Sākumlapa › Forumi › Notepad.lv › IT ziņas › Raksti › Elektronika: Ievads lodēšanas mākslā
Vispirms – kam vispār vajadzīga lodēšana? Var taču vienkārši saviķelēt
Sadzīves tehnikā un datoros ļoti bieži mēdz izļurkāties
Ko mēs paši mājās varam salodēt un ko nē?
Tātad varam salabot/pagarināt dažādus vadus, pārlodēt štekerus un ligzdas, nomainīt iespiedshēmu platēs (Printed Circuit Board, PCB) lielgabarīta detaļas, likvidēt aukstos vai izlūzušus lodējumus… Un, protams, nodarboties ar jaunradi – piemēram, izgaismot savu PC ar spožajām mūsdienu LED.
Ko nevajadzētu darīt pašiem?
Nekādā gadījumā pašiem nevajadzētu mēģināt nomainīt daudzkājiņu mikroshēmas, un mikroskopiskās bezkorpusa (jeb SMD) detaļas, ko lodē tieši pie PCB celiņiem. Bez speciāla aprīkojuma šis pasākums gandrīz vienmēr lemts neveiksmei, un iespiedshēmas plati varēs izmest.
Tirgotāju piedāvātais klāsts ir ļoti liels, īpaši specializētajā veikalā Argus.lvPiemērs:
[img]
Mēdz būt lodāmuri ar plakanu galu kā skrūvgriezim, un smailu, apaļu. Pirmie labāki vadu un ligzdu lodēšanai, otrie – darbam ar PCB.
Daži iesaka lietot jaudīgākus lodāmurus – 40 W utml. Ja būs darīšana ar masīvākām lietām, kā resniem vadiem, vai automobiļu elektrotehniku, tad tas ir attaisnojami. Bet darbā ar mūsdienu elektroniku ir pārāk liels risks pārkarsēt detaļas vai sabojāt iespiedshēmas plati. Pietiek mazliet pārkarsēt PCB, un smalkie celiņi vai kontaktu laukumiņi tūliņatslāņosies!
Tāpat daudzi Ge-pusvadītāji un gaismdiodes (LED) iet bojā, ja sakarsē kristālu virs 100 grādiem (Si-pusvadītāji iztur krietni vairāk). Tāpēc šādu elementu lodēšanai pat ar mazjaudas lodāmuru jālieto siltumu aizvadoša pincete.
Lodalvapildījumu
Kušņi
Nekādā gadījumā nelietojiet lodējamo skābi, cinka hlorīdu vai ko tamlīdzīgu! Tā ir bumba ar laika degli, pamazām saēdīs lodēto vietu, un visu citu, kas tuvumā būs no Cu! Skābe domāta tikai cinkoto spaiņu un vannu lodēšanai.
[img]
Lodāmura sagatavošana
Vadu lodēšana
Vispirms lodējamiem vadiem jānotīra izolācija apm. 10 mm garumā. Jāpārliecinās, ka vara dzīslas ir spožas, neoksidētas. Sliktus, apsūbējušus vadus labāk vispār nelietot, salodēt tādus būs grūti, un lodējums nebūs kvalitatīvs.
[img]
Pēc tam notīrītie vadu gali rūpīgi un vienmērīgi jānoalvo. Š inī procesā nevajag žēlot kolofoniju; šī viela attīra metālu no oksīdiem un nodrošina labu alvas saķeri ar varu.
[img]
Savienojam sagatavotos galus un salodējam. Ja vajag lielu izturību – papildus “saviķelējam”, bet var tāpat salikt kopā. Lodējumam jāizskatās mirdzošam. Ja tas ir matēts – tas liecina par pārmērīgi augstu lodāmura temperatūru, kolofonija trūkumu, vai sliktas kvalitātes lodalvu (Sn saturs zem 40%). Š āds kontakts nebūs drošs.
Ja uz lodējuma paliek kolofonija pēdas – tās varam notīrīt ar spirtu (bet tas nav obligāti, kolofonijs nekaitē).
[img]
Pēdējais etaps – izolējam lodējumu ar izolācijas caurulīti vai lentu. Darbs padarīts!
[img]
Ko nevajadzētu darīt – censties mēģināt savienot kopā (jebkādā veidā) vara un alumīnija vadus. Salodēt tos vienalga neizdosies, jo alumīnijs bez speciāliem kušņiem nelodējas. Un šinī gadījumā izveidosies galvaniskais pāris, un savienojums ar laiku izjuks.
Aukstos lodējumus uzskata par elektronikas lāstu. Tie ar laiku parādās tur, kur ir pastāvīgas termiskās vai mehāniskās spriedzes – karstošas radiodetaļas, bieži lietotas ligzdas aparatūrā. Vairāk vai mazāk ar to ir iemācījušies cīnīties, bet vecākās, un noname
[img]
Visgrūtākais ir atklāt šos defektus, ar neapbruņotu aci bieži tas grūti pamanāms. Tad jāņem palīgā palielināmais stikls. Labošana ir ļoti vienkārša – atliek vainīgo vietu rūpīgi pārlodēt (un neaizmirst arī blakusesošos kontaktus profilaksei!)
Un noslēgumā – kā darīt pareizi, un kā nav pareizi – var pamācīties no Youtubes video:
[youtube]
var, ja māk. 😉
Ko nevajadzētu darīt pašiem? #2
Nekādā gadījumā lodējot nevajaga elpot lodalvas tvaikus, jo tie ir kaitīgi. Kaugan, mums kad jālodē darbi skolā, tieši dažreiz patik ieelpot un just to īpatnējo smaržu. Bet nu..
Lodējot blakus lodāmuram vēlams turēt samitrinātu švammi, vai metāla švami (ar ko berž katlus), jo šajās abās lietās var ļoti labi notīrīt lodāmuru. Ja jums ir vienkārš lodāmurs, kuram nav iespēja regulēt temperatūru, vēlams nelietot to vairākas stundas no vietas, jo viņiem mēdz izdegt gali, un nav vēlak iespējams labi palodēt..
“Pēdējais etaps – izolējam lodējumu ar izolācijas caurulīti vai lentu. Darbs padarīts! “
Tam ir domāta speciāla lieta – termo kembriki, viņus vajaga pakarsēt,un viņi paši apvilksies ap vadu cik vien cieši var, tādējādi atkrīt problēma par izolcācijas ilgnoturību.
raksts tiešām labs, lai kā, daudz arī iemacījos, paldies.
Patiešām sanitārās normas prasa vilkmes ventilāciju telpā. Ja ilgu laiku šādi tvaiki jāelpo – tas ir kaitīgi, īpaši astmas slimniekiem utml. Bet, ja tikai pāris vadu jāsalodē – nekas traģisks nenotiks.
Jāseko līdz lodāmura temperatūrai: kaitīgo tvaiku daudzums īpaši liels, ja lodāmurs pārkarsis!
[youtube]
Vot tā bija prakse, kad pirmo reizi nācās kaut ko lodēt.
Otro reizi jau nācās lodēt pašbūvēto audio swich box, starp diviem PC uz vienu skaņas sistēmu. 🙂
Vēl nesen ar šo padomju rīku pārlodēju videokartei kondensatorus.
Parastu lietu lodēšanai piiemērots ir tieši 40w. Ar 30w reizēm jaucot ārā kādus niknākus lodējumus, mēdz būt jūtami par īsu. Smalkākiem jā. Man diemžēl nav izvēles, 30w.
Š itentajā zemē, kur es atrodos, lodāmuru var iepirkt par trīs mārciņām, bet kolofonija gan nekur nav, lai arī viietējaiis maplins ir kādas sešas reizes lielāks par zummeru [un divas dārgāks 😀 ]. Bet nekas, muterei jau ir pasūtīts ziemassvētku paciņā ielikt kolofoniju un kolofonija smēri. Zb tā lodēšana bez tiem, iztikt jau ar pliku stiepli var, bet nav tas. Nākamais mana blackspur lodāmura upuris laikam būs mana 360. xkaste. Maikrosoft, ai maikrosoft…
Jāsaka tā, ka vajag iesākumam lodāmuru ar regulējamu temperatūru.
Bet visā visumā, SMD laikā labāk, lai lodē ROBÄŒIKS viņam tur programmiski viss iestatīs u.t.t.
Galvenais, lai būtu cilvēki, kas prot šēmas uzprojektēt tam lodētājam.
Š itentajā zemē, kur es atrodos, lodāmuru var iepirkt par trīs mārciņ ām, bet kolofonija gan nekur nav, lai arī viietējaiis maplins ir kādas sešas reizes lielāks par zummeru [un divas dārgāks 😀 ]
Tev taisnība, ka Zummerā varēj dabūt visu, bet Maplin’ā no kalifonijas ne smakas.. nav kaut kādas stieples jau ar visu kalifoniju? solder wire with flux maybe? 🙂
Foks ir lāme, kas knapi māk lodēt? 🙂 😀
Parastu lietu lodēšanai piiemērots ir tieši 40w. Ar 30w reizēm jaucot ārā kādus niknākus lodējumus, mēdz būt jūtami par īsu. Smalkākiem jā. Man diemžēl nav izvēles, 30w.
Š itentajā zemē, kur es atrodos, lodāmuru var iepirkt par trīs mārciņām, bet kolofonija gan nekur nav, lai arī viietējaiis maplins ir kādas sešas reizes lielāks par zummeru [un divas dārgāks 😀 ]. Bet nekas, muterei jau ir pasūtīts ziemassvētku paciņā ielikt kolofoniju un kolofonija smēri. Zb tā lodēšana bez tiem, iztikt jau ar pliku stiepli var, bet nav tas. Nākamais mana blackspur lodāmura upuris laikam būs mana 360. xkaste. Maikrosoft, ai maikrosoft…
Kā tad īsti ir ar tiem vatiem? 30 vai 40w, lai gan patiesībā temperatūra ir svarīgāka? Prasu jo neko daudz ar nejēdzu, bet vajadzētu sākt!!!
Tev taisnība, ka Zummerā varēj dabūt visu, bet Maplin’ā no kalifonijas ne smakas.. nav kaut kādas stieples jau ar visu kalifoniju? solder wire with flux maybe? 🙂
Tādas, protams, visur var nopirkt. Man arī tāda ir. Ļoti sūdīgs aizstājējs atsevišķiem komponentiem, sevišķi ja jālodē kaut kas smalks.
Preses relīzes