Uzticama informācija kā drošības pamats jeb kāpēc Uzņēmumu reģistra dati ir svarīgi ikvienam

Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vadītāja, galvenā valsts notāre Laima Letiņa

Lai gan par Uzņēmumu reģistra (turpmāk – Reģistra) publiski pieejamajiem datiem būtu nepieciešams runāt regulāri, tieši šobrīd pastiprināta komunikācija par info.ur.gov.lv kļuvusi īpaši būtiska. Ikdienas praksē atkārtoti novērojam, ka daudzi uzņēmēji, valsts iestāžu pārstāvji un arī iedzīvotāji nepietiekami apzinās pieejamo informācijas apjomu un tā sniegtos ieguvumus. Tas nereti nozīmē liekus izdevumus, pasūtot maksas izziņas, kā arī atstāj vietu krāpniecības riskiem situācijās, kurās būtu iespējams izmantot oficiālus, uzticamus datus, lai pārliecinātos par sadarbības partneru identitāti un juridisko statusu.

Digitalizācijas radītās pārmaiņas un informācijas pieejamība

Pēdējā desmitgadē Reģistra loma valsts pārvaldē ir būtiski transformējusies. Digitalizācija devusi iespēju ātrāk un efektīvāk veikt gan reģistrācijas, gan informācijas saņemšanas procedūras. Dokumentu un datu iegūšana vairs nav saistīta ar fizisku klātbūtni vai rindām, jo nepieciešamā informācija ikvienam pieejama tiešsaistē. Šī pieejamība ir kļuvusi par būtisku ikdienas rīku gan lieliem un maziem uzņēmumiem, gan arī fiziskām personām, kuri vēlas pieņemt pārdomātus un drošus lēmumus. Sabiedrībai ir būtiski apzināties, ka Reģistra datubāzē pieejamā informācija sniedz daudz vairāk nekā tikai uzņēmuma formālos datus.

Uzņēmēji var pārbaudīt pārstāvēt tiesīgās personas, juridiskās adreses, saistītos uzņēmumus un finanšu pārskatus, kas palīdz objektīvi izvērtēt potenciālos sadarbības partnerus. Darba meklētāji var gūt priekšstatu par uzņēmuma stabilitāti un darba vidi. Savukārt ikviens iedzīvotājs pirms līguma noslēgšanas vai pirkuma var pārliecināties, vai konkrētais uzņēmums nav likvidācijas procesā. Tas būtiski palīdz samazināt krāpniecības riskus un veicina drošāku darījumu vidi.

Jaunie risinājumi ērtākai datu izmantošanai

Lai nodrošinātu vēl ērtāku un praktiskāku piekļuvi datiem, turpinās darbs pie jaunu risinājumu ieviešanas. No nākamā gada būs pieejama e-izziņu pašapkalpošanās funkcija. Sistēma ļaus ar vienu klikšķi iegūt oficiāli apliecinātu dokumentu ar e-zīmogu. Tas nozīmē ātrāku, vienkāršāku un izmaksu ziņā efektīvāku pieeju informācijai gan privāttiesiskiem darījumiem, gan projektu iesniegšanai. Vienlaikus turpinās darbs pie portālu funkcionalitātes pilnveides, ņemot vērā lietotāju ieteikumus un mūsdienu digitālo pakalpojumu standartus.

Sadarbība ar uzņēmēju organizācijām un citām institūcijām ir neatņemama attīstības procesa daļa. Tā nodrošina iespēju vērtēt pakalpojumu atbilstību uzņēmēju vajadzībām un ļauj savlaicīgi integrēt jaunus risinājumus birokrātiskā sloga mazināšanai. Šis dialogs palīdz izstrādāt pakalpojumus, kas balstīti reālajā praksē un lietotāju ikdienas pieredzē.

Datu nozīme drošības un uzticamas uzņēmējdarbības nodrošināšanā

Runājot par datu izmantošanu, jāuzsver, ka Reģistra informācija ir svarīga gan juridiskās vides dalībniekiem, gan privātpersonām. Juridiskajā vidē dati kalpo kā instruments uzņēmumu identifikācijai, finanšu situācijas izvērtēšanai un sadarbības partneru godprātības pārbaudei. Savukārt ikdienas situācijās tie kļūst par būtisku drošības mehānismu — pirms darba attiecību uzsākšanas, pirms lielāka pirkuma veikšanas vai pirms saistību uzņemšanās. Droša vide sākas ar zināšanām par juridiskās personas statusu un atbildīgajiem pārstāvjiem.

Svarīgs izaicinājums ir spēja sarežģītu juridisko terminoloģiju pārvērst sabiedrībai saprotamā valodā. Uzņēmumu reģistra pārziņā ir vairāki reģistri un saraksti, kuru terminoloģija atšķiras, tādēļ arvien aktuālāki kļūst vienkāršās valodas principi. Sarunās ar juridiskajiem profesionāļiem nepieciešama precīza normatīvā terminoloģija, savukārt dialogā ar plašāku sabiedrību būtisks skaidrs un ikdienā saprotams izklāsts. Šāda pieeja veicina uzticēšanos un palīdz sabiedrībai saprast, kā valsts dati var tikt izmantoti praktiskās situācijās.

Skats nākotnē: vienota sistēma un moderni rīki

Uzņēmumu reģistrs valsts komunikācijas ekosistēmā ieņem nozīmīgu vietu, un tā loma neaprobežojas tikai ar datu glabāšanu. Reģistra sniegtā informācija ietekmē ikviena sabiedrības locekļa drošību un lēmumu kvalitāti, tādēļ aktīva sabiedrības izglītošana ir būtiska. Reģistra dati atvērtajos datos ir pieejami jau vairāk nekā desmit gadus, kļūstot par pamatu daudzu citu institūciju un privātā sektora inovācijām.

Pašlaik norisinās darbs pie jaunas informācijas sistēmas ieviešanas un datu migrācijas, kas turpmāk nodrošinās vienotu vidi gan reģistrācijas procesiem, gan informācijas saņemšanai. Paralēli tiek analizētas mākslīgā intelekta izmantošanas iespējas, nevis kā modes tendence, bet kā instruments, kas var uzlabot pakalpojumu kvalitāti un paātrināt procesus, kur tas ir objektīvi lietderīgi.

Būtiski, lai ikviens portāla apmeklētājs, ienākot Uzņēmumu reģistra datubāzē, spētu ātri orientēties, atrast sev nepieciešamo un saprast informācijas praktisko vērtību. Mums ir svarīgi, ka reģistrs ir resurss, kas nodrošina pieejamu, skaidru un uzticamu informāciju, kas ikdienā palīdz sabiedrībai pieņemt drošus, pamatotus un atbildīgus lēmumus.

Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru

Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs ir valsts iestāde, kas Latvijas Republikas teritorijā reģistrē uzņēmumus (uzņēmējsabiedrības), komersantus, to filiāles un pārstāvniecības, kā arī visas izmaiņas to darbības pamatdokumentos un veic citas likumdošanas aktos paredzētās darbības. Reģistrs reģistrē arī masu informācijas līdzekļus, biedrības un nodibinājumus, komercķīlas, izšķirošās ietekmes, laulību un publiskās un privātās partnerības līgumus, politiskās partijas, šķīrējtiesas, arodbiedrības, reliģiskās organizācijas un to iestādes, kā arī maksātnespējas procesus.

Dalies :

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Atbildēt

Jaunākie apskati
Tev varētu interesēt

Vai vēlies saņemt jaunumus no Notepad.lv?