Sākumlapa › Forumi › Notepad.lv › IT ziņas › Raksti › Jūs esat stāvoklī? Tirgotāji jau to zināja pirms jums!
“Ko jūs iedomājaties? Mana meita vēl iet skolā, bet jūs viņai pa pastu atsūtījāt bērnu drēbīšu un pamperu atlaižu kuponus? Tā jūs gribat stimulēt skolnieces dzemdēt?” Menedžeris pārbaudīja, ka patiešām zīdaiņu preču un bērnu mēbeļu piedāvājums bija adresēts dusmīgā tētiņa meitai, un atvainojās. Pēc dažām dienām menedžeris vēl piezvanīja šim klientam, lai atkārtoti atvainotos, bet vīrieša balss skanēja galīgi apjukusi – viņš esot ar meitu kārtīgi izrunājies, un izrādās, ka patiešām augustā viņai jādzemdē. Jautājums – kā veikalnieki to varēja paredzēt? Vai veikalos tur īpašu zīlnieču štatu?
Atbilde pavisam vienkārša – Target veikalu tīklā darbojas automātiskā datorsistēma PPS (pregnancy prediction system), ko izstrādājis sistēmanalītiķis Endrjū Pols.
[img]
Kā darbojas prognožu analītika?
Prognožu analītikas nodaļas ir daudzos lielajos veikalu tīklos; tās rūpējas par efektīvu preču vai pakalpojumu izplatīšanu. Bet kā tirgotāji dabū zināt, cik jums gadu, vai esat precējies, vai jums ir bērni, jūsu ienākumu līmeni un varbūt pat tautību?
Mūsdienās prognožu analītika kļuvusi par ļoti precīzu instrumentu. Tā strādā ne tikai ar patērētāju ieradumiem, bet ar to uzvedību kopumā. Vērā tiek ņemts katrs solis: vai maksājat ar kredītkarti, vai atverat jums domātos e-pastus ar īpašajām atlaidēm, vai zvanāt uz veikala infocentru. Kaut arī Latvijā tas viss vēl ir iedīglī, Maxima “Paldies” un RIMI lojalitātes kartes var uzskatīt pa pirmajiem soļiem. Visa ievāktā informācija glabājas datorā, kur katram klientam ir savs ID.
Tagad vienkāršs piemērs. Jūs aprīlī nopirkāt peldkostīmu. Pastāv liela varbūtība, ka jūnijā jums vajadzēs pretapdegumu krēmu, bet ziemā pirms nākamās peldsezonas gribēsiet nomest pāris liekus kilogramus. Ķēdīte ir izveidota, un jūnijā jūs neuzkrītoši saņemsiet atlaides UV aizsardzības krēmiem, bet decembrī – grāmatai par diētām un veselīgu uzturu.
Tātad svarīgākais šeit ir atgādināt pircējam vajadzību agrāk, nekā viņš pats to atskārtis.
Cīņa par topošajiem vecākiem
Tagad atgriežamies pie gadījuma ar skolnieci stāvoklī un PPS sistēmu. Pircēja paradumus ir diezgan grūti izmainīt. Parasti, iepērkoties lielveikalā, mēs katru reizi izejam vienu un to pašu nemainīgo maršrutu, liekam grozā vienas un tās pašas firmas jogurtu (jo tas mums garšo) un tualetes papīru (jo mājās tāds ir, visai labs pie tam, un atceramies iepakojuma izskatu).
Ja marketologiem izdodas noķert tos nedaudzos momentus, kad cilvēka dzīve pašos pamatos mainās, tad iespējams iegūt lojālus klientus uz daudziem gadiem. Š ādi momenti varētu būt augstskolas beigšana, pārvākšanās uz citu pilsētu, jauna darbavieta vai visspilgtākais – grūtniecība. Pēdējais ir fāze, kad cilvēks gatavs mainīt paradumus gan stihiski, gan apzināti.
Tāpēc Target veikalu tīkls deva uzdevumu prognožu analītikas nodaļai izstrādāt metodiku, kā noteikt sievietes stāvoklī vēl pirms tam, kad visiem tas redzams. Veicot pircēju pieradumu analīzi, šis uzdevums tika paveikts.
Piemērs: jauna sieviete nopirkusi losjonu ar kokosa eļļu, rokassomiņu un spilgti zilu pledu. PPS sistēma ar 87% varbūtību konstatē, ka viņa ir stāvoklī. Tālāk darbs reklāmas nodaļai, kas sāks pircējas “apstrādi” – izsūtīs atlaižu kuponus un bukletus bērnu gultiņām, pūderiem, pudelītēm utt. Lai nevarētu pārmest izspiegošanu, reklāmas delikāti iemaisīs citu starpā.
Interesanti, ka sistēmas izgudrotājs Endrjū Pols sākumā labprāt stāstīja visādas nianses par prognožu analītikas darbību, bet veikalu vadība ātri viņam aizbāza muti
Likums un karjera
Kad patērētāji uzzināja, ka par viņiem tiek vāktas datubāzes, sākās protesta akcijas. Bet ASV likumdošana pieļauj veikt pētījumus, lai labāk izzinātu savus klientus un veiktu biznesa operācijas. No otras puses, kompānijām ir pienākums sargāt datubāzes no nokļūšanas nepiederošu personu rokās, bet arī šeit ir dažādi robi likumos. Noteikts vienīgi, ka “datu aizsardzībai jāatbilst konkrētās kompānijas konfidencialitātes politikai”.
Veikalu tīkls Target tērē 4 miljonus USD gadā 50 darbinieku lielās prognožu analītikas nodaļas uzturēšanai. Protams, ne katrs veikalu tīkls to var atļauties (un šādi speciālisti ir ārkārtīgs deficīts). Tātad dzimst vēl viena augsti apmaksāta ar IT saistīta specialitāte. Š āda tipa speciālists-analītiķis eBay saņem 110,000 USD
long story short
Oriģinālrakstā interesantākais aspekts, manuprāt, tomēr ir mārketinga gājiens šīs mērķpreces iejaukt citu, nemērķētu preču sortimentā, lai izskatās, ka piedāvājums ir nejaušs un pircējam rastos iespaids, ka pats uzgājis attiecīgo piedāvājumu citu starpā.
Preses relīzes