Izgudrotais NASA JPL ir jauna tehnoloģija sniedz detalizētu bildi ar temperatūras virsmām, piemēram, ugunsgrēkos izdegušo zemi.
Janvārī notikušie Kalifornijas ugunsgrēki izpostīja vietējos biotopus un komūnas. Lai labāk izprastu ugunsgrēku “paradumus”, NASA zinātnieki un inženieri mācījās to darīt, testējot jaunu ierīci.
Compact Fire Radiance Spectral Tracker (c-FIRST) tika testēts, kad NASA B200 King Air gaisa kuģis lidoja pāri Klusā okeāna Palisades un Atladenas ugunsgrēkiem. Bāzēts Edvardā, Kalifornijā, lidaparāts tika aprīkots ar c-FIRST instrumentu, lai pārraudzītu uguns ietekmi īstajā laikā. Pateicoties tā mazajam izmēram un prasmei efektīvi simulēt uz satelītu balstītu misiju, B200 King Air ir unikāli piemērots testiem.
Rīks, ko pārvaldīja un ekspluatēja NASA Jet Propulsion laboratorija Dienvidkalifornijā, ievāca augstas izšķirtspējas termiskus infrasarkanos attēlus un citus datus par reljefu. Tā tiek secināts, kā ugunsgrēki ietekmē ekoloģiju. Vienā novērojumā c-FIRST spēj uztvert pilnu temperatūras skalu plašā mērogā, kā arī vēso un nenodegušo fonu. Tas potenciāli uzlabo gan zinātnisko datu kvantitāti, gan kvalitāti.
“Līdz šim neviens instruments nav varējis segt visu Zemes sistēmā esošo atribūtu klāstu,” saka Sarats Gunapala, NASA JPL c-FIRST galvenais pētnieks. “Tas noved pie robiem mūsu sapratnē par to, cik daudz ugunsgrēku notiek un kādas ir to nozīmīgās īpašības, piemēram, izmērs un temperatūra.”
Desmitiem gadu garumā infrasarkano attēlu kvalitāte nav spējusi atainot augsto temperatūru nianses. Miglaina izšķirtspēja un gaismas piesātinājums ir kavējis zinātnieku izpratni par ārkārtīgi karsto reljefu, tādējādi kavējot arī ugunsgrēku izpēti. Vēsturiski – attēliem ar īpaši karstiem mērķiem bieži vien iztrūka detaļas, kas nepieciešamas, lai zinātnieki saprastu virkni uguns ietekmju uz ekosistēmu.
NASA c-FIRST potenciāls
Lai to risinātu, NASA Earth Science Technology Office atbalstīja JPL izstrādes procesu, apvienojot vismodernāko attēlveidošanas tehnoloģiju ar kompaktu un efektīvu dizainu. Kad c-FIRST tika pirmo reizi palaists, zinātnieki varēja precīzāk un ātrāk noteikt gruzdošus ugunsgrēkus, vienlaikus apkopojot svarīgu informāciju par aktīviem ugunsgrēkiem gandrīz reāllaikā.
“Šie ugunsgrēki var atkārtoti aizsvilties, ja uzpūš vējš,” saka Gunapala. “Tādējādi c-FIRST dati varētu nodrošināt ugunsdzēsības dienestiem ļoti svarīgu informāciju, lai efektīvāk cīnītos ar ugunsgrēkiem.”
Piemēram, c-FIRST dati palīdz zinātniekiem pareģot iespējamo ugunsgrēka izplatību konkrētā zonā, ļaujot dienestiem tos efektīvāk pārraudzīt un izsekot to attīstību. Vēl jo vairāk, c-FIRST var ievākt detalizētus datus, kas palīdz zinātniekiem saprast, kā ekosistēma varēs atkopties no postījumiem.
“c-FIRST instrumenta prasības atbilst King Air lidojuma profilam,” saka KC Sujans, B200 King Air ekspluatācijas inženieris. “c-FIRST komanda vēlējas ātru integrāciju, lidojuma ātrumu no 130 līdz 140 mezgliem, sakaru un navigācijas sistēmas un instrumenta jaudas prasības, kas ir lieliski piemērotas King Air spējām.”
Sākotnēji izmēģinot instrumentu ar B200 King Air, c-FIRST komanda var izvērtēt tā gatavību nākotnes satelītu misijām, lai pētītu ugunsgrēkus. Mainīgā planētā, kur ugunsgrēki ir arvien biežāki, instrumenti kā c-FIRST varētu sniegt datus, kas palīdzētu ugunsdzēsības aģentūrām cīnīties vēl efektīvāk. Kā arī izprast ekstrēmu laikapstākļu ietekmi uz ekosistēmām.
Avots: PHYS