlīdzeklis aktīvi virzās uz galamērķi. Transportlīdzeklis var arī veikt pagriezienus, atpazīt luksofora signālus, mainīt braukšanas joslas un uzraudzīt vadītāja uzmanību, izmantojot uz vadītāju vērsto salona kameru.

Tiek ziņots, ka FSD programmatūras pakalpojums Ķīnā ir pārdēvēts par “FSD Intelligent Assisted Driving” (FSD inteliģentā asistētā braukšana). Tas, balstoties pēc dažu pieņēmumiem, ir darīts, lai nomierinātu regulatorus, samazinot sistēmas autonomijas līmeni, ko tā var nodrošināt.

Ja tas izklausās pazīstami, tad tas ir tāpēc, ka Tesla citās valstīs (tostarp ASV un Vācijā) ir bijušas problēmas ar regulējošajām iestādēm saistībā ar FSD nosaukumu – galu galā, sistēma nemaz nav patiesi “pilnībā pašbraucoša”.

Jāatzīmē, ka Tesla joprojām gaida regulatora apstiprinājumu, pirms FSD izplatīšanas Ķīnā. Paredzams, ka Ķīna, ņemot vērā Tesla izpilddirektora Īlona Maska ciešās attiecības ar ASV valdību, izmantos FSD regulatīvo apstiprinājumu kā kārtiņu sarunās par tarifiem.

Prezidents Tramps jo īpaši draud ar jauniem tarifiem Ķīnas precēm pēc tam, kad iepriekšējā administrācija jau bloķēja Ķīnas elektromobiļu ražošanu, izmantojot tiešo tarifu un netiešo uzbrukumu kombināciju.

Pagaidām Ķīnas patērētāji faktiski saņem “FSD Lite”, kam ir dažas, bet ne visas vadītāja palīgsistēmas funkcijas, kādas ir ASV automobiļiem. Taču, godīgi sakot, arī ASV patērētāji gaida FSD, kas spēj darboties no piekrastes līdz piekrastei un kas viņiem tika solīts jau 2016. gadā.

Ja Tesla saņems atļauju virzīt pilnvērtīgu FSD versiju, tas varētu palīdzēt ne tikai nomierināt klientus, kuri gadiem ilgi ir gaidījuši, lai izmantotu jau iegādātās programmatūras priekšrocības, bet arī palīdzēt padarīt Tesla transportlīdzekļus konkurētspējīgākus tirgū, kurā galvenā nozīme ir tehnoloģijām un kurā absolūti dominē vietējie autoražotāji (pat ar lētākām alternatīvām Tesla FSD).

Avots: InsideEVs

Dalies :

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Atbildēt

Jaunākie apskati
Tev varētu interesēt