Jaunākajā sabiedriskās domas aptaujā par kafijas lietošanas paradumiem Latvijā, noskaidrojies – 73% Latvijas iedzīvotāju kafiju dzer katru dienu. Tikai 7% atzīst, ka kafiju nelieto vispār, padarot to par teju universālu ikdienas sabiedroto – īpaši Kurzemē, kur divi no trīs cilvēkiem dienu sāk tieši ar kafiju.
Aptauja, ko veica Latvijas vadošā kafijas grauzdētava Rocket Bean kopā ar Norstat, tika veikta, lai izzinātu Latvijas iedzīvotāju ikdienas kafijas paradumus – kad, kā un kāpēc mēs dzeram kafiju, kas ietekmē izvēli un kādas garšas visvairāk uzrunā. Pētījuma mērķis bija labāk izprast mūsu attiecības ar šo ikdienā tik svarīgo dzērienu un atklāt reģionālās un paaudžu atšķirības kafijas baudīšanas ieradumos.
Viens no interesantākajiem faktiem, kas atklājas pētījumā, – kafija mūsu valstī ir īpaši iecienīta kurzemnieku vidū – tur 85% iedzīvotāju kafiju dzer katru dienu, padarot šo reģionu par pārliecinošu līderi kafijas mīlestībā. Salīdzinājumam – Zemgalē šis rādītājs ir 75%, bet Rīgā – 69%. Turklāt kurzemnieki izceļas arī ar regulāru kafijas lietošanu – divas trešdaļas to dzer regulāri tieši no rīta, kad enerģijas lādiņš ir visvairāk nepieciešams.
Divas tases dienā – Latvijas kafijas norma
Latvieši pārsvarā izdzer divas kafijas tases dienā – rituāls, kas palīdz pamosties no rīta un noturēt možumu dienas vidū. Daļa (26%) paliek pie vienas, bet 7% no aptaujātajiem atklāj, ka dienā izdzer pat četras un vairāk kafijas krūžu.
“Fakts, ka lielākā daļa cilvēku izvēlas tieši divas kafijas tases dienā – vienu no rīta, otru dienas vidū – liecina par izveidotu un apzinātu ieradumu. Kafija vairs nav tikai ātrs veids, kā pamosties vai iegūt enerģiju, bet gan būtiska labsajūtas sastāvdaļa,” komentē Rocket Bean zīmola vadītājs Ancis Romanovskis.
Kad runa ir par iecienītāko kafijas veidu, Latvijas iedzīvotāji sadalās divās gandrīz vienlīdz spēcīgās nometnēs. Vieni izvēlas klasisku melnu kafiju – tādu dzer 38% aptaujāto, savukārt otriem neiztikt bez piena vai krējuma – šo variantu izvēlas 32%. Salīdzinot ar kafijām, kas biežāk atrodamas kafejnīcu sortimentā – latte un kapučīno – šie varianti ir krietni mazāk populāri. Latti bauda aptuveni 9%, bet kapučīno – 8% aptaujāto, kas parāda – mūsu valstī visbiežāk izvēlas klasiskākus kafijas risinājumus.
Vēl viens interesants fakts – jo vecāks cilvēks, jo biežāk kafija kļūst par ikdienas sabiedroto. Senioru vidū (60–74 gadi) kafiju katru dienu dzer vairāk nekā 80% iedzīvotāju, kamēr jauniešu grupā (18–29 gadi) šis rādītājs ir ievērojami zemāks – 54%. Šī atšķirība rāda, ka vecākās paaudzes kafiju dzer regulārāk un konsekventāk, kamēr jaunākiem cilvēkiem kafijas lietošana biežāk ir neregulāra vai tiek aizstāta ar citiem dzērieniem. Kafija senioru vidū ir stabils ikdienas ieradums, savukārt jaunieši tai pieiet brīvāk un mazāk sistemātiski.
Zīmols pirmais, cena – tūlīt aiz muguras
Izvēloties kafiju, gandrīz puse Latvijas iedzīvotāju (48%) vispirms skatās uz zīmolu – tas kalpo kā uzticības garants un kvalitātes mēraukla. Tikmēr cena ir otrs nozīmīgākais faktors – to kā galveno izvēles kritēriju min 41%. Vēl daļa pircēju vadās pēc ieraduma (25%), bet aptuveni katrs piektais pievērš uzmanību arī grauzdējuma intensitātei. Interesanti, ka tikai 17% pērk to kafiju, kurai tajā brīdī ir atlaide, kas liecina – cena nav vienīgais izšķirošais faktors kafijas izvēlē.
Kad runa ir par garšu, Latvijas kafijas dzērāji skaidri zina, ko vēlas: laba kafija nav tikai rūgta – tai jābūt līdzsvarotai. To atzīst vairāk nekā trīs ceturtdaļas aptaujāto (77%), dodot priekšroku sabalansētam rūgtuma un skābenuma apvienojumam. Savukārt izteikti rūgtu kafiju izvēlas tikai katrs sestais, kas nozīmē – latviešu gaume kļūst niansētāka un arvien biežāk balstās sajūtās, nevis tikai stiprumā.
“Itālijas kafija” – tiešām no Itālijas?
Vienā no pētījuma jautājumiem tika pārbaudīts, cik labi cilvēki saprot kafijas izcelsmi. Tikai 4,3% domā, ka itāļu kafijuarī audzē Itālijā, bet lielākā daļa (58%) zina – Itālijā kafiju grauzdē, bet pupiņas nāk no citām valstīm, piemēram, Brazīlijas un Kolumbijas.
Garšas jutīgākie kafijas cienītāji zina, ka svaigumam ir nozīme – 53% aptaujāto atzīst, ka svaigi grauzdēta kafija garšo labāk. Savukārt trešdaļa (37%) tam īpaši nepievērš uzmanību, bet 8% nejūt nekādu atšķirību. Šie dati liecina: pietiekami liela daļa Latvijas iedzīvotāju ir gatavi izvēlēties kvalitatīvāku produktu, ja zina, ka tas ietekmēs garšu. Vienlaikus pastāv arī potenciāls izglītošanai par kafijas svaiguma nozīmi.
“Pētījuma dati rāda, ka arvien vairāk cilvēku pievērš uzmanību ne vien kafijas garšai, bet arī tās izcelsmei, svaigumam un grauzdējumam. Latvijā šobrīd norisinās klusā kafijas revolūcija – mēs attālināmies no ierastās vienkārši stipraskafijas un dodam priekšroku personīgai pieredzei, kur katra tase stāsta savu unikālo stāstu. Šī attieksmes maiņa jūtami izpaužas arī ikdienā – arvien vairāk cilvēku interesējas, kur un kā kafija tiek grauzdēta, un izvēlas vietējos ražotājus. Rocket Bean turpina šo virzienu, grauzdējot kafiju tepat Rīgā un drīzumā padarot to pieejamu ne tikai kafejnīcās, bet arī mazumtirdzniecības veikalos visā Latvijā,” komentē Rocket Bean valdes priekšsēdētājs Vilmārs Vjakse.