Sākumlapa › Forumi › Notepad.lv › IT ziņas › Privātuma beigas: drīzumā Latvijas tālruņu priekšapmaksas kartes nāksies reģistrēt
VSS-1010
Tiek pamatots, ka dažās Eiropas valstīs precedents jau esot. Piemēri – Spānija, Slovākija, Ungārija, Grieķija, Francija. Spānijā un Slovakijā priekšapmaksas kartes pārdod pēc personas dokumenta uzrādīšanas, bet Ungārijā tās nopirkt var jebkurš, bet pēc tam jāiet pie operatora karti reģistrēt. Grieķijā tiem, kuri laikā nereģistrēja priekšapmaksas kartes – pakalpojumu slēdza, kaut arī sarunu kredīts nebija iztērēts. Līdz 2016. gada beigām notiks projekta izvērtēšana un tiesiskās bāzes izveide. Tālāk tiks noteikts pārejas periods – apmēram 1.5-2 gadi.
Jāpiebilst, ka nākamais prognozējamais solis varētu būt visu pilsoņu obligātā čipošana – vēlams ar GPS trekeru iešūšanu dibenos…
[img]
Oriģinālās preses relīzes tekstsšeit
Ēnu ekonomikas apkarošanas padome 2016.gada jūnijā apstiprināja Valsts iestāžu darba plānam ēnu ekonomikas ierobežošanai 2016.-2020.gadam (plāns). Plāns paredz Satiksmes ministrijai (SM), iesaistot nozares asociācijas, līdz 2016.gada 31.decembrim izvērtēt iespēju un lietderīgumu tiesiskā regulējuma ieviešanai, kas paredzētu pienākumu mobilo sakaru operatoram reģistrēt personas, kura iegādājas mobilo sakaru operatoru priekšapmaksas karti (karte), identificējošus datus (piemēram, personas kodu), sasaistot reģistrētos datus ar konkrēto karti.
Minētā pasākuma mērķis ir veicināt ēnu ekonomikas apkarošanu un sekmēt pret valsts drošību vērstu pasākumu un terorisma operatīvu novēršanu, kā arī nodrošināt personas, kas izdarījusi noziedzīgu nodarījumu, iespējami ātrāku noskaidrošanu.
Lai sagatavotu pamatotus priekšlikumus izskatīšanai Ministru kabinetā par karšu lietotāju datu obligātu reģistrāciju, viedokļus izteikt tika lūgti elektronisko sakaru komersanti, kuri nodrošina mobilos sakarus – SIA “Latvijas Mobilais Telefonsâ€, SIA “TELE2†un SIA “Bite Latvijaâ€, kā arī Iekšlietu ministrija. Iespējami objektīvāka vērtējuma sagatavošanai jautājumā par karšu lietotāju datu reģistrāciju, kā arī galveno reģistrēšanas principu izzināšanai tika apzināta situācia Eiropas Savienības dalībvalstīs. Papildus tam saņemti arī Latvijas Juristu apvienības priekšlikumi un analīze
Mobilo sakaru operatoru viedokļi daļā jautājumu par obligātu karšu lietotāju datu reģistrāciju ir atšķirīgi, piemēram, SIA “TELE2†ieskatā plānā izvirzītie mērķi netiks sasniegti, bet tiks radīts administratīvais slogs mobilo sakaru operatoriem, savukārt SIA “Latvijas Mobilais Telefons†un SIA “Bite Latvija†pauž viedokli, ka karšu lietotāju datu reģistrācija ir plānā noteikto mērķu sasniegšanas svarīgs rīks, kas neprasa lielus ieguldījumus no mobilo sakaru operatoru puses, vienlaikus norādot, ka pieprasījumam pēc priekšapmaksas pakalpojumiem ir vērojama tendence samazināties, ko veicina tādi mobilo sakaru pakalpojumi, kurus lietot var tikai reģistrēti lietotāji. Kopumā informācija, kas saņemta no iesaistītajām pusēm, tajā skaitā citu valstu pieredze, liecina, ka karšu lietotāju datu reģistrācija ir vērtējama kā atbalstāms process, Kā svarīgs aspekts mobilo sakaru operatoru priekšlikumos, kas būtu jāvērtē ieviešot normatīvo aktu regulējumu, ir pietiekama pārejas perioda noteikšanā, kas ļautu sagatavoties karšu lietotāju datu reģistrēšanai un kas būtu ne mazāks kā 1.5 līdz 2 gadi no atbilstoša regulējuma spēkā stāšanās.
Latvijas Juristu apvienība ir aktīvi iesaistījusies un vairākkārtīgi sniegusi informāciju, kas pamato karšu lietotāju datu reģistrācijas ieviešanas nepieciešamību, jo ieviešot karšu lietotāju datu reģistrāciju, tiktu sasniegti mērķi, ko paredz ēnu ekonomikas apkarošanas plāns, kā arī tiktu panākta virkne arī citu uzlabojumu – atvieglotu krāpšanas un citu noziegumu atklāšanu un samazinātu resursu patēriņu, kas tiek veltīts mobilo sakaru pieslēgumu īpašnieku noskaidrošanai.
SM, sadarbībā ar iesaistītajām pusēm, tostarp arī elektronisko sakaru nozari, rosina izstrādāt normatīvo aktu grozījumus. Tie nodrošinātu, ka mobilo sakaru operatoriem ir tiesības sniegt pakalpojumu karšu lietotājiem tikai pēc karšu lietotāju datu reģistrēšanas. Tāpat noteiktu nepieciešamos reģistrēšanas nosacījumus, tādus kā, piemēram, reģistrējamo datu apjoms, personas vecums, kura var reģistrēties kā kartes lietotājs, esošo karšu lietotāju reģistrēšana u.c. Kā arī noteiktu regulējuma spēkā stāšanās termiņu, paredzot pietiekamu pārejas periodu mobilo sakaru operatoriem atbilstošas tehniskās platformas karšu lietotāju datu reģistrācijai sagatavošanai un klientu informēšanai.
Š obrīd kartes var iegādāties ne tikai mobilo sakaru operatoru klientu apkalpošanas vietās, bet arī mazumtirdzniecības vietās, tādās kā veikali, kioski, degvielas uzpildes stacijas.
Informatīvā ziņojuma projekts nodots saskaņošanai ministrijām un ieinteresētajām institūcijām, pēc tam tas tiks izskatīts valdībā.
ZeltaReņģes un Okartes gan, veikalos tirgo, risinājums vnk. obligāta reģistrācija internetā.. Bet nu, tiem kas nodarbojas ar šīm nelegālajām lietām, kur problēma bomzi sarunāt pa 0.7 tilpumu, lai šis padalās ar saviem personu datiem.. 😀 Nu i vot būs, krutie bomži, ar 100 telefona nr.. un masīvu naudas apgrozījumu.. 😀
Atliktu tikai vai nu atbildēt zvanītājam, vai nē. (Jo vismaz šajā līmenī, Tu kontrolē savu telefonu, nevis telefons Tevi)
Tagad sanāk, ka tavs nr. šā kā tā ir zināms, tikai ierobežotai cilvēku daļai, kurai ir piekļuve lietotāju datubāzēm pie operatoriem. Visus, tiem kam pieslēgums, šā kā tā var atrast, tagad pieķers klāt tikai priekšapmaksas kartes.
Turklaat par mobilo sakaru deanonimizaaciju runaajot…. Latvijaa tacju ir viens labi paziistams krediitkantoris (vispuukainaakais no visiem), kursj savus nemaksaataajus aplaimo ar zvaniem veelos vakaros, naktiis, briivdienaas un sveetku dienaas – no aarvalstu numuriem. Klausi paceljot, atskan automaatiskais atbildeetaajs, kursj monotonaa tonii diktee “Juus esat paraadaa kompaanijai TAADAI UN TAADAI. Luudzu apmaksaajiet paraadu!”.
Man viena padruga, kurai ir probleema ar naudas menedzjmentu un krediitiestaadeem, pati iedeva noklausiities vienu sjaadu zvanu, un paraadija arii ienaakosjo zvanu veesturi, prasot kaa lai no sjiii sviesta tiek valjaa. Protams, maksaat vinja tam kantorim negrasiijaas, taapeec teicu, lai vienkaarsji nomaina numuru.
Citu variantu nebija, jo LV operatori un varas iestaades vienkaarsji fiziski nevar identificeet sjaadus zvaniitaajus. Pati krediitiestaade, protams, neko nezin, un vinjai par sjiem pretlikumiigajiem zvaniem ir pirmaa dzirdeesjana, mhhhhh.
Luuk Jums piemeers, kaa apiet sisteemu, ja gribat veel, rakstiet. :>
Ja ko šādu tiešām pieņems un ieviesīs šajā bedrē, atliks vien reģistrēt numuru uz cita vārda.
Preses relīzes