Mūsdienu strauji mainīgajā uzņēmējdarbības vidē mazumtirdzniecības nozare sastopas ar arvien lielākiem izaicinājumiem – sākot no pieaugošās konkurences un mainīgajām klientu vēlmēm līdz nepārtrauktai tehnoloģiju attīstībai. Lai efektīvi integrētu dažādus tirdzniecības kanālus, parādās jauna tendence – nepieciešamība nodalīt cenu aprēķināšanas un datu pārvaldības biznesa loģiku no dažādu norēķinu kanālu funkcijām. “StrongPoint” tehnoloģisko risinājumu eksperti uzsver, ka šāda pieeja ne tikai vienkāršo tirgotāju ikdienas procesus, bet arī būtiski optimizē uzņēmējdarbību un uzlabo klientu iepirkšanās pieredzi.
Mūsdienās pastāv dažādi iepirkšanās modeļi: fiziskie veikali vai tiešsaistes platformas, tradicionālās kases vai pašapkalpošanās kases, skenējot pirkumus ar savu ierīci vai izmantojot viedo skeneri. Katrs pircējs izvēlas sev ērtāko iepirkšanās kanālu. Šī daudzveidīgā iepirkšanās pieeja, ko veicina pircēju vēlmes un vajadzības, rada jaunus izaicinājumus mazumtirgotājiem, jo kļūst arvien sarežģītāk pārvaldīt vairākus iepirkšanās kanālus un viedos risinājumus vienlaikus.
“Lai gan daudzkanālu tirdzniecība jau sen ir kļuvusi par nozares standartu, tehnoloģiskie ierobežojumi joprojām ietekmē daudzu tirgotāju darbību. Esošās sistēmas, kas mantotas no laikiem, kad daudzkanālu iepirkšanās vēl nebija izplatīta, bieži ir integrētas sarežģītās un neefektīvās tehnoloģiskās ekosistēmās. Rezultātā tirgotājiem ir jāpārvalda vairākas atsevišķas sistēmas, kas rada augstas IT uzturēšanas izmaksas un palēnina inovāciju ieviešanu. Mūsdienu konkurences apstākļos uzņēmumu efektivitāte ir obligāta prasība, tāpēc tirgotāji meklē jaunus risinājumus,” vēsta Uģis Začs, “StrongPoint” klientu servisa vadītājs.
Nākamās paaudzes sistēmas – risinājums mazumtirgotājiem
Datu pārvaldības biznesa loģika attīstās, līdz ar nākamās paaudzes tirdzniecības sistēmu izaugsmi. Mēs virzāmies uz jaunu pieeju, kurā cenu aprēķināšana un citu tirdzniecības datu apstrāde tiek veikta vienotā platformā, kuru pēc tam savieno ar citiem pārdošanas kanāliem vai rīkiem – neatkarīgi no tā, vai tās ir fizisko veikalu kases vai e-komercijas sistēmas. Pašreizējās sistēmās šī pieeja ir atšķirīga – katrai kasei (gan tradicionālajai, gan fiziskajai, gan pašapkalpošanās skenēšanas risinājumiem, gan e-veikalam) ir atsevišķs cenu aprēķināšanas un datu apstrādes mehānisms. Tas ievērojami palielina sistēmu pārvaldības slogu un sarežģītību.
“StrongPoint” klientu servisa vadītājs Uģis Začs skaidro: “Centralizētā platforma, kas atbalsta visus tirgotājiem nepieciešamos tirdzniecības kanālus, ļauj uzņēmumiem darboties efektīvāk, drošāk un uzticamāk. Šāda sistēma arī ļauj ieviest jaunas tehnoloģijas ātrāk, vienlaikus uzlabojot pārdošanas apjomus un rentabilitāti. Tirgotājiem vairs nav jāsastopas ar sistēmu nesaderīgumu, jo visi iepirkšanās kanāli – tradicionālās kases, pašapkalpošanās kases, mobilās lietotnes un e-veikali – tiek apvienoti vienā integrētā platformā.”
Vienota platforma – efektīvāka tirdzniecība
“Jaunās paaudzes cenu aprēķināšanas un datu apstrādes tehnoloģijas sniedz vairākas priekšrocības, pirmkārt, tiek ievērojami samazināts uzturamo IT sistēmu skaits, kas padara to administrēšanu un uzturēšanu vienkāršāku, vienlaikus samazinot izmaksas. Otrkārt, šāda sistēma arī nodrošina augstāku elastību, kas ļauj tirgotājiem ātrāk attīstīt uzņēmējdarbību. Treškārt, tirgotāji var veikt izmaiņas vienā platformā, un tās automātiski tiek atspoguļotas visos tirdzniecības kanālos,” norāda Uģis Začs.
Jaunās sistēmas ļauj izveidot vienotas cenas visos iepirkšanās kanālos, kas ir viena no būtiskākajām mazumtirgotāju vajadzībām. Tas ne tikai uzlabo pircēju apkalpošanu, bet arī palīdz personalizēt pieeju, identificējot klientus neatkarīgi no iepirkšanās veida. Papildus tam jaunā tehnoloģija piedāvā augstu datu drošību un reāllaika piekļuvi pārdošanas un krājumu datiem, kas ļauj uzņēmumiem ātrāk pieņemt uz datiem balstītus lēmumus un efektīvāk pārvaldīt savu darbību.
Klientu iepirkšanās pieredze kļūst vienmērīgāka
“StrongPoint” eksperts norāda, ka šāda veida sistēmas sniedz arī būtiskus uzlabojumus klientu apkalpošanā. Piemēram, kases sistēmas, kas balstītas uz vienotu sistēmu, ļauj tirgotājiem ātrāk apstrādāt maksājumus un ievērojami samazināt gaidīšanas laiku rindās. Tas ir īpaši svarīgi pīķa iepirkšanās stundās, kad ātrums var būtiski uzlabot klientu pieredzi.
Tirgotāji, kas ievieš jaunās paaudzes tehnoloģijas, var ciešāk sadarboties ar saviem klientiem, labāk izprast viņu vajadzības un piedāvāt personalizētus piedāvājumus un atlaides, kas veicina veiksmīgāku iepirkšanās pieredzi.
Nākotnes perspektīvas – izrāviens notiks drīz
“Mēs redzam arvien pieaugošu interesi par jaunās paaudzes kases sistēmām gan Latvijā, gan citos tirgos, kur darbojamies. Tuvāko piecu gadu laikā šīm sistēmām vajadzētu kļūt par dominējošo risinājumu mazumtirdzniecībā. Tas ir stratēģisks ieguldījums uzņēmumu nākotnē, kas palīdzēs nodrošināt konkurētspēju, elastību un ievērojami samazināt IT uzturēšanas izmaksas,” secina Uģis Začs.