Kamēr citi ražotāji apšauba elektroauto popularitāti, BMW pieturās pie plāna tos piedāvāt visos savos uzņēmumos, tostarp Rolls-Royce.
Politiskajiem vējiem mainot elektroauto (EV) nākotni, BMW turpina uz to paļauties, pārņemot grožus no Tesla. Tāpat ir rasti centieni pārspēt Ķīnas konkurentus un audzēt savu tirgus vērtību.
Pagājušajā martā ražotājs atklāja Neue Klasse, pavisam jaunu elektrisko arhitektūru, kas ir bāze nākotnes elektroauto. Uzņēmumam turpinot pieslīpēt tehnoloģijas detaļas, uz Minheni tika uzaicināti pāris žurnālisti, kam atrādīt nesen izstrādātos akumulatorus. Tehnoloģiju starpā ir pašu veidotais Energy Master kontroles modulis un Neue Klasse motori.
Jaunais rīks sola labāku efektivitāti, lielāku nobraukumu un lielāku enerģijas blīvumu. Cilindra baterijas vien piedāvā 30% garāku diapazonu, 30% ātrāku uzlādi un 20% lielāku enerģijas blīvumu.
BMW investīcijas pārejā uz elektrisko
Visu šo tehnoloģiju izstrāde ir gaužām dārga. BMW veiktās elektriskās investīcijas atspoguļo “gadsimta projektu un vēsturē lielāko uzņēmuma investīciju,” vēsta BMW AG Group valdes loceklis Joahims Posts. Kamēr pats ražotājs vēl nav precizējis, kad nākotnes auto nokļūs pasaules tirgū, Posts apgalvo, ka mērķis ir līdz 2030. gadam dekarbonizēt visu transportlīdzekļa dzīves ciklu par 40 procentiem.
“BMW ir e-mobilitātes līderis,” viņš vēsta diskusijā, pieminot, ka vien 2024. gadā uzņēmums pārdeva 420 tūkst. EV visā pasaulē, reprezentējot 30.5% augumu kopš pērnā gada. “Pateicoties plašajam portfolio, mums katrā klāstā vismaz viens EV. Es domāju, ka tā ir nepārprotama priekšrocība. Esam atvērti dažādām tehnoloģijām, jo tirgus un patērētāji to izvēlas.”
BMW ir viens no pasaulē mazākajiem auto ražotājiem pēc apjoma, un tā investīcijas un saistības ar elektrisko jomu ir nozīmīgas. Uzņēmums tajā investē jau kopš 2009. gada, kad tika laisti klajā Mini E. Lai gan kopīgais investīciju apjoms netiek pausts, noprotams, ka tie ir miljardiem dolāru.
Uzņēmums ir izstrādājis jaunu tehnoloģiju, lai padarītu EV vieglākus, efektīvākus un ražošanai lētākus. Tajā pat laikā saglabājot ražošanas līnijas visā pasaulē, lai radītu plašu transportlīdzekļu klāstu ar dažādiem spēka piedziņas mehānismiem. Kamēr Ķīnas EV inovācijas un ASV augošais naids pret EV rada draudus, šķiet, BMW nav uztraukti un turpina iet uz priekšu.
Efektīvāka un pieejamāka baterijas tehnoloģija
Ražotāja dēvētā “Gen6” akumulatoru bloki, kas darbinās visus Neue Klasse auto, iefiltrēsies visos uzņēmuma zīmolos. Iepriekšējās Gen5 baterijas ir prizmatiski akumulatoru bloki, kas uzstādīti transporta apakšā. Taisnstūrveida CATL un Samsung SDI baterijas ir apvienotas lielos taisnstūra blokos un izmantotas auto kā BMW i3 un i4.
Pašu izstrādātās Gen6 cilindra bateriju šūnas nodrošina 30% vairāk diapazona, līdz 30% ātrāku uzlādi, 20% lielāku enerģijas blīvumu un 50% zemākas ražošanas izmaksas.
BMW apgalvo, ka Gen5 baterijas ir uzticamas, bet funkcijas traucējumu gadījumā to aizstāšana var būt sarežģīta. Tās nevar salabot individuāli, tāpēc jāaizvieto viss baterijas bloks, kas var būt gan dārgi, gan izšķērdīgi. Savukārt, jaunie akumulatori ir vieglāki, mazāki un efektīvāki. Tā kā tie ir cilindriski kā Tesla baterijas, ar tiem var veikt individuālu aizvietošanu.
BMW Gen6
Gen6 baterijas tiks ievietotas uzņēmuma Neue Klasse auto pirms visa transportlīdzekļa uzbūves. Tas notiks brīdī, kad auto vēl ir “body in white” skeleta rāmī. Jaunais modelis ļauj to instalēt, kamēr kontroles modulis atrodas zem aizmugurējiem sēdekļiem. Bloks kļūst par auto strukturālo grīdu, nevis pieskrūvētu daļu. Tas nodrošina stingrību un vērpes izturību, padarot to par daļu no 800 voltu arhitektūras, nevis platformu, uz kā sēž nākotnes transportlīdzekļi. Tur arī nav elektriskais komplekts starp šūnām, padarot tās par vieglāk pārstrādājamām un aizvietojamām, jo jaunos bateriju blokus kontrolē “Energy Master”.
Cilindra baterijas ir veidotas no plānām vara loksnēm, pārklātām ar masu, cieši uztītām, aizvākotām un piepildītām ar elektrolītu. Tās pieejamas divos formātos: 4695 un 46120. Uzņēmums apgalvo, ka jaunais bloks 10 minūtēs var tikt uzlādēts uz līdz pat 300km, ja iesprausts ātrajā uzlādē. Plakanais baterijas dizains atvieglos to ievietošanu pat zemāku izmaksu auto, lai gan ražotājs vēl nav atklājis, vai tehnoloģija korelē ar lētākiem auto.
Vēl jo vairāk, BMW sadarbojas ar SK tes, lai pārstrādātu vecas EV baterijas par augstas kvalitātes metāliem, ko vēlāk izmantot jaunu akumulatoru izstrādē. Mērķis ir izveidot apļveida uzņēmuma akumulatoru ražošanas ķēdi.
Tas ir unikāli auto ražotājam izstrādāt pašiem savu baterijas ķīmiju un izstrādes procesu. Vēl interesantāk ir tas, ka BMW nepozicionē sevi kā akumulatoru ražotāju. Uzņēmums saka, ka ir saņēmis piedāvājumus ražot baterijas citām industrijām kā aviācijai, bet atteicies.
Zīmols plāno iegūt akumulatorus no EVE Energy un Ķīnas CATL, bet paši saliks blokus, atrodoties tuvu auto ražošanas iekārtām. Viena šāda vieta šobrīd tiek veidota Vudrafā, Dienvidkarolīnā, netālu no BMW Spartanburgas rūpnīcas, kur tiek ražoti X3 gan ASV, gan globālajam tirgum. “Lokālā” pieeja ir, lai daļēji risinātu pieaugošo reģionalizāciju, kas norisinās valstīs kā ASV, kur Donalda Trampa tarifi varētu dziļi ietekmēt autobūves nozari. Taču tas arī notiek, lai stabilizētu piegādes ķēdes problēmas, ko radīja covid-19 pandēmija.
“Mūsu filozofija ir tāda, ka ražošana seko tirgum. Piegādes ķēde seko ražošanai. Mums ir liels nospiedums ASV,” Posts atbild uz jautājumu par Trampa tarifu draudiem. “Kad mēs runājam par alumīniju vai tēraudu vai tarifiem, galvenais ir tas, ka mums ir liels nospiedums. Tas mūs padara neatkarīgākus,” viņš turpina.
Jauna akumulatoru kontrole
Uz jaunajiem Gen6 blokiem atradīsies “Energy Master”. Šī tehnoloģija būs zem aizmugurējiem Neue Klasse auto sēdekļiem un būs kā baterijas kontrolieris, tā arī barošanas avots. Energy Master piedāvā enerģijas pārvaldi gan augstsprieguma transportlīdzekļa un piedziņas sistēmām, gan transportlīdzekļa zemsprieguma sistēmām, piemēram, vējstikla tīrītājiem un klimata kontrolei.
Energy Master var pārslēgties starp 400 un 800 voltiem, balstoties uz lādētāja izvadi, ražotājam pozicionējot to par efektīvāku un viedāku uzlādes veidu. Tas arī apstrādās divvirzienu uzlādi, ļaujot Neue Klasse modeļiem veikt funkcijas kā vehicle-to-home (V2H), vehicle-to-load (V2L) un vehicle-to-grid (V2G).
Tehnoloģija tiek izgatavota pārveidotajā Landšūtas rūpnīcā, Vācijā, kas atrodas aptuveni stundas attālumā no Minhenes. Tur roboti tiek izmantoti ļoti elastīgā un tīras telpas stila montāžas līnijā. Augstu tiek novērtēta arī mākslīgā intelekta asistēta attēlu atpazīšana, lai nodrošinātu, ka daļas tiek pareizi ievietotas. Uzņēmums izmēģina robotiku, kas spēj rūpīgi satvert, manipulēt un pieslēgt Energy Master vadu instalācijas – šobrīd to dara cilvēki. Kad Energy Master tiek izveidots un aizzīmogots, rūpnīcas darbinieki pārbauda robotu paveikto darbu pirms tehnoloģijas nosūtīšanu uz BMW globālajām lokācijām.
Piedziņas maiņa un rūpnīcas uzlabojumi
BMW elektroauto ražošana nav sveša, bet jaunu produktu pārbūvei, darbinieku apmācībām un veco rūpnīcu modernizēšanai ir nepieciešami lieli ieguldījumi. Tas ir, ne vien lokācijām visā pasaulē, taču arī uzņēmuma vecākajā rūpnīcā Minhenes centrā.
Trīs stāvu rūpnīca šobrīd ir vienlaicīgā modernizācijas, rekonstruēšanas un pārbūves procesā. Paralēli tam joprojām tiek ražoti 1000 auto ar dažādām piedziņām (iekšdedzes un EV). 650 milj. EUR investīcija pieprasa ne tikai apbrīnojumu loģistikas pārvaldi, bet arī esošo darbinieku pārmācīšanu.
Viss šis darbs ir, lai noturētu BMW produktu, piegādes ķēžu un izstrādes procesu elastīgu politiskajā pasaulē, kas arvien naidīgāk raugās uz elektrifikāciju un zaļajām tehnoloģijām. Ražotājs apgalvo, ka ir nelokāms savos mērķos un ir novirzījis naudu tuvāk elektrifikācijas nākotnei.
Avots: TheVerge