Sākumlapa › Forumi › Notepad.lv › IT ziņas › PR › Latvijā strauji pieaug QR kodu popularitāte
„Lielais QR kods Latvijā ir līdz šim iespaidīgākais, kičīgākais un noderīgākais, jo ved pie reāla produkta un risinājuma,†tā jauno Lattelecom reklāmas kampaņu vērtē jauno tehnoloģiju fanāts un tehnoloģiju zinātājs Kristaps Skutelis, akcentējot kampaņas ieguvumus. Eksperts atzinīgi vērtē ne tikai atbilstošo QR koda lietojumu, bet arī pašu ideju un uzdrošināšanos pirmajiem Latvijā izmantot tik lielu, pamanāmu, bet tajā pašā laikā askētisku vides reklāmas komunikāciju ar pievienoto vērtību. Latvijā lielākie ārvides reklāmas QR kodi ir skatāmi Rīgā – Dzirnavu ielā 105, Ventspilī – Jūras ielā 10 un Kuldīgas ielā 32/34, kā arī Bauskā – Slimnīcas ielā 9.
Lielie ārvides plakāti, kuru pamatā izmantoti tikai QR kodi, kā atzīst eksperti, atbilst labai kodu praksei un, noskenējot ar viedtelefonu vai planšetdatoru, tie ved uz konkrētu interneta vietni, kurā piedāvā izmēģināt konkrētus interneta televīzijas pakalpojumus bez maksas. Prognozēts, ka Lattelecom veidotās pirmās lielākās QR kodu sienas Latvijā iedvesmos arī citus uzņēmumus un indivīdus radīt inovatīvus kodu risinājumus, kā arī pielietot arvien jaunas, radošas tehnikas. Par QR kodu popularitātes pieaugumu liecina ne tikai to plašais pielietojums drukātajos medijos, bet arī dažādas aktivitātes publiskajā telpā, piemēram, „dzīvie QR kodiâ€, kurus veido cilvēki, turot rokās melnbaltas plāksnes.
Vai varam teikt, ka QR kodu pirmsākumi meklējami Latvijā?
Tehnoloģiju zinātājs Kristaps Skutelis trīs lielās QR kodu sienas vērtē, sakot: „QR kodi paši par sevi nav nekas jauns – pasaulē tos plaši pielieto reklāmās un mārketinga komunikācijā jau gadiem ilgi. Savukārt, ja skatāmies Latvijas kontekstā, tad QR kodi asociējas ar vēl senāku vēsturi. Tāpat kā senlatvieši Lielvārdes jostā, arī mūsdienās iekodējam plašu un virspusīgu informāciju nelielā zīmē jeb kodā, lai nebūtu jāraksta un jāpārraksta „tekstu blāķiâ€.†Lai gan QR kodi popularitāti iemantoja vēl 90. gadu vidu, kad Latvijā īpaša uzmanība tika pievērsta iekodētajai informācijai, kas saistāma ar senajiem rakstiem un zīmēm – ne tikai plaši zināmajā Lielvārdes jostā, bet arī citās senču darinātajās jostās un citos. priekšmetos, kuru mērķis ir nodot informāciju nākamajām paaudzēm.
Par QR kodu
Par QR kodu popularitāti Latvijā liecina fakts, ka no septiņu nedēļas žurnālu numuriem, kas iznākuši mēneša laikā, katrā otrajā izdevumā iekļauts vismaz viens vai divi QR kodi. Tradicionālais QR kods ir divdimensiju svītrkods – gaišs kvadrātveida laukums, kas noteiktā veidā aizpildīts ar mazākiem, melniem kvadrātiem. Š āda veida kodā iespējams savietot informāciju, kas atbilst vairākiem tūkstošiem simbolu. QR kods var saturēt gan rakstisku, gan vizuālu informāciju. Tā nolasīšana iespējama, izmantojot jaunākās mobilās tehnoloģijas, kurās iebūvētas kameras, un lietojot atbilstošas informācijas nolasīšanas programmas. QR koda vēsture saistāma ar Japānu, kur 1994. gadā auto ražotāju Toyota meitasuzņēmums Denso-Wave radīja un patentēja QR code jeb QR kodu, kuru pasaulē plaši pielieto bez licencēm vēl līdz šim brīdim.
Lattelecom ir vadošais elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējs Latvijā, kas privātpersonām piedāvā balss, interneta un televīzijas pakalpojumus, bet biznesa klientiem arī – integrētus elektronisko sakaru un informāciju tehnoloģiju (IT) pakalpojumus, kā arī sniedz telekomunikāciju, tīklu projektēšanas un izbūves pakalpojumus.
Līga Bite
Lattelecom Sabiedrisko attiecību projektu vadītāja