Emergn – globāls digitālo pakalpojumu uzņēmums – veiktās aptaujas dati liecina, ka mākslīgais intelekts globālo produktu un pakalpojumu izstrādē tiks izmantots plašāk, nekā nozares pārstāvji bija paredzējuši līdz šim. Neraugoties uz to, ka joprojām nav skaidra regulējuma vai noteiktas labās prakses attiecībā uz atbildīgu vērtības radīšanu, sagaidāms, ka līdz 2028. gadam 94 % jaunu digitālo produktu un pakalpojumu izstrādes ciklā tiks izmantots kāds no mākslīgā intelekta veidiem.
Visaptverošs mākslīgais intelekts – paaugstināts risks neveiksmīgas ieviešanas gadījumā
Emergn dati liecina, ka 75 % nozares līderu Apvienotajā Karalistē un ASV uzskata, ka mākslīgais intelekts ir izšķirošā tehnoloģija, kas turpmāko trīs gadu laikā mainīs viņu nozares un produktu izstrādes ciklu. Tomēr, neraugoties uz entuziasmu, Emergn aptaujā skaidri redzams, ka vēl ir jāveic ļoti liels darbs, lai nodrošinātu, ka mākslīgā intelekta izplatība patiešām sniedz vēlamos rezultātus produktivitātes, efektivitātes un pieejamības ziņā. Proti, 71 % aptaujāto iestājās par nepieciešamību atrisināt pastāvīgās problēmas saistībā ar datu privātumu (spēja kontrolēt datu informāciju); 70 % uzsver uz nepieciešamību nodrošināt, ka mākslīgais intelekts var nodrošināt precizitāti (informācija vai rezultāti, kas ir pareizi un uzticami); un 60 % izceļ problēmas saistībā ar mākslīgā intelekta risinājumu apšaubāmo mērogojamību (spēju paplašināt vai paātrināt, vienlaikus saglabājot produktu kvalitāti vai pakalpojumu efektivitāti).
Pareizā struktūra veiksmīgai mākslīgā intelekta ieviešanai
Pieredzes trūkums mākslīgā intelekta jomā apdraud veiksmīgu tā ieviešanu. Lai pilnībā izmantotu mākslīgā intelekta potenciālu, organizācijām būs nepieciešama pieeja ekspertiem, kuri var palīdzēt novērst plaisu starp vadītāju cerībām un ieviešanas realitāti, kā arī piedāvāt ekspertu skatpunktu un zināšanas par labo praksi. Emergn jau šobrīd dara to trīs veidos.
Pirmkārt, palīdzot klientiem izprast iespējas, ko mākslīgais intelekts sniedz, lai realizētu biznesa vērtību – no efektivitātes līdz klientu pieredzes uzlabošanai un jaunu biznesa modeļu izveidei.
Otrkārt, attīstot spēju pielāgoties, kā arī veicinot kompetenci līderības un produktu pārvaldības jomās, kas nepieciešamas darbiniekiem un komandām, lai maksimāli palielinātu ienākumus no ieguldījumiem mākslīgajā intelektā.
Treškārt, nodrošinot pieredzējušas produktu izstrādes komandas, kas var izveidot un piegādāt klientiem pieprasītos mākslīgā intelekta un ar to saistīto tehnoloģiju risinājumus.
Aldis Ērglis, Emergn Latvia vadītājs:
“Mākslīgais intelekts piedāvā papildu plašas iespējas efektīvāk radīt noderīgus digitālos produktus un dažos gadījumos ir priekšnosacījums veiksmīgu digitālo produktu izveidē, kas nodrošina labāku lietotāja pieredzi. Tomēr tā vērtību iespējams iegūt tikai gadījumos, kad mākslīgā intelekta risinājumi ir iekļauti biznesa procesos un ieviesta cilvēku un mākslīgā intelekta risinājumu savstarpējās sadarbības formula. Tas nozīmē, ka ir definēta atbildība par pieņemtiem lēmumiem, cik lielā mērā cilvēkam ir jāuzrauga un jāpārbauda mākslīgā intelekta paveiktais. Īpaši mākslīgā intelekta risinājumi, kas paaugstina darbinieku produktivitāti, sniegs vislielāko atdevi no investīcijām šajā tehnoloģiskā risinājumā.”
Emergn aptauja
Emergn aptauja tika veikta no 2023. gada 24. jūlija līdz 17. augustam.
Kopējais respondentu skaits – 403 respondenti no Amerikas Savienotajām Valstīm un Apvienotās Karalistes.
- 28 % bija uzņēmumu vadītāji no uzņēmumiem ar gada ieņēmumiem no 100 līdz 999 miljoniem ASV dolāru.
- 51 % bija uzņēmumu vadītāji no uzņēmumiem ar gada ieņēmumiem no 1 miljarda līdz 4,999 miljardiem ASV dolāru.
- 21 % bija uzņēmumu vadītāji no uzņēmumiem, kuru gada ieņēmumi ir 5 miljardi ASV dolāru vai vairāk.
Aptaujas dati netika svērti.