YouTube 2025. gada kopsavilkums rāda, ka visvairāk patērētā “podraide” platformā bijis Seta Meijersa raidījuma Late Night segments A Closer Look. Vēl pirms gada varētu apgalvot, ka tā nemaz nav podraide, bet gan televīzijas raidījuma fragments.
Taču šogad, kad gandrīz katrai lielajai podraidei ir arī video formāts, paša termina “podraide” nozīme ir izplūdusi. Ierastais vakara sarunu šova formāts šobrīd faktiski vairs neatšķiras no tādiem populāriem “podraižu” nosaukumiem kā “Good Hang with Amy Poehler“, “Armchair Expert with Dax Shepard“, “Club Shay Shay with Shannon Sharpe” un citiem, kas dominē Spotify podraižu topu augšgalā.
Pārlūkojot YouTube podraižu sadaļu, lielākā daļa ieteikumu ir vakara šovu intervijas, vadītāju veidoti video eseju formāti, ēdienu apskati vai kabeļtelevīzijas ziņu sižeti. Šāda izpratne ir pavisam attāla no tā, ko ar podraidi sapratām agrāk, proti, naratīvo audio žurnālistiku vai apaļā galda diskusijām.
Tāpēc 2026. gadā, iespējams, vairs nav jēgas mēģināt definēt, kas ir podraide. Drīzāk būtu jāpārstāj šo vārdu lietot vispār. Podraide kļūst par novecojušu, pat nedaudz neveiklu relikviju, līdzīgi kā savulaik pazuda termins tīmekļa seriāls.
Nepieciešamība pēc jaunas terminoloģijas
Kā tad šos formātus saukt? Visticamāk, jauns vārds netiks izgudrots, drīzāk tiks atdzīvināts vecs. Par šo tendenci jau šā gada maijā rakstīja Bloomberg žurnāliste Ešlija Kārmena.
Divi dažādu paneļu dalībnieki skaidri norādīja, ka savus projektus vairs nesauc par podraidēm. “Flight Story” vadītāja Džordžija Holta, kas strādā ar Stīvena Bārtleta “Diary of a CEO“, sacīja, ka komanda tos dēvē vienkārši par “raidījumiem”.
To pašu uzsvēra arī “Pave Studios” dibinātājs Makss Katlers. Līdzīga terminoloģijas maiņa esot novērojama arī “Vox Media” iekšienē un citos medijos.
Vārds “raidījums” ir daudz pievilcīgāks reklāmdevējiem, īpaši, ja tas saistīts ar slavenību vārdiem. “Podraide” skan šauri un nišaini, savukārt “raidījums” sola gan skatītājus, gan klausītājus, kā arī skaidru platformu, kur tas dzīvo. Podraižu veidotāji tiecas pēc tā paša finansējuma, ko saņem televīzijas zvaigznes.
Līdz ar to arī auditorija, visticamāk, sāks lietot šo apzīmējumu, līdzīgi kā savulaik tika pārņemti termini ietekmeļi un satura veidotāji. Arī paši vadītāji no attālinās no šī vārda.
Piemēram, “The Adam Friedland Show” bieži labojas, ja viesi to nosauc par podraidi, uzsverot, ka tas ir sarunu raidījums. Tradicionālais noslēgums “atrodiet mūs visās podraižu platformās” arvien biežāk tiek aizstāts ar YouTube kultūrai raksturīgo “nospiežat “patīk” un abonējat kanālu”.
Šie video podraižu raidījumi šobrīd dzīvo līdzās tādiem formātiem kā “Hot Ones“, “Chicken Shop Date“, “Criterion Closet” vai “The Tonight Show “klipiem. Kāpēc gan tos ierobežot ar terminu, kas cieši saistīts ar sen aizmirstiem iPod atskaņotājiem?
Izplatīšana
Šai attīstībai gan ir arī ēnas puse. Podraižu kā atvērtas ekosistēmas ideja pamazām izzūd, saturam koncentrējoties lielajās platformās, piemēram, YouTube un Netflix. YouTube apgalvo, ka vairāk nekā viens miljards cilvēku mēnesī skatās podraides.
Savukārt Bloomberg ziņo, ka Netflix plāno pievienot podraides savai straumēšanas platformai, veidojot pašiem savus raidījumus un sadarbojoties ar Spotify, iHeartMedia un Sirius.
YouTube arvien vairāk sāk atgādināt Netflix. Sarunu šovu tipa podraides jau tiek uzskatītas par nākamo vakara televīzijas paaudzi. To pastiprina arī fakts, ka CBS ir paziņojis par investīciju izbeigšanu šajā žanrā, atceļot “The Late Show with Stephen Colbert” 2026. gadā.
Nav grūti iedomāties, ka lētāk ražots video raidījums varētu aizpildīt šo vietu. Arī slavenību preses tūres arvien biežāk dod priekšroku YouTube, nevis tradicionālajai televīzijai.
Iespējams, jau nākamgad draugiem vairs netiks ieteikta “jauna podraide”, bet gan “kaut kas, ko skatīties televīzijā”.
Kas notiks ar audio saturu?
Tomēr audio formāts pilnībā nepazudīs. Cilvēki joprojām brauc ar automašīnām un neviens trīs stundas neskatās ekrānā. Saskaņā ar Edison Research datiem lielākā daļa podraižu klausīšanās notiek mājās. Visticamāk gan, ka audio podraides arvien vairāk paliks neatkarīgu veidotāju pārziņā.
Mediju uzņēmumi turpinās publicēt savu video raidījumu audio versijas podraižu lietotnēs, taču tās vairs nebūs prioritāte. Rezultātā, un, iespējams, jau sen nokavēti kopš iPod laikiem, podraides kā termina ēra tuvojas noslēgumam. Nākotnē jautājumu “kas ir podraide?” var aizstāt ar “kas bija podraide?”.
Avots: TheVerge



























