Sarunām par Warner Bros. iegādi pievienojas arī Paramount, padarot cīņu par Holivudas grandu par darījumu, kurā, patiesībā, ieguvēju nav.
Netflix patlaban ir galvenais pretendents uz Warner Bros. jaunā īpašnieka statusu, tomēr cīņa par šo titulu vēl nav galā. Paramount Skydance ir izteicis iespaidīgu pretpiedāvājumu, kas vadītājam Deividam Elisonam piešķirtu vēl lielāku ietekmi ziņu un izklaides industrijā.
Lai gan Warner Bros. Discovery (WBD) vairākkārt ir noraidījis iepriekšējos Paramount Skydance piedāvājumus, arī Netflix darījums var izjukt, jo to vēl vērtēs ASV Federālā tirdzniecības komisija un Tieslietu departaments.
Pat ja Warner Bros. vadītājs Deivids Zaslavs un Netflix līdzizpilddirektori Teds Sarandoss un Gregs Pīterss labprāt šo procesu jau noslēgtu, realitātē vēl garš ceļš ejams. Izņemot gadījumu, ja neviens no interesentiem netiktu līdz darījuma noslēgšanai, šāda mēroga apvienošanās radītu spēcīgu satricinājumu visā izklaides industrijā.
Šāda korporatīvā konsolidācija varētu nākt par labu akcionāriem, taču gandrīz noteikti kaitētu patērētājiem, samazinot viņiem pieejamo izvēli, un vēl vairāk apgrūtinātu nevadības līmeņa darbiniekus nozarē.
Warner Bros. ir norādījuši, ka ir “atvērti” Netflix 70 miljardu eiro vērtajam iegādes piedāvājumam. Atgādinam, ka šis darījums paredzētu apvienojumu starp naudu un akciju opcijām un tiktu pabeigts pēc WBD sadalīšanas divos atsevišķos uzņēmumos.
Šī summa pārsniedz to, ko Comcast bija gatavs maksāt par Warner Bros. (bet ne Discovery Global) aktīviem, tāpēc NBCUniversal īpašnieks no cīņas ir izstājies. Tomēr šonedēļ Elisons paziņoja, ka Netflix darījums ir “nepilnīgs” un ka Paramount Skydance varētu nodrošināt WBD akcionāriem iespēju “maksimizēt savas daļas vērtību”.
Paramount Skydance tagad cer, ka 92,4 miljardu eiro piedāvājums skaidrā naudā būs pietiekams, lai WBD piekristu pilnīgai uzņēmuma pārdošanai. Šāds darījums Paramount Skydance nodotu Warner Bros. filmu un televīzijas studijas, HBO / HBO Maxzīmolus un, atšķirībā no Netflix piedāvājuma, arī visus WBD kabeļu tīklus, piemēram, Discovery Channel un TNT. T
Tas padarītu Elisonu, kurš par uzņēmuma vadītāju kļuva pēc tam, kad Skydance šogad par 8 miljardiem iegādājās Paramount, par vienu no spēcīgākajām figūrām globālajā mediju vidē.
Ja triumfē Paramount…
Daudzi kritizēja Netflix, kad tas paziņoja par Warner Bros. iegādi, tomēr Elisona uzvara būtu tikpat satraucoša. Arī šajā scenārijā mēs redzētu, kā vēsturiska studija faktiski izzūd. Straumēšanas platforma (šajā gadījumā tradicionāla studija ar straumēšanas pakalpojumu) varētu pārņemt visu tā saturu.
Tas būtiski palīdzētu Paramount Plus, jo platforma varētu reklamēt HBO saturu līdzīgi kā tā dara ar Showtime iegādāto IP. Tāpat Elisonu, iespējams, ļoti apmierinātu CNN īpašumtiesības — vēl viens WBD aktīvs. Taču, lai saprastu, cik slikti šis scenārijs varētu attīstīties, pietiek aplūkot CBS News pēdējo gadu notikumus.
Pirms Elisons iegādājās Paramount, CBS piedzīvoja virkni skaļu atkāpšanos pēc uzņēmuma lēmuma noslēgt izlīgumu ar Trampa administrāciju. Kopš tā laika CBS ir skārušas masveida darbinieku atlaišanas, vairāki augsti vertēti žurnālisti ir patvaļīgi pametuši savu amatu. Tāpat arvien klātesošāka ir sajūta, ka uzņēmums ziedo savus ētikas standartus, lai izpatiktu esošajam ASV prezidentam prezidentam.
Wall Street Journal ziņo, ka Elisons esot apsolījis Baltajam namam, ka viņš ar CNN rīkosies tāpat kā ar CBS, ja tiks pie WBD. Pēc Netflix piedāvājuma nonākšanas presē, Elisons esot Trampa komandai norādījis, ka veiks “plašas izmaiņas CNN”.
Ne Paramount, ne Baltais nams nav snieguši publiskus komenyārus par to, kā varētu izskatīties “jaunais CNN”. Ņemot vērā prezidenta ilgo konfliktu ar šo ziņu kanālu, nav grūti iedomāties, ka Elisons piespiestu CNN atspoguļot Donaldu Trampu ievērojami tikāmākā manierē.
Visā šajā haosā teju nepamanīts paliek sekojošais jautajums – no kurienes pēkšņi radās tik milzīga papildu nauda Paramount Skydance piedāvājumam? Daļa, protams, nāktu no Elisonu ģimenes, proti, Deivida tēva Lerija Elisona jeb Oracle līdzdibinātāja.
Taču Paramount Skydance sākotnēji nebija skaidri norādījis, ka ievērojamu darījuma daļu finansē Džareda Kušnera privātā kapitāla fonds Affinity Partners, kā arī Saūda Arābijas, Abū Dabī un Kataras valstu investīciju fondi.
Lai gan Paramount Skydance piedāvā visaugstāko summu, Kušnera iesaiste rada acīmredzamu interešu konfliktu, jo darījumam būtu nepieciešams Trampa administrācijas apstiprinājums. Situācija kļūst vēl problemātiskāka, ja ņem vērā Lerija Elisona ilgstošās politiskās un finansiālās saites ar Trampu.
Ja triumfē Netflix…
Arī Netflix un Warner Bros. apvienošanās radītu virkni būtisku problēmu. Ja Netflix iegūtu kontroli pār Holivudas izseno grandu, konkurence straumēšanas tirgū saruktu. Uzņēmums iegūtu vēl lielāku iespēju kārtējo reizi pacelt abonamentu cenas.
Netflix gan neizjūt Paramount Skydance vēlmi pārveidot kabeļtelevīzijas vidi, taču straumētājs šo darījumu nepārprotami redz kā platformu izklaides industrijas darbības modeļa pārveidošanai.
Pagājušajā nedēļā, kad Netflix paziņoja par uzvaru cenu karā, Sarandoss investoriem sacīja, ka uzņēmums turpinās izplatīt Warner Bros. projektus kinoteātros. Tomēr ir kāds āķis – laika sprīdis, kurā filmas tiktu translētas kinoteātrus varētu sarukt, lai saturs būtu “patērētājam pieejamāks”.
Tas atbilst Netflix stratēģijai, jo uzņēmums līdz šim kinoteātru izrādīšanu izmantojis tikai, lai kvalificētos balvu sezonai. Vēlme maksimāli ātri nogādāt saturu straumēšanā ir loģiska. Tomēr šāda pieeja būtu milzīgs trieciens kinoteātru īpašniekiem, kuru peļņa lielā mērā balstās uz to, vai viņiem ir ko rādīt.
Warner Bros. iekļaušana Netflix ekosistēmā dotu straumētājam pārlieku lielu varu pār nozares darbiniekiem, proti, aktieriem, scenāristiem, režisoriem, kuriem saruktu izvēle starp studijām.
Nākamo arodbiedrību sarunu laikā tas būtiski vājinātu viņu pozīcijas cīņā par taisnīgu samaksu un aizsardzību pret ģeneratīvā mākslīgā intelekta izmantošanu. Turklāt apvienotais uzņēmums, visticamāk, izlaistu mazāk filmu nekā divi atsevišķi uzņēmumi.
Savā paziņojumā SAG-AFTRA norādīja, ka vienīgais atbalstāmais darījums ir tāds, kas nodrošina “vairāk radošuma un radīšanas”. WGA pārstāvis žurnālam Vulture komentēja: “Problēma ir divu mediju milžu konsolidācija, nevis tas, kurš ir pircējs.”
Visi šie riski ir būtiski, taču tie nav unikāli nevienam no pretendentiem. Lai kurš uzvarētu, masveida darbinieku atlaišanas, cenu kāpumi un darba iespēju sarukšana ir neizbēgamas sekas šāda mēroga konsolidācijai. Neatkarīgi no tā, kurš galu galā iegūs WBD, visi iespējamie scenāriji ir nelabvēlīgi.
Avots: TheVerge





























