Atjaunots nav lietots: kāpēc auto industrija dod detaļām otro dzīvi

Līdz ar pieaugošo uzmanību klimata pārmaiņām un resursu efektīvai izmantošanai, auto industrija piedzīvo būtiskas pārmaiņas. Atjaunojamās detaļas (REMAN) kļūst par neatņemamu daļu no ilgtspējīgas mobilitātes pieejas. Šis process palīdz ne tikai samazināt izmaksas gala patērētājam, bet arī būtiski mazina negatīvo ietekmi uz vidi. Ja agrāk automašīnas ekspluatācijā galvenais bija maksimāla jauna detaļu izmantošana, tad mūsdienās aizvien vairāk servisu un patērētāju izvēlas videi draudzīgākus risinājumus, tostarp detaļu atjaunošanu. Par to, kādas ir atjaunojamo detaļu priekšrocības stāsta “Inter Cars” produktu vadības speciālists Aivars Gausiņš.

Atjaunots nenozīmē lietots

Auto industrijā jau ilgāku laiku ir pieejamas atjaunojamās detaļas. Atjaunoto detaļu būtība ir tā, ka tiek izmantotas jau iepriekš lietoti auto komponenti – ģeneratori, starteri, turbokompresori vai precīzāk – to korpusi, kas rūpnīcā tiek izjaukti, attīrīti un pārkrāsoti, un tiek salikti ar jaunām komponentēm. Rezultātā tiek iegūta tāda detaļa, kas ne ar ko neatšķiras no jaunas.

Viens no lielākajiem atjaunojamo detaļu mītiem ir tas, ka tās ir lietotas, bet tā tas nebūt nav. Atjaunojamā detaļa savā darbībā ir pilnīgi līdzvērtīga jaunai, saņemot tos pašus garantijas sertifikātus, un tām tiek veiktas tās pašas pārbaudes, kas jaunām detaļām. “Klientiem ir tiesības zināt, ka detaļa ir atjaunota, bet pēc būtības tam nav nekādas starpības, vai tā ir jauna vai atjaunota. Pēc savas pieredzes varu teikt, ka garantijas gadījumi nav biežāki kā jaunām detaļām. Visas detaļas – gan atjaunojamas, gan jaunas – rūpnīcās tiek apstrādātas uz vienām un tām pašām iekārtām.”

Cenu starpība ir ievērojama

Šie atjaunotie komponenti kvalitātes un uzticamības ziņā ir pielīdzināmi jaunām detaļām. Viena no atjaunojamo detaļu priekšrocībām ir to cena. “Pie tam klients, nododot veco detaļu, iegūst atpakaļ daļu naudas,” stāsta Aivars Gausiņš. Atjaunojamo detaļu tirgus katru gadu kļūst arvien lielāks, un aizvien vairāk cilvēku un servisu dod tām priekšroku. 

“Lai arī atjaunojamās detaļas tehniski neatšķiras no jaunām, viens no izaicinājumiem vēl joprojām ir sabiedrības priekšstati. Daļa autovadītāju joprojām uzskata, ka “jauns” nozīmē “labāks”. Tomēr var novērot, ka sabiedrībā mainās attieksme pret otrreiz lietotām detaļām. Tādējādi arī arvien vairāk dažādu produktu grupas tiek iekļautas atjaunošanas ciklā. Ja kādreiz tie bija pārsvarā ģeneratori, tad šobrīd, piemēram, tiek atjaunotas arī stūres iekārtas, dažādi sūkņi un citi komponenti. Cenu starpība ar jaunām detaļām ir diezgan ievērojama – atjaunojamā detaļa būs vidēji par 20%-40% lētāka,” skaidro A. Gausiņš.

Atjaunojamo detaļu lietošana samazina oglekļa pēdas nospiedumu

Cena gan nav vienīgais iemesls, kādēļ atjaunojamās detaļas pēdējos gados, tostarp arī Latvijā, kļūst arvien populārākas – liela nozīme ir arī ekoloģiskajam un ilgtspējas aspektam. “Atjaunojamo detaļu ražošana aizņem daudz mazāk resursu, jo agregātu korpusi nav jāizgatavo no jauna. Tas, savukārt, nozīmē mazāku elektrības patēriņu, mazāk kurināmā izmantošanas, transportēšanas u. tml. Tādā veidā tiek taupīti resursi un samazināts oglekļa pēdas nospiedums,“ norāda “Inter Cars” eksperts.

Kuras detaļas var atjaunot?

Tomēr ir maldīgi uzskatīt, ka atjaunošana ir iespējama visām auto detaļām. Ir dažādi tehnoloģiskie aspekti, kas nosaka, vai atjaunošana ir iespējama. To nosaka pašas detaļas uzbūve. “Elektroniskas detaļas ar augstu elektronikas komponentu īpatsvaru atjaunošanai nav piemērotas – tās parasti ir pilnībā jāpārstrādā. Savukārt detaļas, kurās ir čuguns, tērauds, alumīnijs iekļaujas atjaunojamo elementu klāstā,” skaidro Gausiņš. 

Tomēr arī elektroauto tirgū ir atjaunojamas detaļas, piemēram, stūres iekārtas, dažādi sūkņi, ģeneratori. Visvairāk izmantotās atjaunojamās detaļas ir automašīnu ģeneratori, starteri, turbokompresori, dīzeļdegvielas sprauslas un sūkņi, kā arī stūres iekārtas. “Aicinu klientus patiešām nenobīties, neticēt mītiem un izvēlēties atjaunojamās auto detaļas,” viņš aicina.

Dalies :

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Atbildēt

Jaunākie apskati
Tev varētu interesēt