Lidmašīnas kosmosā - 50 gadi

Moderatori:janis.wd, Vecākie lietotāji

User avatar
samurajs
Administrators
Atbildes:14988
Pievienojies:15:04 / 6. Mar, 2007
Reputācija:0
Atrodas:Liepājas anomālā zona
Lidmašīnas kosmosā - 50 gadi

Post no samurajs » 10:24 / 24. Jūl, 2009

[imgl]https://notepad.lv/userpix/28_hondaskyjet_1.jpg[/imgl]Newscientist.com mēģinājis apkopot lidmašīnu ielidošanu kosmosa telpā, kā arī augstuma un ātruma rekordus pēdējo 50 gadu laikā. Mūsdienās tūkstošiem kilometru stundā neliekas nekas īpašs, bet kādreiz, "propelleru laikmetā", tas bija pavisam kas cits.
Perspektīvas - milzīgas; orbitālo lidmašīnu tehnoloģijai attīstoties, būs iespējams aizlidot no Latvijas uz Austrāliju pāris stundās, pie tam pēc pacelšanās kosmosā degviela vairs nav jātērē.

Ieskatīsimies attēlu galerijā, kurā hronoloģiski attēloti kosmosa iekarošanas posmi ar aviācijas līdzekļiem.

1. X-15 (1959)

Virsskaņas lidaparātu X-15 ASV kompānija North American Aviation prezentēja 1959. gadā. 1963. gadā tā veica lidojumu 107 km augstumā, uzstādot jaunu augstuma rekordu. Lidmašīna startēja no bumbvedēja B-52 13,7 km augstumā pie 800 km/h ātruma.

Image

2. The Space Shuttle (1981)

"Kosmiskās atspoles" kopš pirmā starta 1981. gadā jau 28 gadus kalpo kā ASV astronautu un kravas transportlīdzeklis. Shuttle gan ir būtisks trūkums - degvielas tvertnes ir vienreizējas lietošanas, tas pamatīgi sadārdzina lidojumus.

Image

3. HyShot (2002)

2002. gadā Austrālijas un Lielbritānijas zinātnieki sāka testēt jauna tipa gaisa-reaktīvos dzinējus. Š ādam dzinējam skābekli pievada nevis no īpašas tvertnes, bet to uzņem no apkārtējā gaisa. Tas padarīja dzinēju daudz vieglāku, ātrāku, un drošāku. Pie šādiem pētījumiem niecīga budžeta 1,1 milj. USD panāca, ka dzinējs HyShot pārsniedza skaņas ātrumu 7,6 reizes (8000 km/h).

Image

4. SpaceShipOne (2004)

Par šo orbitālo lidmašīnu laikam būs dzirdējis ikviens, vismaz sakarā ar kosmisko tūrismu. 2004. gadā lidaparāts SpaceShipOne laboja pacelšanās augstuma rekordu uz 109,7 km. Projekts izmaksā daudz lētāk nekā pacelšanās orbītā ar Space Shuttle.

Image

5. SpaceShipTwo

Iedvesmoti no SpaceShipOne panākumiem, kompānijas Spaceship Company inženieri nolēmuši neapstāties un konstruē jaunu lidaparātu SpaceShipTwo. Tam būs tikai viens hibrīda tipa reaktīvais dzinējs.

Image

6. X-43A (2004)

2004. gadā no lidmašīnas B-52B palaistais lidaparāts X-43A 9,6 reizes pārsniedza skaņas ātrumu, kas ir 11,000 km/h.

Image

7. X-51a (2009)

Patlaban inženieri strādā pie jauna projekta X-51a, kam visā pilnībā jāparāda orbitālo lidmašīnu un reaktīvo dzinēju iespējas. Pirmais lidojums paredzēts šā gada oktobrī.

Image

8. Spaceport America (2010-2011)

Ja jau plānots kosmiskais tūrisms, tad jābūt arī attiecīgam kosmodromam. "Virgin Galactic" vadītājs Richard Branson plāno jau 2011. gadā uzsākt regulārus reisus ar SpaceShipTwo. Tāpēc arī ir iecerēta atbilstoša "lidosta" Š…ūmeksikas tuksnesī. Būvniecību plānots pilnībā paveikt tuvāko 2 gadu laikā.

Image

Avots
Image

User avatar
Wuu
E-žurnālists
Atbildes:2918
Pievienojies:10:32 / 23. Aug, 2008
Reputācija:0

Post no Wuu » 10:35 / 24. Jūl, 2009

Paldies ,interesants raksts!

User avatar
RicoPico
Vecākais lietotājs
Atbildes:2311
Pievienojies:12:54 / 9. Jan, 2009
Reputācija:0
Atrodas:Jūrmala/Rīga

Post no RicoPico » 10:59 / 24. Jūl, 2009

Tas speisports gan tāds dikti glīts padevies! :)
3GHz takts frekvences viļņa garums ir 10cm

User avatar
Crow
E-žurnālists
Atbildes:5391
Pievienojies:14:22 / 10. Mai, 2009
Reputācija:0
Atrodas:Ir

Post no Crow » 11:39 / 24. Jūl, 2009

Tā ir disko atgriešanās vai tomēr speisports?
Дебилы, бл*ть...

LētaisDžonijs

Post no LētaisDžonijs » 13:08 / 24. Jūl, 2009

Speisports baigi līdzīgs NLO.

User avatar
msh
Reģistrēts lietotājs
Atbildes:3460
Pievienojies:12:21 / 6. Apr, 2007
Reputācija:0
Atrodas:Latvija

Post no msh » 13:28 / 24. Jūl, 2009

3. HyShot (2002)

2002. gadā Austrālijas un Lielbritānijas zinātnieki sāka testēt jauna tipa gaisa-reaktīvos dzinējus. Š ādam dzinējam skābekli pievada nevis no īpašas tvertnes, bet to uzņem no apkārtējā gaisa. Tas padarīja dzinēju daudz vieglāku, ātrāku, un drošāku.

Te kaut kas ir neaļo. Jebkurš "gaisa-reaktīvais" jeb vienkārši reaktīvais dzinējs gaisu uzņem no gaisa nevis no speciālas tvertnes, no speciālas tvertnes gaisu saņem raķešdzinēji :D
PAKAĻROKS - Fusion A4-5000/ASROCK QC5000-ITX/WIFI/8 GB DDR3 1333/FSP200 50GSV-5K/ST2000VM003-1CT164 2 TB Seagate Pipeline HD/vecs mazs IBM keiss/winxp x64/2 ventilatori

User avatar
msh
Reģistrēts lietotājs
Atbildes:3460
Pievienojies:12:21 / 6. Apr, 2007
Reputācija:0
Atrodas:Latvija

Post no msh » 13:29 / 24. Jūl, 2009

P.S. Vēl man smīnu izsauca frāze "Mūsdienās tūkstošiem kilometru stundā neliekas nekas īpašs, bet kādreiz, "propelleru laikmetā", tas bija pavisam kas cits." - cik tad ir pasažieru lidmašīnu, kuras mūsdienās veic "tūkstošiem kilometru stundā"? Baidos, ka apaļa nulle.
PAKAĻROKS - Fusion A4-5000/ASROCK QC5000-ITX/WIFI/8 GB DDR3 1333/FSP200 50GSV-5K/ST2000VM003-1CT164 2 TB Seagate Pipeline HD/vecs mazs IBM keiss/winxp x64/2 ventilatori

bumbulis
Reģistrēts lietotājs
Atbildes:343
Pievienojies:17:41 / 13. Sep, 2008
Reputācija:0

Post no bumbulis » 14:47 / 24. Jūl, 2009

Tur nav teikts pasažieru lidmašīnas. :)

pika4u
Reģistrēts lietotājs
Atbildes:5
Pievienojies:00:16 / 13. Jūl, 2009
Reputācija:0

Post no pika4u » 01:26 / 25. Jūl, 2009

interesants raksts, plašākus, biežāk, un būs par pāris ilustrētās zinātnes pircējiem mazāk, pārvāksie šurp :)

User avatar
einars.e.c.
Reģistrēts lietotājs
Atbildes:5
Pievienojies:19:52 / 24. Jūl, 2009
Reputācija:0
Atrodas:Riika

Post no einars.e.c. » 14:08 / 25. Jūl, 2009

msh tik piekasās pie vārdiem! :) parasta pasažieru lidmašīna nemaz neizturēs tādu ātrumu un lai cilvēks izturētu pārslodzi pie tāda ātruma ir jāiziet treniņkurss, kā tas parasti notiek militāro un kosmisko lidaparātu pilotiem-pasažieriem! :) Pie tam kāpēc gan skābekli nevar ņemt no speciālas tvertnes? :D Tvertnē skābeklis ir zem liela spiediena koncentrētā veidā. Š eit tika panākts, ka degvielai izmantoja gaisā esošo skābekli. Un ņealjo ir tas, ka Tu saki, ka ņem gaisu... Gaiss ir tik daudzu dažādu ķīmisko komponentu maisījums, no kuriem tikai reta gāze var tikt izmantota kā degviela, šajā gadījumā skābeklis. Pie tam skābekla koncentrācija tevis pieminētajāgaisā ir tikai ~21% no kopējā gaisa sastāva... Nepiekasies, ja neesi pārliecināts, ka Tev ir taisnība :)
Kas man jāraksta paraksta lauciņā?

Drošs, nedrošs:
HTML ir ON
BBCode ir ON
Smaidiņi ir ON

User avatar
msh
Reģistrēts lietotājs
Atbildes:3460
Pievienojies:12:21 / 6. Apr, 2007
Reputācija:0
Atrodas:Latvija

Post no msh » 21:31 / 26. Jūl, 2009

Kādu tad ātrumu parasti cilvēki neizturēs? Konkordē kāds nomira pa tiem 30 vai cik tur gadiem, kad tās lidoja??
Kāpēc skābekli būtu jāņem no speciālas tvertnes? Varbūt nejauši tāpēc, ka tā tvertne aizņem vietu un sver? Neesi pamanījis, ka reaktīvo dzinēju vietā raķešdzinējus izmanto tikai tiem lidaparātiem, kuri uzlido tādā augstumā, kur gaisā skābekļa saturs vairs nav pietiekams? :) Baigie idiņi tie inženieri, vai ne, vajag tak vest skābekli līdzi :D
PAKAĻROKS - Fusion A4-5000/ASROCK QC5000-ITX/WIFI/8 GB DDR3 1333/FSP200 50GSV-5K/ST2000VM003-1CT164 2 TB Seagate Pipeline HD/vecs mazs IBM keiss/winxp x64/2 ventilatori

User avatar
Jaunzems
Reģistrēts lietotājs
Atbildes:3935
Pievienojies:12:19 / 20. Apr, 2008
Reputācija:0

Post no Jaunzems » 21:34 / 26. Jūl, 2009

LētaisDžonijs wrote:Speisports baigi līdzīgs NLO.
Kad pēdējo reizi redzēji NLO?

Pievienot atbildi

Return to “IT ziņas”