Latvija varētu kļūt par Baltijas līderi koplietošanas auto īpatsvara ziņā

2024. gada 17. decembris, Rīga – Lai gan daudzi Latvijas iedzīvotāji vēl nav gatavi atteikties no privātā auto, “Bolt Drive” dati rāda, ka pēdējo gadu laikā koplietošanas pakalpojumu popularitāte Latvijā turpina pieaugt, un arvien vairāk cilvēku izvēlas šo ekonomisko un ilgtspējīgo alternatīvu. Bolt” un konsultāciju uzņēmuma “Oliver Wyman” 2023.gada pētījumā secināts, ka personīgo automašīnu īpašnieki, kuri gadā nobrauc mazāk par 15 000 km, var ievērojami ietaupīt, ikdienas mobilitātei izvēloties alternatīvus pārvietošanās veidus. Savukārt Rīgā viens “Bolt Drive” transportlīdzeklis veic vidēji 8-10 braucienus dienā, un prognozes liecina, ka tuvāko divu gadu laikā Latvija varētu kļūt par Baltijas līderi koplietošanas auto izmantošanā.

Rīga, kā lielākā un ekonomiski attīstītākā Latvijas pilsēta, šobrīd ir vistuvāk tam, lai sasniegtu situāciju, kur iedzīvotāji varētu brīvi atteikties no privātajām automašīnām un izmantot auto koplietošanas pakalpojumus kā galveno pārvietošanās veidu. Neskatoties uz to, ka Latvija pašlaik atpaliek no Lietuvas, koplietošanas pakalpojumu popularitāte pie mums strauji pieaug. Tomēr, lai ļautu iedzīvotājiem pilnībā atteikties no privātajām automašīnām, Rīgai vēl ir nepieciešams risināt vairākus izaicinājumus.

“Mūsu misija ir padarīt pilsētas draudzīgākas cilvēkiem, nevis automašīnām. Raugoties kopumā, “ideālā pilsētā” nokļūšanu no punkta A uz punktu B varētu sadalīt starp sabiedrisko transportu, taksometru, automašīnu nomu jeb auto koplietošanu, skrejriteņu nomu, braukšanu ar velosipēdu un pārvietošanos ar kājām. Taču, lai veicinātu Rīgas iedzīvotāju atteikšanos no privātā auto, nepieciešams uzlabot auto koplietošanas pieejamību visos pilsētas rajonos, palielināt alternatīvo transportlīdzekļu skaitu un nodrošināt efektīvāku sabiedriskā transporta savienojumu ar piepilsētām. Šī procesa īstenošanai un tirgus nobriešanai varētu būt nepieciešami vēl daži gadi,” stāsta Edvīns Kažoks, “Bolt Drive” vadītājs Latvijā.

Privātais auto – vai ekonomiski izdevīgāks?

Kā liecina “Bolt Drive” veiktie aprēķini, privātā auto uzturēšana bieži vien ir dārgāka, nekā sākotnēji varētu šķist.  Šeit ir daži piemēri:

  1. Jauns privātais auto finanšu līzingā (30 000 EUR uz 5 gadiem): Nobraucot 15 000 km gadā un izmantojot auto 60 stundas mēnesī, koplietošanas auto izmaksas būs par 30-35% zemākas.
  2. Jauns privātais auto operatīvajā līzingā (30 000 EUR uz 5 gadiem): Ar tiem pašiem lietošanas nosacījumiem koplietošanas auto izmaksas būs zemākas par 20-25%.
  3. Lietots privātais auto (10 000 EUR ar aizņēmumu 5 000 EUR uz 3 gadiem): Nobraucot 7 200 km gadā un izmantojot auto 40 stundas mēnesī, koplietošanas auto izmaksas būs par 8-10% zemākas. Turklāt, izvēloties priekšapmaksas pakas, cena var būt vēl zemāka – pat par 15-25%.

“No šiem aprēķiniem var secināt, ka koplietošanas automašīnas ir ekonomiski izdevīgāka alternatīva, kas būs īpaši parocīga tiem, kas auto izmanto neregulāri vai dzīvo pilsētās,” skaidro E. Kažoks.

Rīga bez sastrēgumiem – kā auto koplietošana var mainīt ikdienu

Atteikšanās no privātā transportlīdzekļa var būt ne tikai ekonomiski izdevīga, bet arī būtiski samazināt negatīvo ietekmi uz vidi. Pilsētas visā pasaulē ir būvētas ar domu pielāgot tās automašīnām, nevis cilvēkiem, kas tajās dzīvo gadu desmitiem. “Ja mēs samazinātu automašīnu skaitu uz ielām pat par 25%, tas padarītu pilsētu teritorijas videi draudzīgākas un sniegtu labāku dzīves kvalitāti iedzīvotājiem. Tas nozīmē mazāk negadījumu, īsāku ceļā pavadīto laiku, mazāk izmešu un tīrāku gaisu. Jāpiebilst, ka koplietošanas automašīnas samazina arī autostāvvietu noslodzi, jo, kamēr 95% privāto automašīnu ilgstoši atrodas autostāvvietās, lielākā daļa koplietošanas transportlīdzekļu ir pastāvīgā kustībā,” piebilst E. Kažoks.

“Bolt Drive” auto koplietošanas pakalpojums piedāvā alternatīvu privātajām automašīnām, saglabājot to ērtības, bet izvairoties no uzturēšanas un īpašuma saistībām. Šis risinājums ļauj iedzīvotājiem izmantot automašīnu tieši tad, kad tā ir nepieciešama, un maksāt tikai par faktisko lietošanas laiku. Tāpat iespējams izslēgt tādus liekus izdevumus kā, piemēram, apdrošināšana, apkope, stāvvietu maksa, tehniskās apskates, degvielas izdevumi un citas izmaksas, kas saistītas ar automašīnas uzturēšanu. “Šobrīd “Bolt Drive” piedāvā vairāk nekā 1000 koplietošanas automašīnu un mūsu mērķis ir turpināt paplašināties, lai sniegtu vēl ērtākus un pieejamākus mobilitātes risinājumus Latvijas iedzīvotājiem. Turklāt lielāks valsts un pašvaldību atbalsts, piemēram, nodokļu atvieglojumi un subsīdijas, varētu paātrināt šo pāreju, veidojot ilgtspējīgākas pilsētas,” pauž “Bolt Drive” vadītājs Latvijā.

Dalies :

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Atbildēt

Jaunākie apskati
Tev varētu interesēt