Autotransporta direkcija vērsusies pie elektronisko sakaru komersantiem ar lūgumu bloķēt transporta pakalpojumu platformas “Yandex Taxi” mobilo lietotni un tīmekļvietni, jo tā turpina piedāvāt pakalpojumus bez reģistrēšanās, aģentūru LETA informēja direkcijas pārstāve Zane Plone.
Viņa skaidroja, ka no 22.janvāra tīmekļvietnes un mobilās lietotnes pakalpojumu sniedzējiem, ar kuras starpniecību var izsaukt un apmaksāt pārvadājumu pakalpojumus ar vieglo automobili, jābūt reģistrētiem Autotransporta direkcijā. Savukārt tie, kuri nav reģistrējušies, Latvijā savus pakalpojumus piedāvāt nedrīkst.
Autotransporta direkcija un kontrolējošās institūcijas ir fiksējušas, ka mobilā lietotne “Yandex.Taxi” un tīmekļvietne “taxi.yandex.lv” turpina sniegt pakalpojumus, neskatoties uz to, ka nav reģistrētas, tāpēc direkcija ir vērsusies pie visiem elektronisko sakaru komersantiem ar lūgumu tās bloķēt. Attiecībā uz mobilajām lietotnēm, direkcija šī lūguma izpildi prasījusi mobilo sakaru operatoriem “Latvijas mobilais telefons”, “Bite Latvija” un “Tele2”, noskaidroja aģentūra LETA.
Paredzēts, ka tuvāko dienu laikā tas tiks izdarīts. Pakalpojumu sniedzējs varēs atsākt darboties, tiklīdz būs reģistrējies Autotransporta direkcijā. Direkcija vērtē arī citus šāda veida pakalpojumu sniedzējus, un plānots, ka tuvākajā laikā varētu lemt arī par citu nereģistrētu tīmekļvietņu un mobilo lietotņu bloķēšanu.
“Yandex Taxi” Starptautiskā preses dienesta vadītāja Natālija Žuravļova aģentūrai LETA norādīja, ka “Yandex Taxi” ir reģistrācijas procesā atbilstoši Latvijā pieņemtajiem jaunajiem noteikumiem. “Mēs iesniedzām visu nepieciešamo dokumentāciju reģistrācijai Autotransporta direkcijas datubāzē jau pērn, un kopš tā laika esam vairākas reizes papildinājuši pieteikumu saskaņā ar iestādes prasībām,” pauda Žuravļova, piebilstot, ka pieteikuma pēdējā versija tiks iesniegta šonedēļ.
Viņa pauda cerību, ka pēc pieteikuma gala versijas iesniegšanas “Yandex Taxi” saņems apstiprinājumu reģistrācijai. Žuravļova arī pauda, ka uzņēmums komunicē ar atbildīgajām iestādēm par “šo tehniskas dabas jautājumu” un sagaida, ka tās rīkosies atbilstoši Latvijas patērētāju interesēm.
Līdz šim Autotransporta direkcijā reģistrējies ir tikai Igaunijas uzņēmums “Bolt Technology”, kas piedāvā pakalpojumus ar zīmolu “Bolt”.
Kā noskaidroja aģentūra LETA, “Latvijas mobilā telefona”, “Bite Latvija” un “Tele2” pārstāvji norādījuši, ka Autotransporta direkcijas lūgumu ir saņēmuši un izvērtēs tā pamatotību. Attiecīgi pēc tam pieņems atbilstošu lēmumu.
Prasība reģistrēties uz tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojumu sniedzējiem attiecas tad, ja ar tās starpniecību tiek organizēti pasažieru pārvadājumi ar vieglo automobili, tajā skaitā taksometru, kā arī, ja pakalpojumu var pieteikt, apstiprināt un braucienu apmaksāt, izmantojot tīmekļvietni vai mobilo lietotni. Tāpat pakalpojumu sniedzējam jānodrošina, lai ar konkrētās tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes starpniecību pakalpojumus pasažieriem varētu piedāvāt tikai licencēti komersanti, kuri ir saņēmuši licences kartīti par katru transportlīdzekli, ar ko tiek veikti pārvadājumi. Tāpat tam jāpārliecinās, ka autovadītāji, kuri nodrošina pasažieru komercpārvadājumus, ir reģistrēti Taksometru vadītāju reģistrā.
Patlaban Taksometru vadītāju reģistrā ir reģistrējušies 7233 autovadītāji, bet licencēto automobiļu skaits ir aptuveni piecas reizes mazāks. Lēmums reģistrēt tīmekļvietnes un mobilās lietotnes pieņemts, lai mazinātu ēnu ekonomiku un veidotu pasažieru pārvadājumu nozari caurspīdīgāku. Tādējādi tīmekļvietnes un mobilās lietotnes pakalpojumu sniedzējiem ir ne tikai jāreģistrējas, vienlaikus sekojot līdzi, lai visi komersanti ievērotu normatīvo aktu prasības, bet arī reizi mēnesī jāsniedz informācija Valsts ieņēmumu dienestam (VID) par pārvadājumiem, autovadītājiem un transportlīdzekļiem, ko var izsaukt ar tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes starpniecību.
Tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē, ar kuras starpniecību pasažieris var izsaukt vieglo automobili, jābūt norādītai informācijai par pārvadātāju, autovadītāju, brauciena maksu un maršrutu, jābūt kontaktinformācijai, lai nepieciešamības gadījumā pasažieris var iesniegt sūdzību, kā arī jābūt norādītai pasažieru un bagāžas pārvadāšanas kārtībai, lai nerastos pārpratumi, ja, piemēram, pasažieris nolemtu braucienu atcelt. Tāpat jānodrošina iespēja izsaukt transportlīdzekli, kas piemērots personu ar kustību traucējumiem pārvadāšanai.
Autotransporta direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā. Regulāri veicot sabiedriskā transporta finanšu analīzi un auditu, direkcija nodrošina vienotu, nepārtrauktu un pieejamu sabiedriskā transporta sistēmu visā valstī. Autotransporta direkcijas uzdevums ir īstenot virkni pasākumu kompleksu, lai Latvijas autopārvadātājiem tiktu nodrošināta likumīga iespēja veikt pārvadājumus Latvijas teritorijā un ārpus tās.