Ķīnas elektroauto ražotājs BYD maina stratēģiju Eiropā, lielāku uzsvaru liekot uz ražošanu Turcijā, nevis Ungārijā, kā sākotnēji plānots.
Ķīnas elektroauto ražotājs BYD pārskatījis savus ambiciozos plānus attiecībā uz ražošanu Eiropā un nolēmis samazināt aktivitāti Ungārijā par labu Turcijai.
Divi Reuters avoti norāda, ka rūpnīcas atvēršana Segedā varētu aizkavēties līdz 2026. gadam, turklāt pirmajos divos darbības gados tā nestrādās ar pilnu jaudu. Sākotnēji ražošana bija iecerēta jau 2025. gada beigās.
Segedas rūpnīca, kurā plānots ieguldīt līdz pat četriem miljardiem eiro, tika uzskatīta par Eiropas Savienības uzvaru, proti, kā veids, kā samazināt atkarību no elektromobiļu importa no Ķīnas un izvairīties no ES uzliktajiem papildu tarifiem.
Tās sākotnējā jauda paredzēja 150 000 transportlīdzekļu gadā, ar iespēju vēlāk to dubultot. Taču tagad tiek prognozēts, ka 2026. gadā tiks saražoti vien daži desmiti tūkstošu automašīnu. Pilnvērtīga ražošana varētu tikt sasniegta ne agrāk kā 2027. gadā.
BYD sākotnēji bija apņēmies rūpnīcu atklāt rekordātrā tempā — būvniecība tika izziņota 2023. gada beigās, un jau 2024. gada februārī tika paziņots, ka ražošana sāksies trīs gadu laikā. Tas nozīmētu darbības uzsākšanu līdz 2026. gada beigām.
Paredzēts, ka Ungārijā tiks montēti modeļi Dolphin un Atto 3, kas šobrīd uz Eiropu tiek importēti no Ķīnas.
Cits mērķi, tās pašas ambīcijas
Tajā pašā laikā BYD ir paātrinājis plānus rūpnīcai Manisā, Turcijā. Sākotnēji paredzēts, ka tā darbību sāks tikai 2026. gada beigās ar tādu pašu jaudu kā Segedas rūpnīcai – 150 000 automašīnu gadā.
Tagad plāni mainīti ir mainīti. Manisas ražotne kļūs par prioritāti un jau pirmajā gadā saražos vairāk automašīnu nekā Ungārijā. 2027. gadā tā varētu pārsniegt sākotnējo jaudu, un 2028. gadā pieaugums turpināsies.
Viens no galvenajiem iemesliem šādai stratēģiskai maiņai ir darbaspēka izmaksas – tās Turcijā ir ievērojami zemākas nekā Eiropas Savienībā.
Turklāt Turcija jau sen ieņem stabilu pozīciju kā automobiļu ražošanas centrs Eiropas tirgum. Toyota, Ford, Renault, Hyundai un Stellantis jau gadiem ražo transportlīdzekļus Turcijā.
Vēl viens būtisks faktors – transportlīdzekļiem, kas tiek ražoti Turcijā, netiek piemēroti ES importa tarifi. Šobrīd BYD importētajiem elektroauto no Ķīnas tiek uzlikts 27 % tarifs (10 % pamattarifs un 17 % antidempinga nodeva).
Ražošana Turcijā ļauj uzņēmumam šo slogu apiet, līdzīgi kā būtu noticis ar ražošanu Ungārijā.
Lai arī BYD vēl nav izdevuši oficiālu paziņojumu par izmaiņām, Reuters norāda, ka šīs izmaiņas stratēģijā nenozīmē atteikšanos no Eiropas tirgus. Drīzāk tas ir elastīgs pielāgošanās solis, kas uzņēmumam ļauj turpināt paplašināšanos, vienlaikus optimizējot izmaksas un ražošanas tempus.
Avots: Electrive