Droni un kiberuzbrukumi paralizē Eiropas galvenās lidostas, atklājot aviācijas sektora drošības sistēmu vājākos posmus.
Eiropas aviācijas infrastruktūra pēdējo dienu laikā piedzīvo virkni traucējumu, kas izgaismo sistēmu vājos punktus un rada bažas par iespējamiem koordinētiem uzbrukumiem.
Dronu ielidojumi Kopenhāgenā un Oslo, kā arī nesenais hakeru uzbrukums lidostu reģistrācijas sistēmām visā Eiropā parāda, cik ievainojams ir šis stratēģiski nozīmīgais sektors.
Droni un kiberuzbrukumi paralizē Eiropas lidostas
Dānijā pirmdien droni uz vairākām stundām apturēja satiksmi Kopenhāgenas galvenajā lidostā. Premjerministre Mete Frederiksena notikušo saistīja ar virkni iespējamu Krievijas dronu uzlidojumu un citiem traucējumiem visā Eiropā.
Tajā pašā laikā līdzīgs incidents tika fiksēts Norvēģijas galvaspilsētā Oslo. Dažas dienas iepriekš hakeri bija uzbrukuši reģistrācijas sistēmām, izraisot problēmas Eiropas noslogotākajās lidostās kā Londonas Heathrow.
Izmeklētāji vēl tikai mēģina noteikt, kas atbildīgs par traucējumiem, taču eksperti tos uzskata par daļu no pieaugošiem “hibrīddraudu” gadījumiem, kas pārbauda valstu spēju pasargāt savu kritisko infrastruktūru.
“Vispirms tiek pārbaudīta metode – šajā gadījumā tā nozīmē lidostu slēgšanu. Nākamais pārbaudījums ir mūsu reakcija,” skaidroja Eiropas Hibrīddraudu apkarošanas centra direktors Juka Savolainens.
Krievijas vēstnieks Dānijā Vladimirs Barbins paziņojumā ziņu aģentūrai Reuters pauda, ka apsūdzības pret Maskavu ir nepamatotas.
Aviācijas sektora ievainojamība
Šie starpgadījumi atklāj, cik ļoti civilā aviācija ir atkarīga no sarežģītām sistēmām. Jebkurš traucējums piegādes ķēdē var ātri izraisīt masveida kavējumus vai reisu atcelšanu.
Pieaugot tā dēvētajiem “hibrīdkara” draudiem, tostarp dronu uzbrukumiem, GPS traucējumiem un kiberuzbrukumiem, eksperti aicina likumdevējus aktīvāk pievērsties kiberdrošības stiprināšanai, navigācijas sistēmām un kopējai drošības kultūrai.
“Šis uzbrukums parāda, cik ļoti neaizsargāta ir aviācijas nozare, kas balstās uz cieši savienotām sistēmām,” sacīja Barts Salaets no ASV kiberdrošības uzņēmuma F5, komentējot uzbrukumu Collins Aerospace reģistrācijas programmatūrai.
Vairāki eksperti norāda, ka pēdējos nedēļu laikā potenciāli Krievijas aktori Eiropā ir kļuvuši īpaši aktīvi, kas likumdevējiem liek steidzamāk izstrādāt skaidrākas vadlīnijas un mudināt aizsargāt kritisko infrastruktūru.
“Dronu aktivitāte tikai pieaug, un, manuprāt, tā neapstāsies,” sacīja Eriks Šautens, drošības izlūkošanas un aviācijas konsultāciju uzņēmuma Dyami direktors. “Aviokompānijas gaida valdību un iestāžu rīcību, lidostas – tāpat.”
Maskava konsekventi noliedz jebkādu saistību ar hibrīduzbrukumiem Eiropā.
Eiropas atbilde un iespējamās izmaksas
Eiropas gaisa satiksmes kontroles iestāde Eurocontrol paziņoja, ka sniedz atbalstu vietējām institūcijām un nacionālajām aviācijas iestādēm, lai palīdzētu pārvaldīt incidentu sekas.
“Aviācijas operatoriem ir jāspēj dinamiski izvērtēt riskus, jābūt gataviem novirzīt reisus un ieviest drošības pasākumus,” skaidroja aviācijas drošības konsultāciju uzņēmuma Osprey izlūkošanas speciālists Metjū Borijs.
Tomēr infrastruktūras modernizācija, piemēram, dronu bloķētāju, lāzeru un izsekošanas sistēmu ieviešana, var izmaksāt miljonus. Ne visas lidostas ir gatavas vai pat spējīgas veikt šādus ieguldījumus.
Arī Starptautiskā gaisa transporta asociācija (IATA) atzīst, ka pret-dronu tehnoloģija joprojām ir agrīnā stadijā un bieži pārsniedz lidostu budžetu. Savukārt ASV Federālā aviācijas pārvalde (FAA) ik mēnesi saņem vairāk nekā 100 ziņojumu par dronu novērojumiem pie lidostām.
Nepieciešami stingrāki standarti
Kiberdrošības uzņēmuma ESET eksperts Džeiks Mūrs norāda, ka uzbrukumi aviācijas piegādes ķēdēm izraisa traucējumus globālā mērogā. “Regulatoriem jāpastiprina drošības standarti kritiskajiem aviācijas IT piegādātājiem,” viņš uzsvēra.
Neatkarīgi no tā, vai incidents bija tīšs sabotāžas mēģinājums, finansiāli motivēts izspiedējvīrusa uzbrukums vai vienkārši tehnisks defekts, sekas parāda, cik trausla mūsdienās ir aviācijas infrastruktūra.
Avots: Reuters