Sākumlapa › Forumi › Notepad.lv › IT ziņas › Krievijas KAMAZ robotauto programmēs pēc sabiedrības aptaujas datiem
Trīs robotikas likumus
Tika modelētas šādas situācijas:
1. Tieši priekšā robotauto izlec gājējs – satiksmes noteikumu pārkāpējs. Ja auto strauji reaģēs un iebrauks grāvī, var gūt traumas vai pat iet bojā KAMAZ pasažieris.
2. Ceļu robotauto priekšā šķērso suns.
Beigās izrādījās, ka 71% respondentu izšķīrās par laikam vispareizāko atbildi “auto jāiebrauc grāvī, lai glābtu gājēja dzīvību”. Tas neraugoties, ka var tikt sabojāta dārgā mašīna, un pasažierim nodarītas bīstamas traumas.
Savukārt 25,7% respondentu atbildēja, ka cilvēks jābrauc nost (jo pats vainīgs!)
Ar suni bija vienkāršāk: 55,2% uzskatīja, ka to jābrauc nost bez domāšanas. Savukārt 40,1% izrādīja gatavību glābt dzīvnieku ar avārijas bremzēšanu, pat ja kāds ieskries “pakaļā”. Braukt grāvī vismaz šeit neviens nelika. Suņmīles izrādījās sievietes, vīrieši šai lietā bija lietišķāki.
43% dalībnieku izcēlās ar izcilu, tikai Krievijai raksturīgu fantāziju: viņi piedāvāja tiešsaistē ātri veikt “face recognition”, lai pieņemtu izšķirīgo lēmumu atbilstoši cilvēka vērtībai. Tātad, ja ceļu šķērsos deputāts, tad brauks grāvī, bet ja brīvlaists zeks – tad to brauks nost bez domāšanas.
[img]
AI pēc sejas vai QR koda (kas obligāti jāvalkā), atpazīst cilvēku, salīdzina reitingu ar šofera reitingu un pieņem lēmumu
Par to šķirošanu. Vienkārši, deputāiem un mega bagātajiem izsniegt raidītāju, rokaspulksteni, vai ko citu, kurš uztverams pārsimt metru attālumā, lai auto zin, kad šo nedrīkst nekādā gadījumā nonest… bet tā ir zinātniskā fantāzija un z’d dajebkāda privātuma lieta, jo sanāk kamaza vadītājs zinās visu par visiem, tik nostājies viņa redzeslokā…
Mēģinājums no sadursmes izvairīties ir pietiekami bieži citas un nereti stulbākas avārijas cēlonis. Biju iedomājies, ka autopilota visa ideja ir tā, ka tas var visus parametrus apstrādāt krietni ātrāk, kā arī ņemt vērā reālus laika apstākļu, redzamības (citu satiksmes dalībnieku – autopilotam pašam nekļūdīgi “jāŠ—edz” vienmēr), ceļa seguma, tehniskā stāvokļa, attāluma starp objektiem utml. mērījumus, kas cilvēkam pamatā ir “uz čuju”, ja vispār ir.
Ok, protams, būs gadījumi, kuros dilemma “pankūka vai grāvis” ir neizbēgama. Tad… pasažieri tomēr sargā vairākas tonnas metāllūžņu, kamēr gājēju nesargā nekas. Savukārt bobis lai būtu belašos – ņefig vazāties, kur nevajag.
izcilu, tikai Krievijai raksturīgu fantāziju
Tas nu galīgi nav tikai Krievijai vien raksturīgi…
Tomēr galvenais, ka sabiedrību atšķirībā no Gūgļa spēļmantiņām jau sagatavo – upuri būs
Strauja bremzēšana var samest piekabi un noslaucīt vismaz 2 Voyager vai KIA ar veselu ģimeni iekšā.
Pa kuru laiku tad kalkulēsi kas brauc pretīm un vai tas tur pretīm (arī aizmugurē) braucošais ir nevērtīgāks par to debīlo bomzi kas izvēlās uz ceļa? Tajās milisekundēs?
Bet vispār atzīstu pieeju par pareizu. Tieši tā – vismaz par to proletariāts tiek laicīgi informēts, nevis tiek tukši muldēts par drošu satiksmi balstoties tikai uz pārdesmit čaumalkastēm, kas tagad apkārt ripinās. Upuri būs un sasodīti nejēdzīgi. Tad redzēs, cik no tiem paslaucīs zem paklāja (har har), bet tāpat krietni labāk par šķebinoši romantisko sapņainību par automatizēto nākotni, kādu to bazūnē rietumu korporācijas.
Jā, un
Tu vispār saproti kas tajā klipā darijās VOLVO kompī?
Viņš to 1 attālumu sen jau skaitļoja! Parasta PID kontrole.
Runa ir par to ka pēkšņi kāds izlec priekšā! Tu iesaki pretīmbraucošā ātrumu ar 1 doplera “pingu” noteikt?
Pie tam, paskaties uz kādas “štrāses” tas tests bija, un kādi ceļi ir realitātē! Paskaties uz atremontēto Rīga-Liepāja! Kur tā robotfūre paliks? Grāvī? Tukšā piekabe smuki atsitīsies un izleks atpakaļ uz ceļa. Nu nnnafig kautko tādu 1 Optimas Līnijas klienta dēļ, kurš nevar pavākties malā.
ÄŒoms ir CSDD examinators. Ir izteicies par to visu examinēšanu.
Negribētu kursantam dot tiesības, bet viš visu dara pēc noteikumiem = Nevari nedot…
Pienācis laiks ieviest kaukādu tehniskās izpratnes licenzi. Nevari nokārtot – nevari pat ķerru pa ielu stumt.
Savukārt manevrēšanas sekas gan ir neparedzamas – kritiska nekontrolējama sānslīde, posmainiem agregātiem vilcēja un piekabes nonākšana “šķērē”, apdraudot sānos esošos, sāngāzuma risks utt. u. t. jpr.
Tāpēc, brālīši, re` ku`vecumveca patiesība:
ja izveidojas ceļu satiksmei bīstami šķēršļi vai citas briesmas, kuras transportlīdzekļa vadītājs spēj pamanīt, viņam jāsamazina braukšanas ātrums vai pilnīgi jāaptur transportlīdzeklis
Vispirms jābremzē un tikai pēc tam var dītīties pa lab`-pa kreis`. Jā tomēr studzinies pa lab`-pa kreis`, tad dari to tā, lai tava manevra dēļ neviena cita satiksmes dalībnieka stāvoklis nepasliktinātos (sk. arī CSN 57.).
Tā bija pirms mums, tā ir tagad un tā būs, kad mūsu vairs nebūs. Jo tas ir SAPRÄ€TĪGI!
Preses relīzes