Nepieciešamība pēc konkurētspējīgas Eiropas kosmosa jomā

Eiropas Kosmosa aģentūras (EKA) vadītājs ziņo, ka reģiona kosmosa nozarei ir jākonkurē pasaules mērogā, citādāk Eiropai draud atpalicība.

Lielākie Eiropas satelītu ražotāji apsver iespēju apvienoties. Šāds lēmums izriet kā sekas Īlona Maska Starlink radītajai konkurencei, kā arī Airbus paziņojumam par 2500 darbavietu likvidēšanu aizsardzības un kosmosa nozarēs.

Intervijā EKA ģenerāldirektors Jozefs Ašbahers atteicās sniegt tiešus komentārus par sākotnējām apvienošanās sarunām. Lai gan piebildes netika sniegtas, viņš piebilda, ka EKA vēlas radīt tādu nozari, kas spētu konkurēt pasaules mērogā un nestu jūtamu vērtību Eiropas nodokļu maksātājiem.

“Es zinu, ka mums ir Eiropas rūpniecības kapacitāte un izcilība. Mani vairāk uztrauc tas, kā un kas Eiropai ir vajadzīgs, lai gūtu panākumus pasaules mērogā?” viņš sacīja aģentūrai Reuters globālā kosmosa sanāksmē, kas nesen notika Milānā.

“Mans mērķis… ir nodrošināt, lai mēs attīstītu stabilu, spēcīgu Eiropas kosmosa nozari, kas var kalpot mūsu pašu iedzīvotāju vajadzībām, tajā pašā laikā nesot panākumus pasaules tirgū,” piebilda Ašbahers.

Sarunas satelītu ražotāju starpā

Sarunas starp Airbus un Thales, kas ir konkurenti satelītu ražošanas jomā, sākās jūlijā pēc neapmierinošiem rezultātiem šajā nozarē un lērumu apsūdzībām, kas vērsti pret Airbus. Sarunās piedalās arī Thales Itālijas partneris Leonardo.

Ražotāji tradicionāli ir orientējušies uz vienreizējiem satelītiem ģeostacionārajā orbītā, ieviešot vērienīgas, bet dārgas tehnoloģijas. Ražotāji saskaras ar pieaugošu konkurenci, ko rada mazie satelīti zemajā Zemes orbītā, kas tiek būvēti par daudz zemākām izmaksām.

Agrīnie centieni apvienot Airbus un Thales Alenia Space satelītu darbību ir saskārušies ar pretestību no Eiropas Komisijas puses, apgalvo nozares avoti.

Telespazio, kurā divas trešdaļas pieder Leonardo, bet pārējā daļa Thales, konkurē ar Airbus satelītiem tieši pakalpojumu jomā. Būtiski atzīmēt, ka EKA ir lielākais Airbus klients kosmosa jomā.

Strauji augošā konkurence ir izraisījusi regulatīvās debates par to, vai šis tirgus ir globāla vai Eiropas mēroga tirgus.

“Rūpniecība pati var organizēt savu darbību, kā uzskata par piemērotu, bet no Eiropas Kosmosa aģentūras viedokļa es vienmēr atbalstīšu rūpniecības procesus, lai tie būtu veiksmīgi,” sacīja Ašbahers.

Ar skatu nākotnē

“Būt veiksmīgam nozīmē izmantot nodokļu maksātāju naudu vislabākajā iespējamajā veidā, lai radītu maksimālu stimulu mūsu nozarei Eiropas vajadzībām un, protams, arī lai radītu tai labus apstākļus globālai konkurētspējai.”

Ašbahers runāja Starptautiskajā astronautikas kongresā, kas beidzas piektdien pēc tam, kad Ķīna pērnnedēļ demonstrēja iežu paraugu no Mēness “tālās” puses.

Citviet pasaules uzmanību piesaistīja novatoriskā nesējraķetes nogādāšana atpakaļ uz starta laukumu, izmantojot milzīgas mehāniskas rokas. Šī tehnoloģija demonstrēta SpaceX Starship izmēģinājuma lidojuma laikā.

“Eiropai ir jāpaātrina savas darbības kosmosā jomā, jāpaaugstina tās atpazīstamība, jāpaaugstina ambīcijas, citādi mēs riskējam atpalikt,” sacīja Ašbahers.

EKA šonedēļ uzsāka projektu “Mēnessgaisma”, lai nodrošinātu sakaru un navigācijas pakalpojumus vairāk nekā 400 nākotnes misijām, ko plāno veikt kosmosa aģentūras un privātie uzņēmumi.

Avots: Reuters

Dalies :

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Atbildēt

Jaunākie apskati
Tev varētu interesēt