120 miljoni patērētāju, augstas kvalitātes standarti un uzticības kultūra – tāds ir Japānas tirgus, kurā arvien vairāk Latvijas uzņēmumu sper pirmos soļus. Papildus dalībai pasaulē vērienīgākajai izstādei “EXPO 2025 Osaka” tai īpaši izstrādātās biznesa programmas ietvaros jau noritējuši un turpina notikt vairāki desmiti ekonomisko sadarbību un uzņēmējdarbības pasākumu, kuros plaši pārstāvēti arī Latvijas uzņēmumi. Mērķis – stiprināt mūsu valsts klātbūtni Japānā un atvērt jaunas durvis uzņēmējiem, liekot spēcīgu pamatu ilgtermiņa sadarbībai.
Lai palīdzētu uzņēmējiem sagatavoties ienākšanai šajā tirgū, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) īsteno Latvijas dalību “Expo 2025 Osaka” un jau kopš 2024. gada piedāvā īpaši izveidotu Expo biznesa programmu, kas nodrošina ne tikai dažādas biznesa aktivitātes Baltijas paviljonā un “Expo 2025 Osaka”, bet arī dalību dažādu nozaru izstādēs un B2B pasākumos Japānā. Minētās aktivitātes sniedz iespēju prezentēt Latvijas uzņēmumu produktus un pakalpojumus, veidot kontaktus, palīdz īstenot ilgtermiņa partnerības ar Japānas uzņēmumiem. Šo iniciatīvu papildina diskusiju cikls “EXPOrta sarunas”, kurā uzņēmēji un nozares eksperti dalās praktiskā pieredzē par to, kā veidot sadarbību ar japāņiem, kādi ir pieejamie valsts atbalsta rīki un kā gūt ilgtermiņa panākumus vienā no attīstītākajiem, taču tajā pašā laikā konservatīvākajiem tirgiem pasaulē.
“Japāna ir viens no mūsu stratēģiskajiem virzieniem – valsts ar spēcīgu ekonomiku un ciešām saitēm ar Eiropas Savienību. Latvijas uzņēmējiem šeit ir visas iespējas gūt panākumus, ja tiek ieguldīts uzticībā, kvalitātē un ilgtermiņa sadarbībā,” uzsver LIAA direktore Ieva Jāgere.
Japāna – tirgus, kas novērtē kvalitāti un pacietību
Eksperti atzīst, ka Japānas tirgus paver plašas iespējas, taču prasa rūpīgu sagatavošanos. “Japāņu biznesa kultūrā lēmumu pieņemšana ir hierarhiska un konservatīva. Tieši tādēļ klātbūtne starptautiskos forumos un misijās uzņēmumiem palīdz apliecināt uzticamību un kvalitāti. Japāņi iedziļinās katrā detaļā, un sadarbības process var būt ilgs, taču, kad uzticība ir iegūta, tā ir stabila un noturīga,” uzsver Latvijas dalības “EXPO 2025 Osaka” ģenerālkomisāre Lāsma Līdaka.
Latvijas uzņēmumu pieredze to apliecina – “LatEkoFood”, “Printful x Printify”, “Rāmkalni Nordeco”, “Fortes”, “Aretai” un citi veiksmīgi iekaro Japānas tirgu, no nišas produktiem un bioloģiskās produkcijas līdz inovatīviem enerģētikas risinājumiem. Viņu pieredze liecina – ceļš uz Japānu sākas ar tirgus izpēti, pacietību un rūpīgu attiecību veidošanu.
Diskusiju ciklā “EXPOrta sarunas” kopā ar LIAA, Latvijas vēstniecību Japānā un dažādu nozaru pārstāvjiem tika diskutēts par to, kā būvēt biznesa tiltus ar Japānu un kā valsts tajā var palīdzēt, ar ko jārēķinās un kam jābūt gataviem, lai soli pa solim veidotu uzticību, pārvarētu kultūras atšķirības un atrastu ceļu uz šo tālo, bet potenciāla pilno tirgu. Vairāk par dažādu nozaru uzņēmumu pieredzi, strādājot Japānā, uzzini trīs diskusiju cikla epizodēs ŠEIT.
Latvijas durvis uz Japānu ir atvērtas
Šis gads Latvijai ir nozīmīgs gads eksporta paplašināšanai uz Japānu – dalība “EXPO 2025 Osaka” un to papildinošā biznesa programma jau ir palīdzējusi uzņēmējiem veidot jaunas partnerības un stiprināt Latvijas tēlu kā uzticamu, radošu un inovatīvu valsti.
No pārtikas līdz enerģētikai un viedo tehnoloģiju risinājumiem – Latvijas uzņēmumi atrod nišas, kurās japāņu prasīgums kļūst par kvalitātes latiņu un ilgtermiņa sadarbības pamatu. Arī turpmāk Latvijas uzņēmumi aicināti izmantot LIAA un Latvijas vēstniecība Japānā sniegto atbalstu Japānas tirgus apgūšanā. LIAA piedāvā finansējumu tirgus izpētei, organizē biznesa tikšanās ar partneriem atbilstoši konkrētā uzņēmuma specifikai, kā arī sniedz konsultācijas par Japānas biznesa kultūru, etiķeti un tirgus specifiku. Nopietnāku biznesa tikšanos gadījumā iespējams izmantot arī Latvijas vēstniecības Japānā resursus.
Vairāk par atbalstu Latvijas uzņēmumiem ceļā uz ārvalstu tirgiem uzzini: www.liaa.gov.lv