Mākslīgā intelekta (MI) robotu radītais pieprasījums noved pie augstām aviobiļešu cenām un mazākām iespējām.
Augot automatizētā trafika apjomam, MI tiek vainots pie lidojumu biļešu cenu kāpuma, rezervāciju ķibelēm un kopumā bojātas pieredzes.
2025 Thales Bad Bot Report apgalvo, ka pagājušogad ceļošanas sektors atbildēja par 27% robotu aktivitātes, padarot to par skartāko industriju.
Ziņojums izceļ veidus, kā roboti mijiedarbojas ar jomas platformām.
Viena problēma ir tā, kad roboti uzsāk rezervācijas procesu, bet to neapmaksā. Tā tiek samazināta pieejamība un radīts maldīgs uzskats par vietu trūkumu. Savukārt tālāk tiek ietekmēti cenu noteikšanas algoritmi.
Dažos gadījumos roboti atkārtoti pārdod biļetes, ko iegūst tādā pat manierē, liekot īstiem klientiem samierināties ar uzpūstām cenām un nepieejamiem lidojumiem.
Šie uzbrukumi arī ekspluatē sistēmas caur īsziņām. Ekskluzīvākiem klientiem tiek sūtīts lielāks ziņu apjoms, palielinot uzņēmuma izmaksas un potenciāli aizkavējot ziņas svarīgiem klientiem.
“Sliktie roboti vairs nerada haosu tīmeklī, viņi zog brīvdienas,” saka Thales kiberdrošības speciālists. “Pašreiz ceļojumu mājaslapas tiek piesātinātas ar robotiem, kas izliekas par īstiem klientiem, ķerot biļetes, ceļot cenas un palēninot procesu.”
Vecais vairs nestrādā
Darījumiem tiekot pārceltiem uz mobilajiem tālruņiem, problēma ir kļuvusi arvien manāmāka, it īpaši spontānajiem ceļotājiem, kuri paļaujas uz aktuālajām ziņām.
Savukārt robotu palaišana kļūst arvien vienkāršāka. Pieejami top rīki, kas ir vienkārši un MI balstīti. Tātad pie vainas nav tikai erudīti hakeri, bet gan jebkurš, kurš prot izmantot parastus skriptus.
Pat VPN un proxy pakalpojumu izpratne var tikt izmantota, lai maskētu trafiku, pozicionējot robotus kā īstus klientus no dažādiem reģioniem.
Vēl kāda problēma ir mērķēšana uz API, kas darbina meklēšanas rezultātus, cenas un lojalitātes programmas. Gandrīz puse no uzbrukumiem fokusējas uz šīm jomām.
Ļaundari izmanto advancētas tehnikas, lai atdarinātu īstu cilvēku darbības, apgrūtinot ierasto drošības sistēmu darbu. Metodes kā CAPTCHA vairs nav uzticamas, tracinot cilvēkus vairāk kā robotus.
“Tradicionālie mehānismi vairs nestrādā. Ceļojumu uzņēmumiem vajag gudrākas, slāņotākas pieejas, bloķējot akreditācijas datu viltošanas uzbrukumus un nodrošinot neaizsargātu zonu, piemēram, pieteikšanās un norēķināšanās, aizsardzību, izmantojot nepārtrauktu testēšanu un apdraudējumu uzraudzību.”
Avots: TechRadar