NASA maina pieeju Marsa datu pārraidei, aizstājot novecojošo tīklu ar komerciāliem pakalpojumiem, piesakot sīvas sacīkstes industrijā.
Gadu desmitiem NASA būvēja un darbināja savus retranslācijas orbītorus un kosmosa kuģus, lai nogādātu vērtīgus datus atpakaļ uz Zemi. Tagad aģentūra pāriet uz savienojamības iepirkšanu kā pakalpojumu, līdzīgi kā tas tiek darīts ar palaišanas un astronautu transportēšanas pakalpojumiem.
Šī pieeja ir izraisījusi sacensību, kur galvenie pretendenti piedāvā risinājumus, kā uzturēt Marsa misijas tiešsaistē. Šeit izšķiras ne tikai par vienu līgumu – tiek runāts par datu kanālu uz Marsu un tā nākotni.
Jaunais modelis, kas apvienos NASA resursus un komerciālo infrastruktūru, pakāpeniski aizstās esošo, sadrumstaloto retranslācijas tīklu.
Pašlaik tas balstās uz tādiem orbītoru kuģiem kā Mars Reconnaissance Orbiter un MAVEN, kas saņem datus no roveriem un nolaižamajām stacijām un nosūta tos uz Deep Space Network milzu antenām uz Zemes.
NASA retranslācijas kosmosa kuģi joprojām ir darba kārtībā, taču tie nekad nebija paredzēti kalpot kā pastāvīgs pamattīkls. Pēdējā aģentūras pārskatā par planētu misijām uzsvērta MAVEN nozīme un soļi, kas nepieciešami, lai to uzturētu līdz 2030. gadu sākumam. Tomēr šī aparatūra laika gaitā neizbēgami novecos.
NASA meklē jaunu ceļu uz Marsu
Vienlaikus NASA Kosmosa sakaru un navigācijas programma (SCaN), kas pārvalda DSN, meklē risinājumus, lai papildinātu novecojošos resursus.
Mērķis, kā norādīts jūlijā izdotajā un šodien iesniedzamajā iepirkuma pieprasījumā (RFP), ir izveidot savietojamu tirgu, kur NASA būtu tikai viens no klientiem, nevis īpašnieks un operators.
Pašreizējais pieprasījums attiecas uz iespēju izpētes pētījumiem, nevis tūlītēju aparatūras iegādi. Tas ietver divus galvenos virzienus, proti “mēness datu līniju” starp Mēnesi un Zemi un pilnu Marsa komunikācijas ķēdi. Tas savukārt nozīmē savienojumu ar virszemes iekārtām uz Marsa, caur orbītā esošiem resursiem, līdz operāciju centriem uz Zemes.
Šis ir nopietns izaicinājums – orbitoru uzbūvei ir jāspēj pārvarēt lielos attālumus starp Zemi, Mēnesi un Marsu, ievērojama signāla aizture, periodiski Saules radītus traucējumi, ierobežotas redzamības logus un stingras prasības sistēmu kļūdu noturībai.
Tāpēc NASA vispirms vēlas redzēt plānus, kā nozare piedāvā risinājumus, pirms tiek sperti nākamie soļi iepirkumā.
Privāto kompāniju piedāvājumi un nākotnes mērķi
Lai gan nav zināms, kuri uzņēmumi ir iesniegušas savus priekšlikumus, lērums uzņēmumu publiski gatavojas sīvām sacīkstēm.
Blue Origin nesen prezentēja Mars Telecommunications Orbiter, kas balstīts uz Blue Ring platformas un paredzēts kā manevrētspējīgs, augstas veiktspējas kosmosa kuģis, lai atbalstītu NASA Marsa misijas jau no 2028. gada.
Rocket Lab piedāvā savu Marsa telekomunikāciju orbītoru, kas ir centrāls elements uzņēmuma izstrādātajā Mars Sample Return arhitektūrā.
2024. gadā NASA Marsa izpētes programma finansēja 12 īsus komerciālo pakalpojumu pētījumus, tostarp trīs nākamās paaudzes retranslācijas risinājumus uzņēmumiem SpaceX, Lockheed Martin un Blue Origin. SpaceX piedāvājums “pielāgot Zemes orbītas satelītu sakaru sistēmas Marsam” iespējams tiks balstīts uz Starlink interneta satelītu konstelāciju.
Ilgtermiņa mērķis ir pārveidot aģentūras planētu izpētes programmu no tīri zinātniskām misijām uz pastāvīgu cilvēku klātbūtni uz Mēness un, galu galā, uz Marsa.
Avots: TechCrunch