ES nevalstiskā organizācija noyb apsūdz BeReal manipulatīvu taktiku izmantošanā, lai piespiestu lietotājus peikrist reklāmu izsekošanai.
Uzreiz pēc tam, kad BeReal šovasar iegādājās franču mobilo spēļu izdevēju Voodoo, jauniešu vidū populārā pašportretu koplietošanas lietotne mainīja veidu, kādā tā lūdz lietotājus piekrist izsekošanai.
Rezultātā izveidotais uznirstošais logs tagad ir kļuvis par privātuma sūdzības objektu Eiropā. Apstiprināti Eiropas Savienības bloka Vispārīgās datu aizsardzības regulas (GDPR) pārkāpumi var novest pie sodiem līdz pat 4 % apmērā no globālā gada apgrozījuma.
Sekojoši privātuma tiesību aizsardzības bezpeļņas organizācija noyb ir iesniegusi sūdzību, kurā BeReal tiek apsūdzēts manipulatīvu taktiku izmantošanā, lai izdarītu spiedienu uz lietotājiem, lai tie piekristu reklāmu izsekošanai. Šāda izsekošana ir pretrunā ar GDPR standartu, ka piekrišanai jābūt “brīvi dotai”.
Noyb ziņo, ka kopš 2024.gada jūlija Eiropas BeReal lietotājiem tiek rādīts piekrišanas baneris, kas, šķiet, piedāvā ērtu piekrišanas/noraidīšanas izvēli, lai piekristu izsekošanai vai to noraidītu.
Tomēr sūdzībā ir aplūkots tas, kas notiek pēc tam, kad lietotāji mijiedarbojas ar baneri. Balstoties uz šo informāciju, noyb apgalvo, ka lietotne nepiedāvā vienlīdzīgu pieredzi, kas ir negodīgi (un, iespējams, nelikumīgi).
Agresīva uzmākšanās taktika
BeReal izmanto agresīvu “uzmākšanās taktiku”, lai ietekmētu lietotājus, kuri atsakās no izsekošanas, kā norādīts noyb sūdzībā. Baneris parādās katru dienu, kad viņi mēģina publicēt kādu ziņu. Savukārt lietotāji, kas piekrīt izsekošanai, tiek atstāti mierā, vairs nekad neredzot uznirstošo logu.
“Tas ir spilgts tā sauktā tumšā parauga piemērs, kas izstrādāts, lai manipulētu ar lietotāju lēmumu un kaitinātu viņus, liekot piekrist,” paziņojumā presei, kurā sīki izklāstīta sūdzība, apgalvo noyb. “Kopumā šķiet, ka BeReal nespēj pieņemt “noraidījumu”, kad runa ir par Eiropas tiesībām uz privātumu.”
Datu aizsardzības juriste Līza Šteinfelde paziņojumā piebilda: “BeReal uzmākšanās taktika ir īpaši absurda. Kad lietotāji pirmo reizi sastopas ar piekrišanas baneri, viņiem rodas iespaids, ka lietotne patiesībā respektē viņu izvēli, bet pēc tam atklājas, ka BeReal patiesībā nevēlas atbildēt ar “nē”. Ir acīmredzams, ka BeReal cenšas izdarīt spiedienu uz lietotājiem, lai tie piekristu izsekošanai.”
Lai pamatotu apgalvojumu, ka šī taktika neatbilst GDPR, noyb norāda uz 2022. gada vadlīnijām par tumšajiem paraugiem sociālo mediju saskarnēs, kuras izstrādājusi Eiropas Datu aizsardzības kolēģija. Vadlīnijas brīdina par “nepārtrauktas pamudināšanas” taktiku, kas atkārtoti lūdz lietotājus piekrist.
Šāda rakstura uzmākšanās, visticamāk, novedīs pie tā, ka lietotāji “piekritīs, jo viņi būs noguruši no nepieciešamības atteikt pieprasījumu katru reizi, kad viņi izmanto platformu”, apgalvots vadlīnijās.
“GDPR skaidri nosaka, ka piekrišana ir derīga tikai tad, ja tā ir dota brīvi,” piebilda Šteinfelde. “Diemžēl šķiet, ka BeReal tas neinteresē un lietotne labprātāk izdara spiedienu uz cilvēkiem, lai viņi dotu savu piekrišanu pat tad, ja nevēlas, lai viņus izseko.”
Noyb ir iesniedzis sūdzību pret BeReal Francijas datu aizsardzības uzraudzības iestādei CNIL (lietotnes mātesuzņēmums Voodoo atrodas Francijā). Tā lūdz regulatoram likt lietotnei labot piekrišanas plūsmu, lai tā ievērotu GDPR standartu par brīvi izdarītu izvēli, un dzēst visus datus, ko tā ir apstrādājusi kopš tumšā parauga ieviešanas. Tāpat organizācija mudina CNIL uzlikt naudas sodu.
Avots: TechChurch