Arī mūsdienu benzīna dzinējiem ir nepieciešamas Low SAPS eļļas

Zema pelnu satura (Low SAPS) eļļas ilgstoši tika asociētas galvenokārt ar dīzeļdzinējiem. Tomēr, līdz ar tiešās degvielas iesmidzināšanas tehnoloģijas augošo popularitāti izmantošanai arī benzīna dzinējos, to nozīme arvien pieaug arī dzirksteļaizdedzes dzinējos. TotalEnergies eksperti skaidro, kāpēc tas ir tik svarīgi – ne tikai dzinēja veiktspējai, bet arī dārgu izplūdes sistēmu komponentu, piemēram, GPF filtra, ilgmūžībai.

Tiešās degvielas iesmidzināšanas tehnoloģija ir radījusi revolūciju mūsdienu automobiļu nozarē .Tās galvenā priekšrocība ir spēja samazināt degvielas patēriņu, vienlaikus saglabājot un nereti pat uzlabojot dzinēja veiktspēju. Diemžēl šim risinājumam ir arī trūkumi, un viens no nopietnākajiem ir kvēpu izmeši.

Šī problēma īpaši raksturīga mūsdienu modernajiem dzinējiem, kuru tilpums ir mazāks nekā to priekštečiem. Lielas slodzes apstākļos degvielas sadegšanas kamerā veidojas zonas ar degvielas pārpalikumu. Augstā temperatūrā degvielas molekulas sadalās, un veidojas nesadegušais ogleklis kvēpu formā.

Tieši šī iemesla dēļ benzīna dzinēju izplūdes sistēmās ir uzstādīti cieto daļiņu filtri (GPF). Interesanti, ka, līdz ar stingrākiem emisiju standartiem, GPF filtri tiek izmantoti arī dzinējos ar netiešo degvielas iesmidzināšanu. Lai gan šādos dzinējos filtru noslodze ir mazāka, piemērotas motoreļļu izmantošana tik un tā ir ļoti svarīga. TotalEnergies eksperti iesaka izmantot Quartz INEO līnijas produktus, kas atbilst ACEA C standartiem un satur zema pelnu satura piedevas, kas pagarina izplūdes gāžu pēcapstrādes sistēmas komponentu kalpošanas laiku.

GPF filtrs paaugstina motoreļļas kvalitātes prasības

Nepiemērotas eļļas lietošana var paātrināt filtra aizsērēšanu. Turklāt piesārņojums, kas filtrā uzkrājas, sadegot neatbilstošai eļļai, apgrūtina tā pilnīgu iztukšošanos. Rezultātā šis process jāveic ne tikai biežāk, bet tas arī aizņem vairāk laika un ne vienmēr nodrošina pilnīgu filtra attīrīšanos.

Rezultātā filtrā paliek nogulsnes, kas laika gaitā izraisa tā neatgriezenisku aizsērēšanu. Konkrēti runa ir par porainās filtra struktūras neatgriezenisku nosprostojumu ar sulfatēto pelnu nogulsnēm, kuras nav iespējams izņemt. Tās veidojas, sadegot eļļas daļiņām, kas izkļūst no sadegšanas kameras. Tas nozīmē, ka nepiemērotu eļļu lietošana pakāpeniski, bet pastāvīgi samazina filtra caurlaidību.

Kādi ir riski, lietojot neatbilstošu eļļu dzinējos ar GPF filtriem?

Sākotnēji sekas var šķist nenozīmīgas – piemēram, pakāpeniska dzinēja veiktspējas pasliktināšanās un paaugstināts degvielas patēriņš. Tāpat eļļa ātrāk degradējas, jo tā tiek atšķaidīta ar degvielu. Rezultātā eļļa jāmaina biežāk, bet daļiņu filtrs, kura cena parasti sasniedz vismaz vairākus tūkstošus eiro, nolietojas priekšlaicīgi.

Tomēr ar to problēmu saraksts nebeidzas. Grūtības ar filtra satura “izdezināšanu” izraisa nepieciešamību šo procesu veikt biežāk. Rezultātā pastāvīgi paaugstinās izplūdes gāzu temperatūra, kas savukārt var radīt papildu slodzi vārstu ligzdām un iesmidzinātājiem.

Tādējādi taupīšana uz eļļas kvalitātes rēķina sniedz tikai īstermiņa finansiālu ieguvumu, bet ilgtermiņā nozīmē ievērojami lielākas izmaksas.

Ne tikai zems pelnu saturs (Low SAPS)

Tiešās iesmidzināšanas un samazināta tilpuma benzīna dzinēji izvirza eļļām daudz augstākas prasības nekā tikai zemu pelnu saturu. Svarīgas ir arī dispersijas īpašības (saistītas ar kvēpu transportēšanu) un aizsardzība pret priekšlaicīgu aizdedzi pie zemiem apgriezieniem (LSPI – Low-Speed Pre-Ignition), bet tas ir atsevišķas publikācijas vērts temats. Tomēr, būtiski uzsvērt, ka kvēpi, kas rodas sadegšanas kamerā šādos dzinējos, nonāk arī eļļā – tāpēc eļļai jāspēj tos absorbēt, nogādāt līdz filtram un ierobežot piesārņojuma koncentrāciju, īpaši zobratu ķēdes zonā.

Savukārt LSPI problēma rodas papildu aizdedzes avota klātbūtnes dēļ, piemēram, kvēlojošu sodrēju daļiņu vai oglekļa nogulumu veidā, kas nogulsnējas sadegšanas kamerā. Pareizi izvēlēta eļļa ierobežo šo nogulšņu uzkrāšanos, daļēji nosaka arī to ķīmisko sastāvu un uzliesmošanas riskus.

Kā izvēlēties pareizo eļļu?

TotalEnergies nepagurstoši mudina ņemt vērā vienkāršāko un efektīvāko motoreļļas izvēles metodi – ievērot transportlīdzekļa ražotāja lietotāja rokasgrāmatā norādīto standartu.

Piemēram, Ford automobiļa īpašniekam, kura lietotāja rokasgrāmatā norādīts standarts WSS-M2C-952-A1, jāizvēlas TotalEnergies eļļa, kas atbilst šim standartam (tas ir norādīts uz etiķetes) – piemēram, Quartz INEO Xtra Dynamics 0W-20 (ACEA C5, API SN-RC). Turklāt šī eļļa atbilst arī BMW standartam LL-17 FE (1.5 L trīscilindru TwinPower Turbo dzinējiem), Aston Martin prasībām (5.2 V12 biturbo dzinējiem) un Jaguar Land Rover standartam STJLR.03.5007.

TotalEnergies piedāvā eļļas, kas ir piemērotas lielākajai daļai automobiļu, kas brauc pa Eiropas ceļiem. Eļļas izvēle atbilstoši dzinēja vai transportlīdzekļa ražotāja apstiprinātajam standartam ir vienkāršākā un drošākā metode. Tomēr neatkarīgi no izvēles principa jāatceras, ka mūsdienu benzīna dzinējiem ar GPF filtriem ir nepieciešamas arī Low SAPS eļļas ar zemu pelnu saturu.

Dalies :

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Atbildēt

Jaunākie apskati
Tev varētu interesēt