Sākumlapa › Forumi › Notepad.lv › IT ziņas › PR › IKT nozare aicina izglītības ministru palielināt eksakto zinātņu apguvi skolās
Lai Latvijas izglītības sistēma sniegtu pietiekamu zināšanu bāzi un iespējas jauniešiem turpināt studijas un karjeru inženiertehnoloģiju jomā, jānodrošina izglītības programma, kas iekļauj gan atbilstošu matemātikas stundu skaitu, gan datorikas apgūšanu, norāda Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija (LIKTA).
Â
Valsts sekretāru sanāksmē izsludinātais noteikumu projekts „Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu, pamatizglītības mācību priekšmetu standartiem un pamatizglītības programmu paraugiem†paredz matemātikas stundu skaita samazināšanu, kas kavēs ne vien informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nozares, bet arī daudzu citu jomu attīstību. LIKTA nosūtījusi izglītības ministram Robertam Ķīlim vēstuli, kas tapusi kopīgi ar Informātikas un programmēšanas pamatu skolotāju metodisko apvienību un kurā aicina nesamazināt, bet gan palielināt eksakto zinātņu apguvi skolās.
Â
“Pašlaik Latvijā daudz tiek diskutēts par eksakto zinātņu attīstību valsts izaugsmei. Lai veidotu Latvijā informācijas sabiedrību, veicinātu kompetences inženierzinātnēs un mūsdienu tehnoloģijās un stimulētu eksportspējīgu produktu un risinājumu izstrādi ar augstu pievienoto vērtību, pamatus nepieciešams likt jau skolas gados. Š obrīd izglītības jomā tiek veiktas nopietnas reformas, un ir īstais brīdis diskutēt par eksakto priekšmetu plašāku iekļaušanu jaunajos izglītības standartos,†uzsver Signe Bāliņa, LIKTA prezidente.
Â
Vēstulē sniegti konkrēti priekšlikumi un pamatojumi uzlabojumu nepieciešamībai: atjaunot agrāko matemātikas stundu skaitu, paredzot katrā pamatskolas klasē vismaz 5 stundas nedēļā; vidusskolā matemātikas, dabaszinātņu un tehnikas virzienā obligāto / obligāto izvēles priekšmetu sarakstu papildināt ar mācību priekšmetu „Programmēšanas pamatiâ€; no 5. klases ieviest jaunu izvēles mācību priekšmetu „Datorika†visā pamatskolas posmā, kas ietvertu skolēnu vecumam atbilstošu algoritmikas un programmēšanas pamatu apguvi.
Â
„Lai gan matemātika ir visu eksakto zinātņu pamats, bet datorika ir strauji kļuvusi par daudzu zinātņu un nozaru neatņemamu sastāvdaļu, pašlaik šo priekšmetu īpatsvars mācību programmās ir nepietiekams. Valsts stratēģiskajos plānos tiek runāts par inženierzinātnēm un IKT kā prioritārajām jomām, taču, nenodrošinot skolēniem stabilus pamatus eksaktajās zinībās, mēs jau pašā saknē nocērtam jauniešu iespējas. Aicinām izglītības ministru labot šo situāciju,†uzskata Exigen Services Latvia valdes priekšsēdētājs Ivars Puksts.
 Â
Gandrīz 90% Latvijas topošo IT studentu atzīst, ka tieši matemātika bijis viens no iecienītākajiem priekšmetiem skolā. Vienlaikus, par to, ka pašlaik vidusskolu beidzēju zināšanu bāze un informētība par dažādu eksakto studiju virzienu saturu ir nepilnīga, liecina tas, ka 50% IKT studentu pirmo divu gadu laikā studijas pamet. ES prognozes liecina, ka pieprasījums pēc IKT speciālistiem turpinās pieaugt un nozares profesionāļu trūkums Eiropā 2015. gadā var sasniegt pat 700 000 speciālistu. Latvijai, kur IKT nozarē šobrīd ir nodarbināti vairāk nekā 21 tūkstotis strādājošo un kur nozares pienesums nodokļos veido apmēram 6% no kopējiem valstī iekasētajiem nodokļu ieņēmumiem, nopietni jādomā par jauno IT speciālistu piesaisti nozarei, un pastiprināta matemātikas apgūšana jau no 1.klases ir viens no veidiem, kā to veicināt.
Â
E-prasmju veicināšana un tehnoloģiju apguve ir arī LIKTA izstrādātās IKT nozares prioritāšu hartas mērķu vidū. Hartai atbalstu izteikušas jau vairāk nekā 20 NVO un darba devēju organizācijas, vadošās augstskolas, nozares uzņēmumi un valsts iestādes. Tā iezīmē sešus prioritāros virzienus, kuros nepieciešams strādāt turpmākos 5 gadus: informācijas un komunikācijas tehnoloģiju jomā izglītoti un ar e-vides infrastruktūru aprīkoti iedzīvotāji, moderna e-pārvalde, uz informācijas un komunikācijas tehnoloģijām balstīta konkurētspējīga uzņēmējdarbības vide, aktīva labklājība un ērti pieejams kultūras mantojums.
Preses relīzes