Perspektīvas - milzīgas; orbitālo lidmašīnu tehnoloģijai attīstoties, būs iespējams aizlidot no Latvijas uz Austrāliju pāris stundās, pie tam pēc pacelšanās kosmosā degviela vairs nav jātērē.
Ieskatīsimies attēlu galerijā, kurā hronoloģiski attēloti kosmosa iekarošanas posmi ar aviācijas līdzekļiem.
1. X-15 (1959)
Virsskaņas lidaparātu X-15 ASV kompānija North American Aviation prezentēja 1959. gadā. 1963. gadā tā veica lidojumu 107 km augstumā, uzstādot jaunu augstuma rekordu. Lidmašīna startēja no bumbvedēja B-52 13,7 km augstumā pie 800 km/h ātruma.

2. The Space Shuttle (1981)
"Kosmiskās atspoles" kopš pirmā starta 1981. gadā jau 28 gadus kalpo kā ASV astronautu un kravas transportlīdzeklis. Shuttle gan ir būtisks trūkums - degvielas tvertnes ir vienreizējas lietošanas, tas pamatīgi sadārdzina lidojumus.

3. HyShot (2002)
2002. gadā Austrālijas un Lielbritānijas zinātnieki sāka testēt jauna tipa gaisa-reaktīvos dzinējus. Š ādam dzinējam skābekli pievada nevis no īpašas tvertnes, bet to uzņem no apkārtējā gaisa. Tas padarīja dzinēju daudz vieglāku, ātrāku, un drošāku. Pie šādiem pētījumiem niecīga budžeta 1,1 milj. USD panāca, ka dzinējs HyShot pārsniedza skaņas ātrumu 7,6 reizes (8000 km/h).

4. SpaceShipOne (2004)
Par šo orbitālo lidmašīnu laikam būs dzirdējis ikviens, vismaz sakarā ar kosmisko tūrismu. 2004. gadā lidaparāts SpaceShipOne laboja pacelšanās augstuma rekordu uz 109,7 km. Projekts izmaksā daudz lētāk nekā pacelšanās orbītā ar Space Shuttle.

5. SpaceShipTwo
Iedvesmoti no SpaceShipOne panākumiem, kompānijas Spaceship Company inženieri nolēmuši neapstāties un konstruē jaunu lidaparātu SpaceShipTwo. Tam būs tikai viens hibrīda tipa reaktīvais dzinējs.

6. X-43A (2004)
2004. gadā no lidmašīnas B-52B palaistais lidaparāts X-43A 9,6 reizes pārsniedza skaņas ātrumu, kas ir 11,000 km/h.

7. X-51a (2009)
Patlaban inženieri strādā pie jauna projekta X-51a, kam visā pilnībā jāparāda orbitālo lidmašīnu un reaktīvo dzinēju iespējas. Pirmais lidojums paredzēts šā gada oktobrī.

8. Spaceport America (2010-2011)
Ja jau plānots kosmiskais tūrisms, tad jābūt arī attiecīgam kosmodromam. "Virgin Galactic" vadītājs Richard Branson plāno jau 2011. gadā uzsākt regulārus reisus ar SpaceShipTwo. Tāpēc arī ir iecerēta atbilstoša "lidosta" Š…ūmeksikas tuksnesī. Būvniecību plānots pilnībā paveikt tuvāko 2 gadu laikā.

Avots