Pārmaiņu projekti uzņēmumos kļuvuši par ikdienu, taču biežās pārmaiņas nereti rada arī nogurumu, apjukumu un kļūdas vadībā. Jauns Emergn starptautiskais pētījums* atklāj būtisku pretrunu: lai gan pārmaiņas ir nepieciešamas, lai uzņēmumi saglabātu konkurētspēju, to ieviešana bieži vien pārslogo tieši tos cilvēkus, kuriem šīs pārmaiņas jāīsteno, jo 50 % darbinieku norāda, ka piedzīvo transformācijas nogurumu.
Pētījums “The Global Intelligent Delusion” tika veikts 751 globālā organizācijā un atklāj darbinieku grupu, kas jūtas nogurusi, apjukusi un arvien vairāk neapmierināta ar pastāvīgajām pārmaiņām, kuras tiek ieviestas bez skaidrības.
Transformācija ir obligāta, bet nogurums ir cena
82 % pētījuma respondentu uzskata, ka transformācija ir nepieciešama, lai saglabātu konkurētspēju (pērn – 70 %). Tomēr 50 % norāda, ka piedzīvo transformācijas nogurumu, savukārt 44 % uzskata, ka pārmaiņu biežums ir pārāk augsts. 45 % ir piedzīvojuši izdegšanu pastāvīgo pārmaiņu dēļ, bet 36 % apsver iespēju mainīt darbu tieši šīs nemitīgās pārmaiņas dēļ.
Mākslīgais intelekts situāciju pasliktina, nevis uzlabo – vairāk nekā puse (55 %) respondentu uzskata, ka AI iniciatīvas paātrina transformācijas nogurumu.
“Pārāk daudz uzņēmumu aktivitāti sajauc ar progresu. Transformācijai nevajadzētu salauzt cilvēkus – tās mērķis ir attīstīt kompetences. Bet šobrīd mēs redzam tieši pretējo. Šī vairs nav tikai vadības problēma, tā ir biznesa modeļa problēma. Organizācijas cenšas ieviest jaunas tehnoloģijas, nenodrošinot cilvēku sagatavotību tās ilgtspējīgai uzturēšanai. Tā nav digitālā transformācija – tas ir digitālais nogurums,” norāda Aldis Ērglis, “Emergn Latvia” vadītājs.
Ir laiks pārdomāt pārmaiņas, pirms talanti aiziet
Pētījums atklāj, ka organizācijas virzās pārmaiņu virzienā, nepiesaistot cilvēkus: 31 % darbinieku jūtas neinformēti par transformācijas mērķiem (pērn – 25 %), 42 % uzskata, ka saņēma nepietiekamu apmācību pārmaiņu laikā, bet 41 % uzskata, ka vadības kļūdas tieši veicināja neveiksmi. 37 % norāda, ka ārējo konsultantu iesaistīšana radīja papildus sarežģījumus bez skaidrības. Šie skaitļi atklāj uzticības plaisu un pieaugošu sajūtu, ka transformācija ir darīšana ar cilvēkiem, nevis kopā ar cilvēkiem.
Transformācijas nogurums nav tikai cilvēku problēma, tas ir riska faktors organizācijas darbībai. Uzņēmumi, kas neņem vērā emocionālo un operacionālo slogu, ko rada pastāvīgas pārmaiņas, zaudēs talantus, tempu un galu galā konkurētspēju.
“Nav jēgas no iniciatīvām, kas atstāj komandu nogurušu un vīlušos,” uzsver A. Ērglis. “Ja pārmaiņas uzņēmumā ir nepārtrauktas, tad tikpat pastāvīgai ir jābūt arī skaidrai komunikācijai un darbinieku atbalstam. Pretējā gadījumā mēs tikai piešķiram izdegšanai jaunu nosaukumu.”
*Emergn 2025. gada pētījumu “Global Intelligent Delusion” veica Censuswide, aptaujājot 751 globālu organizāciju. Aptaujā piedalījās izpilddirektori (CEO), tehnoloģiju direktori (CTO), operacionālie direktori (COO) un citi darbinieki, kas iesaistīti operacionālajās pārmaiņās, ar vismaz piecu gadu pieredzi uzņēmumos, kuros strādā vairāk nekā 1 000 darbinieku un gada apgrozījums pārsniedz 500 miljonus USD.

































