Jūs esat stāvoklī? Tirgotāji jau to zināja pirms jums!

Sākumlapa Forumi Notepad.lv IT ziņas Raksti Jūs esat stāvoklī? Tirgotāji jau to zināja pirms jums!

Tiek skatīts 1 ieraksts (no 12 kopumā)
  • Autors
    Ieraksti
  • #156819
    samurajs
    Participant

    Reiz kādā no Target veikalu tīkla veikaliem ienāca sadusmots vīrietis ar veselu reklāmu un atlaižu kuponu žūksni rokā un pieprasīja izsaukt menedžeri:

    “Ko jūs iedomājaties? Mana meita vēl iet skolā, bet jūs viņai pa pastu atsūtījāt bērnu drēbīšu un pamperu atlaižu kuponus? Tā jūs gribat stimulēt skolnieces dzemdēt?” Menedžeris pārbaudīja, ka patiešām zīdaiņu preču un bērnu mēbeļu piedāvājums bija adresēts dusmīgā tētiņa meitai, un atvainojās. Pēc dažām dienām menedžeris vēl piezvanīja šim klientam, lai atkārtoti atvainotos, bet vīrieša balss skanēja galīgi apjukusi – viņš esot ar meitu kārtīgi izrunājies, un izrādās, ka patiešām augustā viņai jādzemdē. Jautājums – kā veikalnieki to varēja paredzēt? Vai veikalos tur īpašu zīlnieču štatu?

    Atbilde pavisam vienkārša – Target veikalu tīklā darbojas automātiskā datorsistēma PPS (pregnancy prediction system), ko izstrādājis sistēmanalītiķis Endrjū Pols.

    [img]https://notepad.lv/userpix/28_19target_spanarticlelarge_1.jpg[/img]

    Kā darbojas prognožu analītika?

    Prognožu analītikas nodaļas ir daudzos lielajos veikalu tīklos; tās rūpējas par efektīvu preču vai pakalpojumu izplatīšanu. Bet kā tirgotāji dabū zināt, cik jums gadu, vai esat precējies, vai jums ir bērni, jūsu ienākumu līmeni un varbūt pat tautību?

    Mūsdienās prognožu analītika kļuvusi par ļoti precīzu instrumentu. Tā strādā ne tikai ar patērētāju ieradumiem, bet ar to uzvedību kopumā. Vērā tiek ņemts katrs solis: vai maksājat ar kredītkarti, vai atverat jums domātos e-pastus ar īpašajām atlaidēm, vai zvanāt uz veikala infocentru. Kaut arī Latvijā tas viss vēl ir iedīglī, Maxima “Paldies” un RIMI lojalitātes kartes var uzskatīt pa pirmajiem soļiem. Visa ievāktā informācija glabājas datorā, kur katram klientam ir savs ID.

    Tagad vienkāršs piemērs. Jūs aprīlī nopirkāt peldkostīmu. Pastāv liela varbūtība, ka jūnijā jums vajadzēs pretapdegumu krēmu, bet ziemā pirms nākamās peldsezonas gribēsiet nomest pāris liekus kilogramus. Ķēdīte ir izveidota, un jūnijā jūs neuzkrītoši saņemsiet atlaides UV aizsardzības krēmiem, bet decembrī – grāmatai par diētām un veselīgu uzturu.

    Tātad svarīgākais šeit ir atgādināt pircējam vajadzību agrāk, nekā viņš pats to atskārtis.

    Cīņa par topošajiem vecākiem

    Tagad atgriežamies pie gadījuma ar skolnieci stāvoklī un PPS sistēmu. Pircēja paradumus ir diezgan grūti izmainīt. Parasti, iepērkoties lielveikalā, mēs katru reizi izejam vienu un to pašu nemainīgo maršrutu, liekam grozā vienas un tās pašas firmas jogurtu (jo tas mums garšo) un tualetes papīru (jo mājās tāds ir, visai labs pie tam, un atceramies iepakojuma izskatu).

    Ja marketologiem izdodas noķert tos nedaudzos momentus, kad cilvēka dzīve pašos pamatos mainās, tad iespējams iegūt lojālus klientus uz daudziem gadiem. Š ādi momenti varētu būt augstskolas beigšana, pārvākšanās uz citu pilsētu, jauna darbavieta vai visspilgtākais – grūtniecība. Pēdējais ir fāze, kad cilvēks gatavs mainīt paradumus gan stihiski, gan apzināti.

    Tāpēc Target veikalu tīkls deva uzdevumu prognožu analītikas nodaļai izstrādāt metodiku, kā noteikt sievietes stāvoklī vēl pirms tam, kad visiem tas redzams. Veicot pircēju pieradumu analīzi, šis uzdevums tika paveikts.

    Piemērs: jauna sieviete nopirkusi losjonu ar kokosa eļļu, rokassomiņu un spilgti zilu pledu. PPS sistēma ar 87% varbūtību konstatē, ka viņa ir stāvoklī. Tālāk darbs reklāmas nodaļai, kas sāks pircējas “apstrādi” – izsūtīs atlaižu kuponus un bukletus bērnu gultiņām, pūderiem, pudelītēm utt. Lai nevarētu pārmest izspiegošanu, reklāmas delikāti iemaisīs citu starpā.

    Interesanti, ka sistēmas izgudrotājs Endrjū Pols sākumā labprāt stāstīja visādas nianses par prognožu analītikas darbību, bet veikalu vadība ātri viņam aizbāza muti.

    Likums un karjera

    Kad patērētāji uzzināja, ka par viņiem tiek vāktas datubāzes, sākās protesta akcijas. Bet ASV likumdošana pieļauj veikt pētījumus, lai labāk izzinātu savus klientus un veiktu biznesa operācijas. No otras puses, kompānijām ir pienākums sargāt datubāzes no nokļūšanas nepiederošu personu rokās, bet arī šeit ir dažādi robi likumos. Noteikts vienīgi, ka “datu aizsardzībai jāatbilst konkrētās kompānijas konfidencialitātes politikai”.

    Veikalu tīkls Target tērē 4 miljonus USD gadā 50 darbinieku lielās prognožu analītikas nodaļas uzturēšanai. Protams, ne katrs veikalu tīkls to var atļauties (un šādi speciālisti ir ārkārtīgs deficīts). Tātad dzimst vēl viena augsti apmaksāta ar IT saistīta specialitāte. Š āda tipa speciālists-analītiķis eBay saņem 110,000 USD gadā. Prasības arī ir atbilstošas – kandidātam jāpārvalda matemātiskā statistika, biznesa analīze un programmēšana, pie tam jāprot apstrādāt milzīgus datu masīvus, un atklāt tajos likumsakarības.

    Ja kāds vēlas paurbties dziļāk – šeit un šeit.

    #287716
    msh
    Participant

    Zaibis, vēl viens iemesls nekad nepaņemt nekādu krimi vai suksimas klienta karti.

    #287717
    Evers
    Participant

    Apokalipse ir nepieciešama.

    #287718
    Jaunzems
    Participant

    Latvijā līdz tādām tehnoloģijām ir vēl miljards gadi.

    #287719
    ruukjis
    Participant

    Kāpēc gan? Man nav nekas pret to, ka veikals veido datu bāzi par mani, es tikai priecātos, ja, piemēram, uz savu dzimšanas dienu saņemtu atlaižu kuponus šmigai. 🙂

    #287720
    Nelabojams
    Participant

    Jebkādus nepieprasītus/svešus e-pastus dzēšu ārā (ielieku spamlistē) neapskatīdamies, bet reklāmu piegādātājs riskē no manis dabūt pa zobiem. Noteiktu “iepirkšanās paradumu” man nav. Tā ka galīgi neesmu mērķauditorija šādam pasākumam.

    #287721
    iReinis
    Participant

    Mēs katrs katru dienu dodam per sevi nežēlīgi daudz informācijas. Te katrs heiteris, kurš ieraksta komentāru arī dot par sevi informāciju. Katrs mūsu twītts vai sociālo tīklu apmeklējums arī dot informācija par mums. Ja nevēlies, lai Tu kļūtu redzams pasaulei, izrauj ārā interneta kabeli, ej uz mazām bodītēm(regulāri mainot tās) varbūt tad kļūsi pasaulei neredzams.

    #287722
    marr
    Participant

    Evers, Tu būsi mazliet kļūdījies ar to miljardu, jo pat es, personīgi, gadus 3 atpakaļ pieteicos vienai tieši šadai vakancei kādā no Latvijas lielveikalu ķēdēm! long story short, dienas beigās devos strādāt citur, taču joprojām uzskatu, ka saturiski, ļoti interesanta lieta, ar ko nodarboties un kas tiek mūsdienās praktizēts daudzās nozarēs un jomās!

    Oriģinālrakstā interesantākais aspekts, manuprāt, tomēr ir mārketinga gājiens šīs mērķpreces iejaukt citu, nemērķētu preču sortimentā, lai izskatās, ka piedāvājums ir nejaušs un pircējam rastos iespaids, ka pats uzgājis attiecīgo piedāvājumu citu starpā.

    #287723
    Nelabojams
    Participant

    Atklāti sakot, man po, kamēr mani neapgrūtina ar reklāmām.

    #287724
    Jaunzems
    Participant

    Es tikai iedomājos… Vai visas šīs Viagra un penis enlargement spama vēstules tiek sūtītas, jo…?

    #287725
    Evers
    Participant

    emm, ko es?

    #287726
    marr
    Participant

    Evers, sorry, bija mērķēts Jaunzemam.

Tiek skatīts 1 ieraksts (no 12 kopumā)
  • Jums ir jāpieslēdzas sistēmai, lai varētu komentēt šo tēmu.
Jaunākais portālā