“Bolt” aicina mazināt ēnu ekonomiku, sakārtojot vienu no problemātiskajām nozarēm

2025. gada 12. jūnijs, Rīga – Ēnu ekonomika Latvijā aug tikpat ātri kā nezāles, taču to nevar apkarot vienā solī – tas jādara pakāpeniski, nozari pēc nozares. Viena no ēnu ekonomikas skartajām jomām ir taksometru pārvadājumi, kur joprojām pastāv augsti riski, tostarp manipulācijas ar skaitītājiem un čeku neizsniegšana. Lai to mainītu, kopbraukšanas platforma “Bolt” piedāvā vairākas rekomendācijas nozares sakārtošanai. Viena no tām – atļaut privātā līzingā iegādātas automašīnas izmantot pasažieru pārvadājumos, lai celtu kopbraukšanas caurskatāmību un kvalitāti. 

Pasažieru pārvadājumu nozarē līdzdarbojas kā tradicionālie taksometru uzņēmumi, tā arī digitālās platformas, un ikvienam pārvadātājam, kā arī pasažierim ir iespēja izvēlēties sev piemērotāko pārvadājumu veidu. Tomēr nozare pēdējo gadu laikā ir piedzīvojusi būtiskas izmaiņas – digitālās platformas kļūst par jauno standartu, jo tās nodrošina ērtu un caurskatāmu pakalpojumu, kā arī ļauj pasažieriem ērti izsekot izmaksām un norēķināties bezskaidras naudas veidā, būtiski samazinot ēnu ekonomikas riskus, kas vēsturiski ir bijusi aktuāla problēma.

Skaidras naudas darījumi kā izaicinājums nodokļu iekasēšanā

Kā stāsta “Bolt” vadītāja Latvijā Kristīne Bezerra-Kjerulfa, norēķināties par braucienu skaidrā naudā ir iespējams tikai, izmantojot taksometrus jeb tā saucamos “dzeltenos numurus” vai arī “Taxi” brauciena kategoriju lietotnē. Pētījuma “Digitālo taksometru pakalpojumu platformu ietekme uz ēnu ekonomiku Latvijā” dati liecina, ka taksometru nozarē tiek izmantoti dažādi risinājumi, lai izvairītos no nodokļu nomaksas vai samazinātu to apjomu. 

“Nozarē skaidras naudas darījumi veido 16% no kopējā braucienu skaita, savukārt no visiem taksometru veiktajiem braucieniem tā ir teju puse. Tik augsts skaidras naudas maksājumu īpatsvars palielina risku, ka var notikt izvairīšanās no nodokļiem, jo naudas līdzekļu aprite nav pārredzama. Tāpat atbilstoši Transporta kontroles dienesta, Valsts ieņēmumu dienesta (VID) un Rīgas pašvaldības policijas veiktajām kontrolēm novērots, ka taksometru vadītāji nepilda maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un skaitītāju lietotāju pienākumus, piemēram, nav uzstādīti un lietoti skaitītāji, tiek veikta skaitītāju rādījumu manipulācija, netiek izdrukāti un izsniegti čeki. Tas ir tikai viens no klupšanas akmeņiem, kas šobrīd skar nozari,” komentē K. Bezerra-Kjerulfa. 

Viņa izceļ, ka digitālās platformas turpretī piedāvā daudz ērtāku un caurskatāmāku veidu, lai sekotu līdzi izmaksām. “Kopbraukšanas pakalpojums Latvijā tiek likumīgi regulēts jau vairāk nekā sešus gadus, un paradums iedzīvotāju vidū izmantot šī pakalpojuma sniegtās ērtības ir izveidojies ļoti spēcīgs. Viena no ērtībām ir digitālie norēķini. Noslēdzot braucienu ar kādu no partneršoferiem platformā “Bolt”, brauciena rēķins no sistēmas automātiski tiek nosūtīts VID, tādējādi valsts sektoram precīzi atspoguļojot partneršofera ieņēmumus par katru veikto braucienu.”

Starp rekomendācijām – līzinga automašīnu izmantošana

Viens no risinājumiem, lai veicinātu pakalpojuma kvalitāti un sekmētu licencētu pakalpojuma sniedzēju skaita palielināšanu nozarē, tādējādi mazinot ēnu ekonomikas riskus, ir atļaut privātā līzingā iegādātas automašīnas izmantot pasažieru pārvadājumos. Kristīne Bezerra-Kjerulfa skaidro, ka līdz ar plānotajiem grozījumiem regulējumā Latvija beidzot varētu vienādot nozares izaugsmes potenciālu ar citām Eiropas Savienības valstīm. “Šie grozījumi ļautu daudz vairāk cilvēkiem iesaistīties legālā un caurskatāmā uzņēmējdarbībā, tādējādi sekmējot nozares izaugsmi, kas ir vistiešākajā veidā saistīta ar apmaksāto nodokļu pieaugumu. Jāuzsver, ka šo grozījumu mērķis ir arī pozitīvi ietekmēt esošo satiksmes situāciju, iesaistot tajā transportlīdzekļus, kas jau atrodas uz ceļiem, nevis mudinot cilvēkus, kas vēlas pievienoties digitālajām platformām, iznomāt papildu automašīnas pakalpojuma sniegšanai.”

“Bolt” tāpat rosinājis ieviest vienotu taksometru reģistru, kas ļautu vienkāršot atsevišķus administratīvos procesus, piemēram, licencēšanu, pārkāpumu kontroli, tādējādi dodot iespēju datus salīdzināt dažādos griezumos. Uzņēmums atbalsta arī vienota regulējuma ieviešanu visā nozarē – neatkarīgi no tā, vai pārvadājumi tiek veikti ar “baltajiem” vai “dzeltenajiem” numuriem – ar mērķi apvienot labāko no abiem pakalpojumu veidiem un veicināt caurskatāmību un pieejamību ikvienam.

Dalies :

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Atbildēt

Jaunākie apskati
Tev varētu interesēt