Saskaņā ar Baymard Institute 2025. gada datiem, septiņi no desmit pirkumiem internetveikalos netiek pabeigti. Starptautiskajā pētījumā izcelti trīs svarīgākie iemesli: pārāk augstas papildu izmaksas, lēna piegāde un neuzticēšanās vietnes piedāvātajai norēķinu metodei. “Mūsu pašu lokālais pētījums atklāja, ka vietējo pircēju vidū katrs trešais (32%) atceļ vai nepabeidz pirkumu internetveikalā lēnas piegādes dēļ,” stāsta “Venipak Latvija” vadītāja Sanita Bērziņa, piebilstot, ka tas ir īpaši raksturīgi jauniešiem un lielpilsētu iedzīvotājiem.
“Venipak” aptauja, kurā piedalījās 1015 cilvēki, atklāja, ka lielākā daļa pircēju gadījumā, ja piegāde aizkavējas, vispirms nodomā, ka “vajadzēja izvēlēties citu interneta veikalu” (37%). Tāpat trešdaļa (30%) secina, ka vajadzēja izvēlēties citu piegādes metodi. “Acīmredzami, ka tas kaitē gan veikala, gan kurjerdienesta reputācijai,” uzsver S. Bērziņa.
Lielākā daļa pircēju ir gatavi samierināties ar sūtījuma aizkavēšanos par 2–3 dienām, tā norādīja 47% aptaujāto. Tomēr trešdaļa (35%) ir gatavi pieciest kavēšanos tikai par vienu dienu, savukārt katrs desmitais klients nepieļauj nekādu novirzi no solītā piegādes termiņa. “Pasūtījuma kavēšanās principā ir viens no pircējus visvairāk kaitinošajiem faktoriem. To atklāj katrs otrais tiešsaistes pircējs. Taču vēl vairāk cilvēku (51%) kaitina tas, ja viņi nezina paredzamo piegādes laiku. Sociālajos tīklos bieži var redzēt dusmīgus ierakstus par šo tematu: Gribēju pasūtīt sūtījumu, nevis abonēt dienu mājās,” uzsver kurjerdienesta vadītāja, piebilstot, ka trešais faktors, kas aizkaitina klientus, ir neatjaunota informācija par pasūtījuma statusu, uz to norāda 44% aptaujāto.
Velns slēpjas detaļās – un klientu neapmierinātībā. Klienti sāpīgi uztver papildu izmaksas, kas kļūst redzamas pasūtījuma veikšanas pēdējā posmā, un ne mazāk sāpīgi uztver kavēšanos, īpaši tad, ja sūtījums ir svarīgs. “Zinu gadījumu, kad māmiņa vēlējās mazuli dzimšanas dienā iepriecināt ar rotaļu elektroauto. Tiešsaistes veikalā bija norādīts, ka prece ir noliktavā, tāpēc viņa cerēja to saņemt jau nākamajā dienā,” stāsta S. Bērziņa. “Taču vēlāk izrādījās, ka prece atrodas nevis Latvijā, bet Polijā, un tā tika piegādāta tikai trešajā dienā – gandrīz nokavējot bērna dzimšanas dienu un neatstājot iespēju ne to pārbaudīt, ne iesaiņot,” stāsta S. Bērziņa. “Šķietami nenozīmīga detaļa – informācija par noliktavas atrašanās vietu un attiecīgi garāku piegādes termiņu – izrādījās izšķiroša, un gala rezultātā radīja pamatotu vilšanos.” Ņemot vērā, ka Norstat 2025. gada pirmā ceturkšņa dati liecina, – 85% Latvijas iedzīvotāju patīk iepirkties tiešsaistē, un katrs desmitais (11%) prognozē, ka e-komercijas apjomi turpinās pieaugt, savlaicīga sūtījumu piegāde kļūst par vienu no lielākajiem izaicinājumiem nozares turpmākajā attīstībā.