Tīmeklis 3 jeb “Web 3.0” vai “Web3” tiek dēvēts par nākotnes paaudzes internetu, kas ļaus lietotājiem nepakļauties lielajiem uzņēmumiem, bet gan pastāvēt pašiem par sevi.
Web3 mērķis ir decentralizēt internetu un samazināt atkarību no lielajiem tehnoloģiju uzņēmumiem, kā YouTube, Amazon, Meta u.c.
Kas ir Web3?
Lai labāk saprastu, kas ir Web3 ir jāatgriežas nelielā pagātnē un jāsaprot, ko īsti nozīmē iepriekšējie termini kā web1, web2.
Web1 parādījās 90. gadu beigās. Tas ievēra pārsvarā statiskas lapas, kurās neko daudz nevarēja apskatīt, bet lasīt saturu, kuru vairumā gadījumu mācēja publicēt tikai programmētāji.
Pēc Web1 sekoja Web2, ko mēs pārsvarā izmantojam vēl šodien. Šī tīmekļa versija ļāva cilvēkiem nebūt tikai satura lasītājiem, bet gan pašiem to sākt publicēt – blogos, formos, dažādos sludinājumu portālos, kā arī vēlāk sociālo mēdiju platformās – Facebook, Instagram, Youtube u.c. Satura koplietošana interneta vidi pacēla jaunos nebijušos augstumos.
Problēmas sākās, kad sabiedrība lēnām sāka uzzināt, ka lielie uzņēmumi ievāc privātos datus, lai gūtu labumu sev. Uzmanības centrā par datu privātuma pārkāpumiem regulāri nonāca Facebook. Līdz ar to varam secināt, ka Web1 un Web2 ir centralizētas interneta versijas.
Mūsdienu paaudze vēlas vairāk pastāvēt par saviem datiem un saturu, līdz ar to parādās termins Web 3.0, ko var salīdzināt ar Web 2.0, tikai tā vietā, lai apmaiņā pret cilvēku datiem izmantotu bezmaksas platformas, mēs kā lietotāji varēsim paši piedalīties datu pārvaldībā un platformu/interneta darbībā. Līdz ar to izriet, ka cilvēki kļūs par šo platformu dalībniekiem un akcionāriem, ne tikai par klientiem.
Web 3.0 sastāv no decentralizētas ekosistēmas, kas atrodas uz blokķēdes, tā pat kā kripto valūtas un NFT. Piemēram, satura lietotnes, kas izveidotas uz Web3 nepieder nevienam un radītais saturs tajās pieder pašiem lietotājiem, nevis lielajiem tehnoloģiju uzņēmumiem.
Kā tiks izmantots Web3?
Labs paraugs ir video spēļu industrija. Piemēram, daudzi video spēļu spēlētāji sūdzas izstrādātājiem, lai tie salabo tehniskas problēmas spēlēs, bet vairākos gadījumos šādi labojumi aizkavējas vai vispār netiek veikti. Ar Web3 palīdzību video spēļu spēlētāji varēs paši investēt līdzekļus un balsot kā video spēle tiks spēlēta un, kas tajā tiks uzlabots.
Avots: coindesk