Webmāsteriem: teksta krāsa un cilvēka psiholoģija

Sākumlapa Forumi Notepad.lv IT ziņas Raksti Webmāsteriem: teksta krāsa un cilvēka psiholoģija

Tiek skatīts 1 ieraksts (no 10 kopumā)
  • Autors
    Ieraksti
  • #149374
    samurajs
    Participant

    [imgl]https://notepad.lv/userpix/28_hp_3.jpg[/imgl]Kad man šo materiālu atsūtīja – vispirms padomāju: bet kāds tam vispār sakars ar pazīstamo kompāniju Hewlett-Packard un vispār IT? Izlasot sapratu, ka šis pētījums var būt ļoti vērtīgs web-programmētājiem, jo ļaus pareizi izvēlēties teksta iekrāsojumu veidojamām web lapām atkarībā no nospraustā mērķa. Tātad teksta krāsa kļūst par papildus “psiholoģisko ieroci”. Piedāvāju pētījuma latvisko tulkojumu “as-is”:

    Cilvēki reaģē pozitīvi uz tekstu zaļā krāsā, kamēr sarkanā krāsa izraisa vispretrunīgākās reakcijas, pētījuma rezultātā secinājusi pasaules lielākā tehnoloģiju kompānija Hewlett-Packard, veicot starptautisku pētījumu par krāsu ietekmi.

    Pētījumā tika iesaistīti deviņu valstu iedzīvotāji darbspējīgā vecumā, kam piedāvāja novērtēt vienkāršus apgalvojumus dažādās krāsās. Pētījuma dalībniekiem bija iespēja šos apgalvojumus novērtēt piecos apstiprinājuma vai nolieguma līmeņos no „pilnīgi piekrītu” līdz „absolūti nepiekrītu”.

    Rezultātā atklājās, ka krāsai ir liela nozīme lēmumu pieņemšanas procesā – tā spēj ietekmēt cilvēka uztveri un reakciju. Vairāk nekā puse aptaujāto (53 %) deva piekrišanu neitrālajiem apgalvojumiem drukātiem zaļā krāsā, apsteidzot tradicionāli melno, kas guva tikai 39 % respondentu pozitīvu novērtējumu.

    Savukārt, vispretrunīgākās respondentu reakcijas visu valstu, vecumu un dzimumu kontekstā novērotas sarkanas krāsas apgalvojumu vērtējumos. Viena trešdaļa respondentu apgalvojumiem drukātiem sarkanā krāsā piešķīra pretrunīgus vērtējumus visbiežāk, bet uz tiem pašiem apgalvojumiem melnā krāsā pretrunīgi reaģēja trīs reizes retāk. Saskaņā ar aptaujas rezultātiem, visneitrālāk tiek uztverta informācija, rakstīta zilā un melnā krāsā – tā vērtēja attiecīgi 47 % un 43 % respondentu. Proti, rakstot tekstus zilā un melnā krāsās, jārēķinās, ka tie tiek uztverti neitrāli, informatīvi un neizraisa papildus pozitīvas vai negatīvas reakcijas. Bet, ja vēlaties panākt pozitīvu vērtējumu savam rakstītajam, izmantojiet zaļo krāsu, kas guvusi vislielāko piekrišanas un absolūtas piekrišanas pārsvaru pētījumā.

    Kaut arī šo pētījumu nevar uzskatīt par zinātnisku, HP Drukas un attēlveidošanas grupas vadītājs Somijā un Baltijas valstīs Jari Rinne to raksturo kā krāsu izmantošanas efektivitātes pierādījumu lēmumu pieņemšanas procesos biznesa vidē. „Indivīda uztvere un reakcija uz krāsu var būt dažāda, tā arī ir ārkārtīgi grūti analizējama vai prognozējama. HP pētījuma rezultāti mums atklāja, ka vispretrunīgākās reakcijas izraisīs sarkanā krāsā drukāti teksti, tie piesaistīs uzmanību, tomēr reakcijas uz šīs krāsas tekstiem var būt pretrunīgas – gan pozitīvas, gan negatīvas. Tomēr, jāpiemin, ka no šiem pretrunīgajiem vērtējumiem pētījumā gandrīz puse tika novērtēti ar piekrišanu vai absolūtu piekrišanu (47 % gadījumu). Savukārt, ,melnas drukas apgalvojumus mazāk kā trešdaļa uztvēra pozitīvi – melnas krāsas teksti drīzāk izsauks neitrālas reakcijas. Vēl retāk pozitīvas reakcijas sagaidāmas uz tekstiem drukātiem zilā krāsā (36 % gadījumu). Tā ir acīmredzama dažādu krāsu ietekmes atšķirība, ko būtu jāņem vērā, izvēloties krāsu pielietojumu dažādos drukas vai dokumentu noformējuma procesos uzņēmumā,” apgalvo J.Rinne.

    Pēc J. Rinne domām šis pētījums ir noderīgs arī starptautiskiem uzņēmumiem, jo dažādu valstu kontekstā šī krāsu uztvere un reakcijas var būt atšķirīgas. Valstis ar „karstasinīgāku” temperamentu – Spānija, Itālija un Krievija biežāk pozitīvi reagē uz sarkanu krāsu, kamēr citas Rietumeiropas valstis – Vācija, Francija un Lielbritānija atzīst zaļo krāsu. Interesanti, ka pētījumā ar zaļo krāsu izcēlās Vācija, šīs valsts respondenti vispozitīvāk reaģēja uz apgalvojumiem zaļā krāsā. HP mārketinga speciālists Luis Kasado to sasaista ar konkrētiem faktiem – 30 % VFR teritorijas klāj meži, viena no Vācijas vadošajām politiskajām partijām ir „zaļie”, kā arī policijas formas tērpi ir tumši zaļā krāsā. Visi šie faktori zemapziņas līmenī vienā nācijā var izraisīt piekrišanas reakciju.

    Krāsu un gaismas terapijas speciāliste Elita Goldmane taujāta par zaļās krāsas ievērojamo nozīmi lēmumu pieņemšanas procesos, skaidro, ka zaļā ir harmonijas, pozitīvas attieksmes krāsa, tādēļ arī minētājā pētījumā šīs krāsas apgalvojumi ar lielu pārsvaru ieguva lielāko piekrišanu. Krāsu speciāliste zaļo raksturo kā ietekmes, pacietības, izturības, gaidīšanas, cerības un pastāvīguma krāsu.

    “Pareiza krāsas izvēle var piesaistīt un palielināt interesi, piemēram, drukātiem materiāliem , un konkrētas krāsas izvēle var ietekmēt uztveres līmeni ; šis pētījums arī uzsver pareizas krāsu izvēles svarīgumu un potenciālu ar to uzrunāt konkrētu mērķa auditoriju,” nobeigumā piemetina Jari Rinne.

    Vadošais informācijas tehnoloģiju un attēlveidošanas risinājumu ražotājs Hewlett-Packard veica šo pētījumu ar mērķi labāk izprast krāsu ietekmi uz lēmumu pieņemšanas procesiem, kas ir izšķiroši uzņēmējdarbībā. Pētījuma rezultāti palīdzēs uzņēmumiem efektīvāk izmantot krāsas iekšējās un ārējās komunikācijas procesos, ņemot vērā pētījumā konstatētās dažādu mērķa grupu reakcijas.

    Pētījumā piedalījās 2000 respondentu darbspējīgā vecumā 9 valstīs: Anglijā, Francijā, Vācijā, Itālijā, Spānijā, Nīderlandē, Zviedrijā, Dienvidāfrikā un Krievijā. Pētījumu šā gada pavasarī veica neatkarīga online pētījumu kompānija „Toluna”.

    Š ī pētījuma rezultātus savā blogā apskatījis arī HP korporatīvo risinājumu sektora mārketinga direktors Luis Kasado (Luis Casado):

    https://www.communities.hp.com/online/blogs/enterpriseprinting/archive/2009/08/18/luis-casado-on-colour-post-3.aspx

    #208564
    Foxsk8
    Participant

    Un ko teiks par citām krāsām? Man pašam patīk kontrasts, balts, melns un vēl kāda pildus krāsa, kaut vai tā pati zaļa, patīk tumši pelēks, normāli oranžs, ne parāk spilgts, un patīk spilgtais zaļais. Viss jau ir atkarīgs no tā, kā tiek pasniegta visa masa.

    Es gan šeit neliktu uzsvaru uz “web māsteriem” vien, jo tie vienmēr, bieži darīs tā, kā klients liks 🙂

    P.S. Tavu veiksmi, tieši vienu neta veikalu veidoju zaļā krāsā 🙂

    #208565
    Mr.Death
    Participant

    balti burti uz balta fona forever :>

    #208566
    azazul
    Participant

    Un pašu labāko iespaidu atstāj zaļā krāsa uz spilgti dzeltena fona … kas mirgo.

    Visi “web māsteri” var izmēģināt … optometrista vizīti neapmaksāšu.

    #208567
    daGrevis
    Participant

    azazul wrote:

    Un pašu labāko iespaidu atstāj zaļā krāsa uz spilgti dzeltena fona … kas mirgo.

    Visi “web māsteri” var izmēģināt … optometrista vizīti neapmaksāšu.

    Pilnīgi piekrītu… Labi, tagad zaļā krāsa izraisa pozitīvas emocijas. Gribar redzēt kas notiek ja viss ir zaļš?!

    Vēl skatāms: https://dagrevis.net/store/html/green.html .

    Ai: https://dagrevis.net/store/html/green_n_yellow.html .

    Tapēc jau visi taisa, nu gandrīz, melns uz balta, ja ir kas labs, tad izceļ ar zaļu, ja kas slikts, tad ar sarkanu… Vispār nu jā, vienkārši nevajag pārspīlēt… 😀

    Paldies par rakstu, interesants. Būtu jauki arī ja uzzinātu kā ir ar citām krāsām, īpaši ornadžu… 😛

    #208568
    ob1
    Participant

    Paldies par infu. Š ī informācija ir noderīga visiem programmētājiem, ne tikai webistiem.

    Savulaik pētīju kādu XP tēmu likt slimnīcas kompjiem, lai netraucētu pieņemt lēmumus un noskaņotu uz koncentrēšanos. Rezultāts bija – tēma zilā vai zaļā krāsā, dekstopa bildei ir jābūt tumšai.

    #208569
    m_janis
    Participant

    Problēma jau tur, ka katrs tīnis, kas apguvis elementāras web kodēšanas iemaņas, uzskata sevi par web koderi. Nu nav tas normāli, ka pie šādiem darbiem ķeras cilvēki bez vismaz pamatzināšanām dizainera vai kādas citas vizuālās mākslas (glezniecība, foto, grafika u.t.t.) jomā. Vismaz elementārām zināšanām par krāsu apli – saderīgām un konfliktējošām, “siltām” un “aukstām” krāsām, lai, pielietojot šīs zināšanas iegūtu maksimālu efektu. Ja kas, šādi iespējams arī stimulēt uztveri zemapziņas līmenī, kaut vai reklāmas banneri veidojot – ar nepareizi izvēlētu krāsu salikumu, objekta izvietojumu, kustības virzienu (kas ļoti labi redzams tepat daudzos avataros – nu nevar skatiens, vai kustība būt uz tuvāko kadra malu, nevar), viegli panākt tieši pretēju efektu iecerētajam. Protams, ja “tīrs” web koderis strādā tandēmā ar dizaineri/mākslinieku – OK.

    Nu labi, es rakstu no sava, videooperatora viedokļa, bet nu krāsu teorija un kompozīcijas likumi eksistē neatkarīgi no profesijas.

    #208570
    iReinis
    Participant

    Tur pat nevajag nekādus pētījums, tāpat skaidrs, ka zaļā krāsa ir pozitīva 😀 Latvijā man liekas, ka mēs iekrītam uz oranžo krāsu, tāpēc pie mums ir tik populāri oranžie portāli, tāpat kā oranžās reklāmas un oranžās partijas 😀

    #208571
    daGrevis
    Participant

    Mans viss blogs ir orandžs… 😀 Neviens nav sūdzējies… 😛

    #208572
    brivprac
    Participant

    jauki ka savai lapelei esmu pielicis zalo krasu, pasam zala ir milaka krasa. 🙂

Tiek skatīts 1 ieraksts (no 10 kopumā)
  • Jums ir jāpieslēdzas sistēmai, lai varētu komentēt šo tēmu.
Jaunākais portālā