Pētījums: mākslīgā intelekta ambīcijas apsteidz organizāciju spēju pielāgoties pārmaiņām

Globālā digitālo pakalpojumu uzņēmuma Emergn jaunākais pētījums “Gudrās ilūzijas 2025”* atklāj, ka uzņēmumu vadītājiem, kuri mākslīgajam intelektam (MI) piešķir galveno lomu ieņēmumu pieauguma nodrošināšanā, jābūt piesardzīgiem. Lai arī MI iniciatīvas šķiet stratēģiskas un neizbēgamas, pastāv pamatotas bažas, ka to īstenošana var neizdoties, ja tiek pārvērtētas darbinieku pielāgošanās spējas un organizācijas gatavība.

Pētījuma dati rādā, ka 77 % uzņēmumu vadītāju paredzējuši nākamā gada laikā gūt ieņēmumus no jaunajiem MI risinājumiem, taču 57 % atzīst, ka viņu cerības uz MI attīstās ātrāk nekā spējas tās realizēt dzīvē. Tas nozīmē, ka, lai arī tehnoloģijau attīstība sniedz plašas iespējas, uzņēmumiem būs jāiegulda vairāk cilvēkkapitāla attīstībā, organizācijas kultūras maiņā un darbinieku prasmju pilnveidē, lai nodrošinātu MI projektu ilgtspējīgu un veiksmīgu ieviešanu.

Pieaugošā plaisa starp MI ambīcijām un spējām

Nav pārsteigums, ka optimismam par MI projektiem ir pamats – 81 % globālo uzņēmumu pēdējā gada laikā ziņojuši par pozitīvu investīciju atdevi no MI iniciatīvām. Tas varētu izskaidrot, kādēļ vairāk nekā trīs ceturtdaļas aptaujāto vadītāju sagaida finansiālus ieguvumus no MI nākamajos 12 mēnešos.

Tomēr daudzi uzņēmumi, visticamāk, saskarsies ar grūtībām šo cerību izpildē. 57 % globālo vadītāju atzīst, ka viņu MI ambīcijas apsteidz pašreizējās spējas. Cilvēkresursu nozīmi nevar ignorēt, jo 55 % uzskata, ka nespēs sasniegt MI mērķus bez speciālistiem problēmu definēšanā, risinājumu dizainā un tirgus integrācijā. Šis pieaugošais spiediens liek organizācijām aktīvi meklēt un attīstīt stratēģiskās un tehnoloģiskās vadības kompetences, lai pilnvērtīgi izmantotu MI potenciālu.

“Daudzi uzņēmumi uzskata MI par izaugsmes katalizatoru, taču patiesais izaicinājums slēpjas nevis tehnoloģiju ieviešanā, bet cilvēkresursu, prasmju un organizatorisko spēju attīstībā. Gudrā ilūzija ir pārliecība, ka modernu tehnoloģiju ieviešana pati par sevi nozīmē attīstību. Patiesībā, bez MI pamatotas domāšanas, kas ietver organizatorisko gatavību, apmācības un spēju stiprināšanu, tas ir tikai smalks pašapmāns. Jo gudrāka tehnoloģija, jo vieglāk vadītājiem pārvērtēt tās potenciālu un nenovērtēt cilvēkfaktora nozīmi panākumos,” saka Alekss Adamopuls(Alex Adamopoulos), Emergn valdes priekšsēdētājs un izpilddirektors.

Produktu vadība – no atbalsta funkcijas līdz stratēģiskam virzītājspēkam

Vadītāji arvien vairāk apzinās, ka tieši produkts un tā pārvaldība var būt tilts starp ambīcijām un īstenošanu. Pēdējo 12 mēnešu laikā 87 % uzņēmumu ir palielinājuši investīcijas produktu vadībā, paplašinot lomas, ieviešot jaunus rīkus un procesus. 65 % vadītāju uzskata, ka produkta vadība būs kritiska uzņēmuma stratēģijā nākamajā gadā, veicinot inovācijas, lēmumu pieņemšanu un ilgtermiņa izaugsmi visā organizācijā, salīdzinot ar tikai 26 % gadu iepriekš. 

Šis būtiskais pieaugums signalizē par jaunu vienprātību – efektīva produkta vadība tagad tiek uzskatīta par uzņēmuma izcilības un konkurētspējas dzinējspēku.

Galvenais produktu vadītājs (CPO) ir jauns līderības līmenis

Šī maiņa atspoguļojas arī vadības struktūrā, jo produkts kļūst par centrālo lomu C-līmeņa komandās. Pēdējā gada laikā 43 % uzņēmumu vadības komandas papildinājuši ar galvenā produktu vadītāja (CPO) lomu, salīdzinot ar 31 % gadu iepriekš. Un šī tendence norāda uz apzinātu virzību piesaistīt līderus, kuri ne tikai pārvalda produktu vadības principus, bet arī spēj koordinēt MI tehnoloģiju integrāciju visā uzņēmumā. Tā kā uzņēmumi tiecas īstenot MI solītos finansiālos un operacionālos ieguvumus, CPO loma kļūst arvien svarīgāka.

Šī attīstība apstiprina galveno atziņu: lai pārvarētu plaisu starp MI potenciālu un reāliem biznesa rezultātiem, nepieciešama gan stratēģiska līderība, gan spēcīga produkta vadības disciplīna visaugstākajā līmenī.

*Emergn “Gudrās ilūzijas 2025” pētījumu veica Censuswide, aptaujājot 751 globālo organizāciju pārstāvjus. Respondenti bija augstākā līmeņa vadītāji (CEO, CTO, COO u.c.), kuri vismaz piecus gadus strādājuši uzņēmumos ar vairāk nekā 1000 darbiniekiem, un uzņēmuma kopējiem gada ieņēmumiem virs 500 miljoniem ASV dolāru. Plašāka informācija par Emergn 2025. gada globālo pētījumu pieejama šeit.

Dalies :

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Atbildēt

Jaunākie apskati
Tev varētu interesēt