Honda atkāpjas no sākotnējiem elektroauto mērķiem, pievēršoties ūdeņradim un citiem ceļiem uz oglekļa neitralitāti.
Honda, līdzīgi kā daudzi citi autoražotāji, vairs pa galvu, pa kaklu netiecas uz pilnīgu elektromobilitāti. Pērn uzņēmums ir atvēlējis aptuveni 10 000 miljardu jenu (aptuveni 60 000 miljonus eiro) elektrifikācijas attīstībai, tomēr dažus mēnešus vēlāk samazināja šo apjomu par 30%.
Sākotnēji bija paredzēts, ka elektriskie auto veidos aptuveni 30% no gada pārdošanas apjoma līdz šī desmitgades beigā. Šis mērķis, šķiet, nu jau ir vēsture.
Honda meklē alternatīvus ceļus uz oglekļa neitralitāti
Honda skaidri norāda, ka neuzskata elektroautomobiļus par vienīgo veidu, kā sasniegt oglekļa neitralitāti., proti, uzņēmums joprojām apņemas šo mēŗki attiecināt uz visiem saviem produktiem un korporatīvajām darbībām līdz 2050. gadam.
Taču pēc jaunā Honda Australia izpilddirektora, Džeja Džozefa, vārdiem elektroautomobiļi ir tikai viens no risinājumiem. Rakstā žurnālam Drive, viņš sacīja:
“Elektroauto nav galējais mērķis. Akumulatora elektroauto ir ceļš uz oglekļa neitralitāti, bet tas visnotaļ nav vienīgais ejamais ceļš. Elektroautomobiļi attīstīsies – mēs strādājam pie cieto elektrodu baterijām – bet mūsu mērķis ir neitralitāte, nevis akumulatora elektroauto. Tā īstermiņā šķiet acīmredzama izvēle, bet mēs attīstīsim arī citas tehnoloģijas. Ceram, ka nākotnē tas iekļaus arī elektrificētus degvielas šūnu auto, kad infrastruktūra būs pieejama.”
Battery Clarity mehānisms ir pagātne, taču Honda nav atteikusies no ūdeņraža. CR‑V e:FCEV ir degvielas šūnu (Fuel Cell) automobilis ar spraudņa hibrīda funkciju un uzlādējamu 17,7 kWh bateriju, kas nodrošina līdz 47 km elektrisku nobraukumu.
Arī Toyota un Hyundai turpina investēt ūdeņraža tehnoloģijās, savukārt BMW plāno 2028. gadā laist klajā ūdeņraža automobili sadarbībā ar Toyota.
Tomēr, lai gan iepriekš uzskaitītie autoražotāji turpina ieguldīt ūdeņraža tehnoloģijās, infrastruktūras trūkums ir būtisks šķērslis.
Saskaņā ar H2stations.org datiem, 2024. gada beigās pasaulē darbojās tikai aptuveni 1160 ūdeņraža uzpildes stacijas. Sintētiskās degvielas infrastruktūra praktiski neeksistē, ar dažiem izņēmumiem, piemēram, Porsche pilotprojekts Čīlē.
Ko sagaidīt nākotnē?
Toyota padomes priekšsēdētājs Akio Tojoda izteica prognozi, ka tradicionālie elektroauto nekad nepārsniegs 30 % tirgus daļas. Taču šī prognoze var izrādīties kļūdaina.
Starptautiskās Enerģētikas aģentūras dati liecina, ka 2024. gadā vairāk nekā 20 % pasaules auto pārdošanas veidoja elektroauto, un šis rādītājs 2025. gadā varētu pārsniegt 25 %.
Kamēr galveno pieprasījuma daļu veido Ķīna, arī Eiropa piedzīvo būtisku izaugsmi – pirmajā 2025. gada pusē elektroauto veidoja 17,5 % no jaunajiem pārdotajiem auto, salīdzinot ar 13,9 % gadu iepriekš.
Avots: InsideEVs