1915. gadā pētnieks Ernests Šakltons kuģoja uz Antarktīdas malu, bet Endurance kuģis tika iesprostots ledainajos ūdeņos. Nu, pēc 106 gadiem, gandrīz 10 000 pēdu jeb aptuveni 3 km dziļumā Vedelas jūrā ir atklāts kuģa vraks.
Par meklēšanas Endurance22 ekspedīciju, ko uzsāka Folklendas jūras mantojuma fonds, tika paziņots preses relīzē 8. martā.
Koka kuģa vraks tika atrasts tikai četras jūdzes jeb aptuveni 7.4 km uz dienvidiem no pēdējās vietas, ko 1915. gadā bija reģistrējis kuģa kapteinis Frenks Vorslijs.
Endurance22 komanda februāra sākumā devās uz Antarktīdu ar Dienvidāfrikas ledlauzi Agulhas II. Izmantojot autonomus zemūdens transportlīdzekļus, komanda meklēja neierastas parādības uz jūras gultnes. Galu galā viņi atrada kuģa vraku un jūras dzelmē nosūtīja augstas izšķirtspējas kameras, lai nofotografētu to.
Endurance is Found pic.twitter.com/e8VxYhmUCb
— Endurance22 (@Endurance_22) March 9, 2022
Kuģa vraka attēli liecina, ka tas ir saglabājies salīdzinoši labā stāvoklī. Vedelas jūras aukstais klimats ir novērsis jebkādu organismu, kas varētu iznīcināt koksni, uzkrāšanos. Endurance22 izpētes direktors min, ka šis ir viens no vislabāk saglabājušajiem kuģa koka vrakiem, kādu viņš līdz šim ir redzējis. Saskaņā ar Antarktikas līgumu kuģa vraks ir aizsargāta vēsturiska teritorija un vēstures piemineklis, un to nevar aizskart vai traucēt.
Kādēļ Endurance kuģis kļuvis slavens?
Vedelas jūru klāj biezs ledus, šī iemesla dēļ kuģa vraks nebija atrasts vairāk kā 106 gadus. Pat ar moderniem ledlaužiem ir grūti nokļūt vietā, kur kuģis nogrimis. Šogad šajā reģionā reģistrēts rekordplāns ledus segums. Jūra joprojām bija aizsalusi, taču apstākļi bija labvēlīgi, lai ar ledlauzi nokļūtu nepieciešamajā reģionā.
Endurance kuģis ir saistīts ar vienu no Antarktīdas slavenākajiem izdzīvošanas stāstiem. Kuģis 1915. gada februārī iesprūda jūras ledū un palika tur ziemas mēnešus, līdz 21. novembrī to pavisam aprija ledus. Pētnieks un viņa 27 vīru komanda bija iestrēguši uz dreifējošā jūras ledus, ierīkojot pagaidu nometnes. Galu galā kuģa apkalpe devās uz Ziloņu salu, bet pēc tam 800 jūdžu garā braucienā uz Dienviddžordžijas salu, kur saņēma palīdzību no vaļu ķērājiem. Visa kuģa apkalpe izdzīvoja, bet kuģis palika iestrēdzis ledainajos Vedelas jūras ūdeņos.
Avots: CNET
Attēla avots: Falklands Maritime Heritage Trust / National Geographic