Lietotu auto tirdzniecība ir sezonāla. Tādēļ, gaidot īsto brīdi, iespējams ne tikai iegūt plašākas izvēles iespējas, bet arī zemākas cenas. Šāda tendence ir novērojama vasarā un ziemā, kad potenciālo auto pircēju skaits būtiski samazinās.
Jūnijā novērojama zemākā auto pircēju aktivitāte
Auto nozares datu uzņēmuma “carVertical” veiktajā pētījumā atklāts, ka lietotu spēkratu tirdzniecības aktivitāte gada ietvaros ir mainīga. Vismazāk “carVertical” platformā ir pārbaudītas automašīnas jūnijā. No visām uzņēmuma klientu gadā iegādātajām atskaitēm 7,6 % ir ģenerēti jūnijā. Līdzīga aktivitāte novērota decembrī, kad izveidoti 7,8 % atskaišu, savukārt maijā – 8 %.
“Zemā pircēju aktivitāte maijā un jūnijā var būt izskaidrojama ar auto tirgus sezonalitāti. Beidzoties ziemai, paaugstinās vēlme iegādāties automašīnu, jo bieži pircēji tad vēlas mainīt savu spēkratu pret ko jaunāku. Taču, tuvojoties vasarai, aktivitāte atkal samazinās, daudziem vairāk domājot par ceļošanu un āra aktivitātēm nekā auto pirkšanu,” skaidro Mats Buzelis (Matas Buzelis), uzņēmuma “carVertical” auto nozares eksperts.
Vasarā daudzi pārdevēji vecāka ražošanas gada automašīnām piemēro atlaides, lai atbrīvotu vietu jauniem spēkratiem. Šādi pircējiem rodas iespēja mainīt savu spēkratu, iegādājoties jaunāku auto par izdevīgāku cenu.
Automašīnu iegāde biežāk novērota oktobrī (šajā mēnesī ģenerēti 9,3 % no visām “carVertical” transportlīdzekļu atskaitēm), novembrī (8,8 %) un septembrī (8,7 %). Daudzi pircēji steidzas iegādāties transportlīdzekli pirms ziemas iestāšanās, tādēļ lietoto auto tirdzniecībā rudens ir izteikti aktīvs periods. Taču paaugstināts pieprasījums noved arī pie augstākām cenām, tādēļ, iegādājoties rudenī, pircējiem jābūt gataviem tērēt vairāk.
Gaidot īsto brīdi, var ietaupīt
Gada beigas ir izdevīgs laiks, lai mainītu savu automašīnu pret jaunu. Lai sasniegtu pārdošanas rezultātus un atbrīvotos no vecāka ražojuma spēkratiem, automašīnu pārdevēji pirms Jaungada iestāšanās bieži piemēro atlaides vai arī piešķir papildu bonusus.
“Daudzi neizvēlas iegādāties automašīnu tieši pirms brīvdienu iestāšanās. Gada beigās transportlīdzekļa pārdošana prasa ilgāku laiku, tādēļ pircējiem ir labākas iespējas kaulēties, lai iegūtu pēc iespējas labāku cenu,” skaidro M. Buzelis.
Uzņēmumi fiskālā gada beigās bieži pieņem lēmumu par autoparku nomaiņu. Tādēļ nereti šajā brīdī lietoto auto tirdzniecībā nonāk ievērojams skaits automašīnu, kas iepriekš izmantotas uzņēmumu vajadzībām.
Beidzoties ziemai, tirgus kļūst aktīvāks, jo autobraucēji meklē jaunus spēkratus. Pārdevēji, pamanot pircēju pieprasījuma pieaugumu, vairs nav gatavi piemērot tik lielas atlaides.
Lai arī ziemā un vasarā ir iespējams iegūt auto par izdevīgu cenu, eksperti iesaka nesteigties.
“Pērkot lietotu automašīnu, pastāv zināmi riski. Tādēļ pirms lēmuma pieņemšanas ir svarīgi saglabāt vēsu prātu, izpētīt auto vēsturi, doties izmēģinājuma braucienā, kā arī atrādīt spēkratu autoservisā,” iesaka M. Buzelis.
Metodoloģija
“carVertical” pētījumā ir aplūkotas uzņēmuma klientu 2024. gadā iegūtas automašīnu vēstures atskaites. Lai noteiktu, kurā mēnesī auto tirgū novērojama lielākā aktivitāte, visa gada ģenerēto atskaišu skaits tika izdalīts atsevišķi pa mēnešiem, lai sniegtu padziļinātu ieskatu pircēju aktivitātēs.
“carVertical” ir pārstāvniecība 30 valstīs. Uzņēmums iegūst datus no vairāk nekā 900 vispasaules datubāzēm, tajā skaitā, policijas, valstu nacionālajiem reģistriem, finanšu kompānijām un sludinājumu portāliem. Ik gadu apstrādājot miljoniem transportlīdzekļu vēstures atskaites, uzņēmums spēj norādīt uz lietoto auto tirdzniecības tendencēm, dalīties ar padomiem, kā arī sniegt prognozes.