Sākumlapa › Forumi › Notepad.lv › IT ziņas › PR › Dāvanu karte – populārākā dāvana pasaulē
Dāvanu kartes kļuvušas turpat vai par kulta preci
Lai arī dāvanu kartes nereti tiek uzskatītas par bezpersoniskām, pētījumi liecina, ka cilvēki labprātāk svētkos saņemtu tieši dāvanu karti un līdz ar to arī iespēju paši izvēlēties kārotās preces, nevis ko tādu, ko neizmantos vai atdāvinās tālāk. Piemēram, ASV Mazumtirdzniecības federācijas 2014. gadā veiktā pētījuma rezultāti liecina, ka 60% aptaujas dalībnieku dāvanu karte ir vēlmju saraksta augšgalā.
Dāvanu karte vērtējama kā praktiskākā un ērtākā dāvana gan no dāvinātāja, gan saņēmēja viedokļa, tāpēc ir tikai loģiski, ka mūsdienu steidzīgajā dzīves ritmā un laikā, kad tirgotāju preču un piedāvājumu klāsts liek apjukt pat rūdītākajiem pircējiem, cilvēki izvēlas tieši to. Dāvanu kartes iespējams iegādāties gandrīz pie katra tirgotāja, pakalpojumu spiedzēja vai tirdzniecības veikalu tīklā. To ir daudz, un tās ir dažādas – ar šaurāku un plašāku iespēju loku, iegādājamas tirdzniecības vietās vai internetā un tāpat arī tērējamas – gan reālajā, gan online vidē. Pamatā dāvanu kartes iedala divās grupās – atvērtā un slēgtā tipa. Atvērtā tipa dāvanu kartes ir piesaistītas VISA vai MasterCard un var tikt izmantotas jebkurā vietā, kur tiek pieņemtas šo zīmolu maksājuma kartes. Taču slēgtā tipa kartes var tikt izmantotas noteiktā uzņēmumā, lielveikalā vai lielveikalu tīklā.
Pasaulē populārākās – atvērtā tipa kartes, Latvijā – slēgtā
„Pētījumi liecina, ka patērētāji vēlas būt maksimāli brīvi savā izvēlē, tāpēc popularitāti gūst atvērtās dāvanu kartes, kuras ir ne tikai ērtākas, bet arī nesalīdzināmi drošākas – to drošības garantija balstās uz sertificētu sadarbību ar starptautiskajām maksājumu karšu organizācijām, piemēram, MasterCard Worldwide, atbilstību pasaules standartiem un valsts institūciju īstenotu kontroli,†atzīst SIA „Transac Pro†valdes loceklis Maksims Jaroševskis.
Latvijā joprojām ierastākas ir slēgtā tipa dāvanu kartes. „Cilvēki Latvijā vēl nav pieraduši pie atvērtajām dāvanu kartēm un to sniegtajām plašajām iespējām. Taču „Transact Pro†piedāvātie risinājumi pamazām maina šos ieradumus, piemēram, „Transact Pro†emitētā „Īstā dāvanu karte†ir atvērtā tipa dāvanu karte, ko iespējams lietot visās tirdzniecības vietās, kur apmaksai pieņem MasterCard kartes, arī ārpus Latvijas. Ir arī apvienoto zīmolu (co-branding) dāvanu kartes, kuras „Transact Pro†izdod sadarbībā ar partneriem, piemēram, Premium Plus karte, kas izdota sadarbībā ar „Narvesen Baltija†un kuru var iegādāties „Narvesen†veikalos. Aizvien vairāk cilvēku dod priekšroku atvērtā tipa dāvanu kartēm, jo novērtē to priekšrocības un augstos drošības standartus.†stāsta M. Jaroševskis.
Jāsaka, ka arī elektroniskās dāvanu kartes atspoguļo dažādus iepirkšanās paradumus. Piemēram, lai arī dāvanu kartes jau kļuvušas praktiski par valūtu, tās tomēr neuztveram tik nopietni kā naudu. Cilvēki ik gadus iegādājas dāvanu kartes vairāk nekā 100 miljardu dolāru vērtībā, bet vidēji 10% no šīm dāvanu kartēm tā arī paliek neizmantotas. Iemesli ir dažādi – par tām tiek aizmirsts, nav laika vai vēlēšanās doties uz konkrēto tirdzniecības vietu, karšu izmantošanas iespējas ir pārāk šauras un esošais piedāvājums neatbilst dāvanas saņēmēja interesēm, tās tiek pazaudētas u.c. Vispaviršāk cilvēki izturas pret dāvanu kartēm, kas ievērojami ierobežo viņu izvēli, kur un kā tās izmantot. Tomēr fakts, ka uzņēmumi, kas pāriet uz elektroniskajām dāvanu kartēm, vidēji novēro to iegādes pieaugumu par 50-100%, uzskatāmi parāda, ka cilvēki pamazām atsakās no ierastā tipa dāvanu kartēm, kas nav elektroniski lietojamas. Jāpiebilst, ka elektroniskās dāvanu kartes arī „atvieglo dzīvi†pašiem tirgotājiem – ir vieglāk gan uzskaitīt jau izsniegtās kartes, gan sekot līdzi to izlietojumam, gan arī šādas kartes ir grūtāk viltot.
Pētījuma dati rāda: 77% patērētāju atzīst, ka, iegādājoties dāvanu karti, tērē tikpat lielu summu, cik, iegādājoties kādu noteiktu dāvanu, savukārt 72% patērētāju, norēķinoties par pirkumu ar dāvanu karti, mēdz iztērēt vidēji par 20% vairāk nekā dāvanu kartes vērtība, piemaksājot trūkstošo summu. Ziemassvētkos un gadumijā dāvanu karti saņem turpat vai 50% patērētāju. Google meklētājā atrodamā informācija liecina, ka, meklējot dāvanu pāris dienas pirms Ziemassvētkiem un Jaunā gada, cilvēki parasti apsver iegādāties saldumus, pārtikas produktus, apģērbu vai smaržas, taču visbiežāk izvēle tomēr krīt par labu tieši dāvanu kartei.
[img]