Saskaņā ar Pasaules Ekonomikas foruma ziņojumu “Nākotnes darbs 2025”, nākamo piecu gadu laikā automatizācija ienesīs izmaiņas 58 % uzņēmumu visā pasaulē. Latvijā šo procesu paātrinās vairāki faktori – sabiedrības novecošanās, iedzīvotāju skaita samazināšanās un dzīves līmeņa pieaugums.
Pasaules Ekonomikas foruma 2025. gada ziņojumā par nākotnes darbu norādīts, ka tuvāko piecu gadu laikā darba devēji Latvijā prognozē būtiskas pārmaiņas darba tirgū. Galvenokārt to veicinās tādi faktori kā sabiedrības novecošanās, iedzīvotāju skaita samazināšanās un dzīves līmeņa pieaugums. Viens no lielākajiem izaicinājumiem būs kvalificētu darbinieku trūkums – 71 % darba devēju Latvijā atzīst, ka nākotnē varētu saskarties ar grūtībām atrast piemērotus darbiniekus. Lai šo problēmu risinātu, uzņēmumi Latvijā plāno paātrināt automatizācijas ieviešanu un aktīvāk strādāt pie darbinieku prasmju pilnveides un kvalifikācijas paaugstināšanas.
Šis ir laiks, kad jaunās tehnoloģijas nav drauds, bet gan izšķirošs faktors, kas Latvijas uzņēmumiem var sniegt iespēju attīstīties,” uzsver “StrongPoint” klientu servisa vadītājs Uģis Začs.
Roboti darba tirgū – atbalsts, nevis aizvietotājs
“Automatizācijas pieaugums Latvijā, īpaši tirdzniecības nozarē, notiek arvien straujāk – bieži tā vairs nav izvēle, bet gan nepieciešamība. Galvenais iemesls tam ir darbaspēka novecošanās, kas liek uzņēmumiem pielāgoties, lai saglabātu konkurētspēju. Tas mudina uzņēmumus meklēt efektīvākus risinājumus izmaksu samazināšanai un klientu pieredzes uzlabošanai. Šīs vajadzības var palīdzēt risināt dažādi automatizācijas rīki. Tāpat arvien vairāk uzņēmumu apzinās, ka jaunu tehnoloģiju ieviešana var kalpot par atbalstu darbiniekiem, ļaujot tiem koncentrēties uz nozīmīgāku un stratēģiskāku uzdevumu veikšanu,” skaidro Uģis Začs, “StrongPoint” klientu servisa vadītājs.
Mainās arī klientu vēlmes – cilvēki arvien vairāk novērtē ātrumu, ērtības un iespēju pašiem kontrolēt iepirkšanās vai pakalpojumu saņemšanas procesu, un automatizētie risinājumi to var nodrošināt. Attīstoties modernajām tehnoloģijām, arī Latvijā arvien vairāk uzņēmumu uz automatizāciju skatās kā uz stratēģisku ieguldījumu uzņēmuma attīstībā, nevis tikai kā uz tehnoloģisku eksperimentu.
74% Latvijas uzņēmumu ieguldīs savu darbinieku kvalifikācijas paaugstināšanā
Uzņēmējdarbībā aizsākas jauns posms, kurā darbinieku prasmes kļūst par būtisku izaugsmes un konkurētspējas pamatu. To apliecina arī dati – lai gan šobrīd Latvijas uzņēmumi vēl piesardzīgi iegulda darbinieku apmācībās informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) jomā, Pasaules Ekonomikas foruma dati liecina, ka 74 % Latvijas uzņēmumu plāno nākamā gada laikā palielināt ieguldījumus darbinieku pārkvalificēšanā un prasmju pilnveidē.
„Mēs konkurējam par talantiem ne tikai ar citiem tehnoloģiju uzņēmumiem Latvijā vai Baltijā, bet arī ar globāliem spēlētājiem. Augsti kvalificēti tehnoloģiju speciālisti Latvijā jau šobrīd saņem atalgojumu, kas ir līdzvērtīgs Skandināvijas līmenim, savukārt pirms desmit gadiem šī starpība bija trīs vai četras reizes lielāka. Tas parāda, ka Latvija kļūst par nozīmīgu centru tehnoloģiju attīstībā,” saka Uģis Začs, “StrongPoint” klientu servisa vadītājs.
Kādus automatizētus risinājumus drīzumā redzēsim mazumtirdzniecībā?
Mazumtirdzniecības tehnoloģiju uzņēmumi pastāvīgi strādā pie jauniem risinājumiem, lai palīdzētu tirgotājiem pārvarēt ikdienas izaicinājumus un efektivizētu to darbu. Pašlaik tiek attīstīti vairāki inovatīvi risinājumi.
“Viens no tiem ir automatizētas komplektēšanas noliktavas, kas mazumtirgotājiem ļauj ievērojami ātrāk un precīzāk apstrādāt pasūtījumus. Tā vietā, lai darbinieki fiziski pārvietotos pa veikalu vai noliktavu, komplektējot preces, šos darbus arvien biežāk cilvēku vietā veiks roboti,” skaidro Uģis Začs, “StrongPoint” klientu servisa vadītājs.
Pagājušā gada vasarā tika sperti pirmie soļi ceļā uz autonomo veikalu ieviešanu arī Latvijā, atklājot hibrīda formāta pilotprojektu Rimi Olimpiskajā centrā. Lai gan šis veikals nav pilnībā autonoms, noteiktās diennakts stundās tas darbojas pašapkalpošanās režīmā bez personāla klātbūtnes. Šajā laikā pircējs visu iepirkšanās procesu – no veikala automātisko durvju atvēršanas līdz pirkumu apmaksai – veic patstāvīgi un norēķinās par pirkumu ar maksājumu karti pie pašapkalpošanās kasēm.
Tikmēr Lietuvā un Igaunijā autonomo veikalu koncepcija attīstās straujāk, un nākotnē to skaits pieaugs. Īpaši tur, kur nepieciešams šaurs tirdzniecības vietu klāsts, piemēram, diennakts veikali blīvi apdzīvotos vai tieši pretēji nomaļākos pilsētu rajonos, mazpilsētās, kā arī degvielas uzpildes stacijās, biznesa centros vai studentu pilsētiņās.
“Mēs izstrādājam arī nākamās paaudzes pašapkalpošanās kasēm ar mākslīgā intelekta risinājumiem,” turpina Uģis Začs. Šajās kasēs integrēts IoT asistents, kas automātiski atpazīst augļus, dārzeņus vai smalkmaizītes – bez nepieciešamības meklēt tos preču sarakstā. Turklāt, izmantojot datorredzes tehnoloģiju, kases spēj noteikt pircēja vecumu, nodrošinot vecuma pārbaudi. Pircēju vecuma noteikšana ar mākslīgā intelekta palīdzību pēdējos gados veiksmīgi ieviesta pašapkalpošanās kasu zonās Igaunijā. Arī Lietuvā šoruden tiks uzsākts šīs tehnoloģijas pilotprojekts ar mazumtirdzniecības tehnoloģiju uzņēmuma “StrongPoint” atbalstu.