Meta un Google pārtrauks politisko reklāmu rādīšanu ES no oktobra, atsaucoties uz jauno caurskatāmības regulu kā nerealizējamu.
Meta piektdien paziņoja, ka no šī gada oktobra uzņēmums pārtauks politisku reklāmu pārdošanu un rādīšanu Eiropas Savienībā. Lēmums pieņemts, reaģējot uz jauno ES regulu par politiskās reklāmas caurskatāmību un mērķēšanu (TTPA), kuru uzņēmums raksturo kā “neizpildāmu”.
Meta norāda, ka jaunā likumdošana paredz “būtiski papildu pienākumus mūsu sistēmām un procesiem”, radot “nepārvaramu sarežģītības un juridiskās nenoteiktības līmeni” gan reklāmdevējiem, gan platformām.
TTPA, kas pieņemta 2024. gadā, nosaka, ka visām politiskajām reklāmām skaidri jānorāda:
- kas ir reklāmas pasūtītājs;
- kādam vēlēšanu vai referenduma kontekstam reklāma attiecas;
- cik tā maksāja;
- kādi mērķēšanas rīki tika izmantoti.
Tāpat regula paredz, ka dati, kas tiek izmantoti politisko reklāmu rādīšanai, drīkst tikt apstrādāti tikai ar personas piekrišanu, un aizliedz izmantot jutīgus datus (piemēram, rasi, politiskos uzskatus) mērķēšanai.
Meta atzīst, ka ir ilgstoši konsultējušies ar ES institūcijām, taču uzņēmums nonāca pie secinājuma, ka, lai izpildītu regulas prasības, būtu reklāmas sistēma būtu jāmaina tiktāl, ka tā kļūtu neparocīga gan reklāmdevējiem, gan lietotājiem.
“Vēlreiz redzam, kā normatīvie ierobežojumi faktiski izslēdz populārus produktus no tirgus, samazinot izvēles iespējas un konkurenci,” teikts Meta paziņojumā.
Google seko Meta pēdās
Līdzīgu paziņojumu sniedza arī Google, norādot uz “būtiskām darbības grūtībām” un juridisko neskaidrību, ko rada jaunā regula. Arī šis tehnoloģiju gigants plāno pārtraukt politiskās reklāmas pārdošanu ES līdz oktobrim.
Šis gadījums ir tikai viens no daudziem, kas ilustrē spriedzi starp ES un lielajiem tehnoloģiju uzņēmumiem.
Iepriekš platformas cīnījušās ar ES Mākslīgā intelekta aktu, konkurences noteikumu ievērošanu, reklāmu izsekošanas ierobežojumiem un citiem regulējumiem, kuru mērķis ir samazināt to ietekmi un varu pār digitālo vidi Eiropā.
Avots: TechCrunch