Sākumlapa › Forumi › Notepad.lv › IT ziņas › Raksti › Larss Baks: kālab es radīju Google Chrome?
Jautājums: Kālab Jūs sadomājāt veidot savu pārlūku?
Larss Baks:
“Standarta” pārlūki vai nu pārāk lēni strādā ar interneta programmām, vai arī vispār neatbalsta. Tāpēc, radot Google Chrome, mēs orientējāmies uz nākotni. Pārlūkam jābūt gatavam strādāt ar daudzām jaunām aplikācijām un funkcijām, un, otrkārt – tam jādarbojas maksimāli ātri.
Starp pārlūkprogrammām valda ļoti nežēlīga konkurence. Kas palīdz Chrome šajā cīņā? Ar ko Chrome izdevīgi atšķiras no IE, FF, Operas?
Larss Baks:
Otrs – mērogojamība. Kad mēs sākām izstrādāt V8, jau no paša sākuma rūpējāmies, lai globālie projekti, kā Gmail vai Facebook, uz tā darbotos.
Kas ne mazāk svarīgi: procesi, kas norisinās Google Chrome, ir izolēti no operētājsistēmas. Tādējādi mēs aizsargājam lietotāju no varbūtējiem uzbrukumiem.
Par svarīgu priekšrocību neapšaubāmi uzskatāms, ka mūsu pārlūks būvēts no pilnīgas nulles.
Vēl trīs lietas. Vispirms interfeiss, kuru mēs radījām pēc iespējas minimālu un caurspīdīgu. Viss orientēts uz to, lai lietotājs koncentrētos uz web-lapu, nevis uz pārlūku. Otrais – daudzplūsmu princips. Katra cilne jeb tabs darbojas kā atsevišķa vienība, ar atsevišķiem procesiem. Ja kaut kas noiet greizi, pietiek pārlādēt šo cilni, un nevajag restartēt visu pārlūku. Trešais – ņemot vērā lietotāju vēlmes, sākot ar v3.0 ieviesām papildiespējas, piemēram, apdaru (skins) nomaiņu.
Vēl varētu atzīmēt Omnibox – vienotu laukumu, kurā var ievadīt adresi vai meklēšanas pieprasījumu. Parasti pārlūkos tam izmanto atsevišķus logus.
[imgr] Vai pārlūks kļūst par galveno datorprogrammu, un tam nāksies daļēji izpildīt arī ofisa (Word, Excel) un audio/video atskaņotāju funkcijas?
Larss Baks:
Uzskatāms piemērs – pirms gada es nopirku bērniem laptopu. Vienīgā programma, kuru viņi uzstādīja gada laikā, bija interneta pārlūks. Visu, kas viņiem bija vajadzīgs, bērni izdarīja caur pārlūku. Tāda ir vispārējā tendence – aizvien mazāk programmu paliks uz darbvirsmas, un to funkcijas pārņems interneta pārlūks.
Kālab Jūs Google Chrome izvēlējāties OpenSource modeli?
Larss Baks:
Bez tam mums ir komūna – kupls entuziastu pulciņš, kas mums palīdz programmēt, un uzlabo produktu.
Kādas, jūsuprāt, ir pārlūku attīstības nākotnes tendences?
Larss Baks:
Tiek izstrādāta Google Chrome OS, kura tiks “apbūvēta” ap Chrome pārlūku. Jūs piedalāties šai projektā?
Larss Baks:
Google Chrome OS tāpat būs OpenSource.
OS starpā konkurence ir vēl lielāka, nekā starp pārlūkiem. Ar ko Jūs domājat noturēt lietotāju?
Larss Baks:
Cik liela ir Jūsu komanda?
Larss Baks:
Vārds vietā, pilnīgi atbalstāma ideja un nostāja.
Gaidu OS, notestēšu uz sava mazā laptopa ganjau! 🙂
aizvien mazāk programmu paliks uz darbvirsmas, un to funkcijas pārņems interneta pārlūks.
Umm, nē. Es neatbalstu šādu nostāju. Visu iespējamo servisu uzkraušana tik nestabilam un neuzticamam (nedrošam) mēdijam kā Internets ir vājprāta pazīme.
Turklāt interneta nepieejamības gadījumā cilvēks būs vispār kā bez rokām. 😀
Lielas un sarežģītas programmas kā webprogrammas neredzēt.
IT tendence viennozīmīgi virzās uz Cloud Computing
Tas ļauj uzņēmumiem izmantot lētus dzežus (netbūkus vai novecojušus datorus) un neuztraukties par programmu pirkšanu vai instalēšanu – tas notiks no administratīvā paneļa ar dažiem klikšķiem. Pašas programmas būs pieejamas caur pārlūku.
Sākuma stadijā tas būs samērā “perversi”, bet tuvāko 10 gadu laikā tas varētu inicializēt savu grafisko vidi caur pārlūka pluginu (līdzīgi, kā QuakeLive
Ja šo lietu attīsta, tad ideālā gadījumā var strādāt no jebkura OS, kuram ir atbilstošs pārlūks (Windows vai Linux – nav nozīmes).
Ja mēs runājam par resursu “rijošām” lietām, tad interesanti ir pavērot vai tiks palaists OnLive
Pagaidām tas vēl tikai top un palasot i-netā ekspertu viedokļus, tad neizskatās, ka reāli varēs pastāvēt, jo būs nepieciešamas šausmīgas serveru jaudas.
Ja tiks palaists kaut viens šāds serviss, tad pēc līdzīga principa darbināt Photoshop vai 3D Studio Max neradīs problēmas.
Atgādināšu, ka tā ir tikai vīzija uz tuvākajiem 10-15 gadiem.
Serveru jaudām ir jābūt milzīgām. Es nevaru iedomāties kādiem dzelžiem ir jābūt OnLive servisam, lai īstenotu viņu ambīcijas, bet izskatās, ka viņi turpina ieņemto kursu. Internetā var lasīt, ka tiek izmantots “network of super-powerful servers”, kuram nav skaidrojuma 🙂 . Nevar neatzīt, ka, ja tu spēsi lietotājiem piedāvāt pašas jaunākās 3D spēles, tad nebūs nekādu problēmu piedāvāt ofisa programatūru.
Es personīgi uzskatu, ka mājas lietotājs ar savu mazo datoriņu nekur nepazudīs. Taču fundamentāli mainīsies programmu “piegādes” ceļi.
Domāju, ka daļa programmu veidu varētu pastāvēt tikai “mākoņos” (piemēram, spēles, kur izstrāde ir šausmīgi dārga un pastāv liels pirātisma līmenis).
Uzņēmēji atbalstīs Cloud, jo viņiem tas veidos būtisku finansiālu ekonomiju – elastīgas programmu abonēšanas iespējas un IT darbinieku štata samazinājumu 🙂 .
Optiskās līnijas, kļūst ar vien populārākas un šie servisi var radīt problēmas tikai IT “neattīstītām” valstīm kā Latvija. Mūsu dēļ progress neapstāsies.
Būtu interesanti pavērot, ja pēc kādiem 10 gadiem iznāktu jauns Cloud CounterStrike (CCS 🙂 ), kurš pieprasītu “mega” ārzemju pieslēgumu un mazie urļiki tirgotu savu nieri ss.lv apmaiņā pret optisko internetu
Nezinu, nav jau visur tik ātrs internets lai OSu darbinātu tiešsaites režīmā!
OS nav jādarbina tiešsaites režīmā.
Darbina tikai softu grafisko daļu.
Domāju, ka daļa programmu veidu varētu pastāvēt tikai “mākoņos” (piemēram, spēles, kur izstrāde ir šausmīgi dārga un pastāv liels pirātisma līmenis).
Piekrītu, tik jaskatās lai nesarodās pirātiskie mākoņi 😀
Domāju, ka daļa programmu veidu varētu pastāvēt tikai “mākoņos” (piemēram, spēles, kur izstrāde ir šausmīgi dārga un pastāv liels pirātisma līmenis).
Piekrītu, tik jaskatās lai nesarodās pirātiskie mākoņi 😀
Nu takš, šā vai tā, viss ko tu esi palaidis caur interneta browseri jau ir nonācis tavā datora atmiņā! Arī spēles (Piemēram Flash spēles)!
Nu takš, šā vai tā, viss ko tu esi palaidis caur interneta browseri jau ir nonācis tavā datora atmiņā! Arī spēles (Piemēram Flash spēles)!
Dotajā gadījumā nonāk tikai video straume, kas ir kodēta “super_slepenā_kodējumā”. Pat ja dabūsi to vaļā, tur būs tikai video materiāls.
Pati spēle un apstrāde notiek uz servera un lietotājam nav pie tā pieejas. Līdz ar to nav arī nekādas prasības pret videokarti – teorētiski vari spēlēt Crysis uz netbuka 😀 .
Varētu vilkt paralēles ar PHP darbības principiem web serveros.
Pirmie kas jau adaptē šo principu noteikti būs lielie uzņēmumi un valsts iestādes.
Š…emam šitam līdzīgu aparātu:
Vēl tik labu software uzrakstīt kādam un jūs redzēsiet revolūciju. Tādas kastītes darba vietās būs masveidā pēc pāris gadiem jo izmaksas ta izskatās būs dramatiski mazākas.
Ideālā gadījumā, kad visi dati tiek glabāt “mākonī”, tas rada atkarību no pakalpojuma sniedzēja (vendor lock-in) un iespējams varētu radīt mgrācijas problēmas no/uz citu servisu.
Pie šādiem Lock-in ir pieraduši Apple lietotāji, kuriem nav citas platformas alternatīvas, taču “mākonis” šo problēmu padarīs vēl nopietnāku.
Preses relīzes