Sākumlapa › Forumi › Notepad.lv › IT ziņas › Sikorsky X2 uzstāda jaunu ātruma rekordu
Interesanta ir Sikorsky X2 konstrukcija, kas atšķiras no mūsdienu helikopteru tradicionālās. Nesošās dzenskrūves ir divas, 4-lāpstiņu, tās griežas pretējos virzienos. Š āds risinājums ļāva ievērojami saīsināt spārnu garumu. Kompensējošās dzenskrūves vietā aizmugurē ir kaut kas līdzīgs 6-spārnu lidmašīnas propellerim, kas vēl papildus dzen mašīnu uz priekšu. Š āda konstrukcija ļoti atvieglo helikoptera vadīšanu, un padara to īpaši stabilu.
Vadība – distances elektriskā. Visas 3 dzenskrūves kustina
[img]
[img]
[img]
[img]
Militāristi jau sēž un štuko, ko tam tādu varētu uzkabināt virsū. 🙂
Citām valstīm gan militāra nekā tāda nav, bet domājams, ka izmēģinājuši ir. Š ai konstrukcijai ir viens liels mīnuss… ļoti sarežģīti tehniskie risinājumi.
Vēl pie mīnusiem var minēt to, ka pie lielām slodzēm, asu kustību laikā, var sakrustoties augšējais un apakšējais propellers.
Pie plusiem ir minama liela manevrēšanas spēja.
Piemēram krievi ar šīs (Osprey tipa) konstrukcijas problēmām tā arī netika galā (60. gados) un sērijā tādu nelaida. Jau izmēģinājumos notika vairākas avārijas. Pēc tam gan bija mēģinājums radīt pasažieru variantu Mi-30, bet tā arī projekts netika pabeigts (laikam naudu apgrieza valdība).
Aizmugurējais propellers nebūt neuzlabo vadāmību. Drīzāk tai traucē (bet pieņemu, ka tik ļoti minimāli, ka tā griezienu nemaz nav kompensējuši. Lai gan – nezinu, varbūt arī ir.).
Vienīgais Tavs apgalvojums, kas der – ātrums. Tomēr arī tas nav tik ļoti lielāks, par to, ko iespējuši ar “klasisko”, lai varētu pateikt: “Jāmaina visa ražotne. Līdz šim cilvēce cēla nepareizus helikopterus.”
Tam, kādiem mērķiem helikopteri tiek izmantoti, klasiskajam variantam ir ļoti spēcīgi argumenti, lai tas netiktu vēl kādu laiku mainīts.
“Klasiskais” helikopters tomēr ir universālāks un vienkāršāks. Protams, militārajā jomā, kur šaurāks helikoptera pielietojums un svarīgāka ir manevrēšana, šis risinājums der reizēm labāk (to parāda arī Kamova militārie helikopteri). Bet arī, par spīti tam, Mi-24 un Mi-28 (“klasiskie” risinājumi) Krievijā ir daudz izplatītāki par vienaudžiem no Kamova KB (tas nekas, ka te ir katapultēšanās iespējas un lielāka manevrētspēja). Tam arī ir savs izskaidrojums. 🙂
P.S. Atvainojos, ka “izplūdu” tēmā. 🙂 Aviācija man ir otra lieta, kas saista uzreiz aiz sava maizes darba.
Preses relīzes