Kā aizsargāja datorspēles, kad vēl nebija interneta?

Sākumlapa Forumi Notepad.lv IT ziņas Raksti Kā aizsargāja datorspēles, kad vēl nebija interneta?

Tiek skatīts 4 ierakstu – 1 līdz 4 (no 4 kopumā)
  • Autors
    Ieraksti
  • #162288
    samurajs
    Participant

    Programmu, un it īpaši videospēļu zagšana bija populāra kopš pašiem pirmsākumiem. Ja tagad aizsardzībai pielieto reģistrācijas kodus, reģistrāciju spēļu serveros, un līdzīgas metodes, senāk tas nebija reāli. Arī izplatīšana atšķīrās – tagad hakeru sarūpētos keygenus un uzlauztās versijas izvieto internetā. Kad interneta nebija – rakstīja disketēs un vārda tiešā nozīmē nesa uz tirgu, vai notirgoja paziņām. Faktiski padomijas laiku jaunatne ar to saskārās nedaudz – datortehnika PSRS ienāca tikai tad, kad šis valstiskais monstrs juka pa visām šuvēm.

    Lielum lielā daļa antīko programmu aizsardzības mehānismu piederēja analogajiem, un dažus no tiem arī apskatīsim. Tātad mēs spēlējam spēli, un pēkšņi tā apstājas, un mums piedāvā ievadīt kodu no speciāla kodu diska. Š ādi diski bija daudzām spēlēm, un sastāvēja no apakšējās un augšējās ripas ar burtiem un cipariem pa perimetru. Augšējā diskā bija perforēti caurumiņi, no kuriem bija jānolasa prasītais kods. Piemērs: spēlē “Indiana Jones and The Fate of Atlantis” tika prasīts savietot (piemēram) burtu F ārējā diskā ar X iekšējā. Pēc tam jānolasa un jāievada to, kas redzams 6,7,8 lauciņā – sanāk “LOL” 🙂

    [img]https://notepad.lv/userpix/28_f1_14.jpg[/img]

    Golfam veltītajā spēlē «Zany Golf» diskos bija golfa termini. Vajadzēja savietot apakšējā diskā PAR un apakšējā STROKES LEFT, un lodziņā nolasīt kodu:

    [img]https://notepad.lv/userpix/28_f2_9.jpg[/img]

    Arī kara spēlītē «Their Finest Hour» par kodiem kalpoja Luftwaffe lidmašīnu nosaukumi:

    [img]https://notepad.lv/userpix/28_f3_6.jpg[/img]

    Bet SSI savām spēlītēm sadomāja asprātīgu variantu, ko ar rokām nekādi nepārzīmēt. Kopētāju tajos laikos taču nebija! Burtu un ciparu vietā izmantoja simbolus no izdomātām valodām, kuras lietoja spēļu personāži.

    [img]https://notepad.lv/userpix/28_a666e9ce2a6bfd9bfece06e41eec0ddb_1.jpg[/img]

    “Alone in the Dark 2” aizsardzībai lietoja ko līdzīgu spēļu perfokartēm, bez kurām spēlēt nebija iespējams. Piemēram, vajadzēja uzlikt „3 of Diamonds“ uz „Queen of Spades“ un nolasīt simbolu “otrā stabiņa pirmajā rindā”.

    Otrā aizsardzības grupa bija šķietami vienkāršāka, un to varētu nosaukt “meklēšana manuāļos“. Nepieciešamība pirātiskajai spēlei dot līdz manuāli pamatīgi apgrūtināja dzīvi “tirgus pirātiem”. Pirmie Xerox kopētāji bija melnbalti, tāpēc kodu lapas drukāja uz sarkana papīra. Kopējot tādu kodu karti, sanāca monotoni melns laukums, kur neko nesalasīt:

    [img]https://notepad.lv/userpix/28_f4_4.jpg[/img]

    Spēlītē “Populous” vajadzēja sameklēt manuālī ģerboni un ievadīt konkrētās spēļu pasaules nosaukumu. Pie tādām spēlēm piederēja X-Com, UFO Defense, Railroad Tycoon, Prophecy un daudz citu.

    [img]https://notepad.lv/userpix/28_f5_4.jpg[/img]

    Spēlītē «Ultima» bija vēl trakāk: nācās pēc manuāļiem atšifrēt rūnu zīmes kartē un noteikt ģeogrāfisko platumu. Tomēr spēlētāji neuztraucās – to uzskatīja par spēles daļu:

    [img]https://notepad.lv/userpix/28_f7_3.jpg[/img]

    Digitālo un analogo aizsarglīdzekļu apvienojumu sadomāja izstrādātājs Infocom spēlītē «Deadline». Tekstiem bija atvēlēta tikai 80 KB vieta uz disketes. Protams, ar to nepietika, tāpēc līdzi disketei deva paciņu ar fiziskiem spēles elementiem, kuri saturēja vajadzīgos tekstus. Tādu pakaļdarināt tirgošanai bija grūtāk par grūtu:

    [img]https://notepad.lv/userpix/28_f8_1.png[/img]

    Protams, cīņa pret pirātismu bija arī tad. Populārs bija sauklis “Don’t Copy That Floppy”. Tikai tas nevienu neatturēja.

    [img]https://notepad.lv/userpix/28_dontcopythatfloppy_1.jpg[/img]

    Geektimes

    #326649
    flasherr
    Participant

    tiešām lielisks raksts!

    nezinu kā citiem, bet priekš manis pilnīgi jauna info

    #326650
    viesic
    Participant

    senāk, kad spēlēju supaplex nekādīgi nevarēju iebraukt, kas tie ir par 3 cipariem, kas jāieraksta spēli sākot. 😀

    #326651
    Aldis
    Participant

    Jap. ZupasFleksim bij tāda lieta, bet šķiet lietojām visi jau “cracked” versiju, jo to 3 ciparu vietā varēja vadīt dajebko… 🙂

Tiek skatīts 4 ierakstu – 1 līdz 4 (no 4 kopumā)
  • Jums ir jāpieslēdzas sistēmai, lai varētu komentēt šo tēmu.
Jaunākais portālā