Ņemot vērā, ka durvis uz ASV tirgu ir ciet, Ķīna liek lielas likmes uz paplasināšanos Eiropas autonomo auto tirgū.
Tā kā Ķīna nespēj piekļūt ASV pašbraucošo automobiļu tehnoloģiju tirgum, tiek liktas augstas likmes uz Eiropas tirgu. Valsts kontinentā izvieto galvenos birojus, noslēdzot datu darījumus un veicot ceļu testus, kas izraisa vietējo konkurentu bažas par konkurenci.
Ķīnā, kas ir pasaules lielākais automobiļu tirgus, vairāk nekā puse no pārdotajiem automobiļiem tagad piedāvā autonomās braukšanas tehnoloģija. Dažkārt šī funkcija ir ieviests kā standarts.
Pekina mudina uzņēmumus dominēt autonomo transportlīdzekļu attīstībā pasaules mērogā, vienlaikus izstrādājot valsts noteikumus, lai nodrošinātu skaidru rīcības plānu savā valstī.
Šī ekspansija jau ir sākusies. Reuters runāja ar vairākiem uzņēmumu vadītājiem, kuri aprakstīja, kā Ķīnas uzņēmumi izmanto Eiropu kā atspēriena punktu globālai ekspansijai, atspoguļojot elektrisko transportlīdzekļu
“Mēs koncentrējamies uz Eiropu, domājot par mūsu globālo nākotni,” teica Dongs Lī, QCraft tehnoloģiju direktors, kurš pagājušomēnes Minhenes autoizstādē paziņoja par plāniem izveidot jaunu galveno mītni Vācijā, norādot, ka tur vide ir atvērtāka nekā Amerikas Savienotajās Valstīs.
“ASV tirgū pastāv šķēršļi,” viņš teica, atsaucoties uz ASV nacionālās drošības bažām par datiem, ko ievāc autonomās braukšanas sistēmas.
Uzņēmumi norādīja, ka Eiropa piedāvā atvērtāku regulatīvo vidi, lai gan autovadītāju palīdzības sistēmas tur pašlaik ir pieejamas tikai dažos luksusa modeļos, un izstrādātāji sūdzas par nesaskaņotu regulējumu.
Eiropas Komisijas priekšsēdētāja Ursula fon der Leiena piektdien aicināja visā kontinentā veicināt pašbraucošo automašīnu attīstību, atzīstot, ka tās jau ir realitāte ASV un Ķīnā. “Tas pats būtu jādara arī šeit, Eiropā,” viņa teica.
Ķīna savu skatienu vērš uz Eiropas uzņēmumiem
Iepriekš minētais QCraft, Pekinā bāzēts jaunuzņēmums, kas piegādā autovadītāju palīdzības sistēmas, sadarbojas ar Ķīnas un Eiropas automobiļu ražotājiem un plāno divu gadu laikā pārdot savu tehnoloģiju Eiropā.
26 Ķīnas pilsētu autobusi izmanto QCraft 4. līmeņa autonomo tehnoloģiju, kas nozīmē, ka tie var braukt ilgstoši bez cilvēka iejaukšanās.
Deeproute.ai, vēl viens Ķīnas uzņēmums, kas specializējas 4. līmeņa tehnoloģijas piegādē automobiļu ražotājiem, plāno izveidot datu centru Eiropā.
Vadošais ķīniešu autonomās tehnoloģijas izstrādātājs Momenta, kas piegādā sistēmas automobiļu ražotājiem kā Toyota un General Motors ir sadarbojies ar Uber, lai nākamgad sāktu testēt 4. līmeņa tehnoloģiju Vācijā.
Momenta septembrī paziņoja, ka piegādās autovadītāju palīdzības tehnoloģijas Mercedes-Benz Ķīnā, sākot ar elektriskā CLA sedana modeli. Mercedes ir sācis testēt šo pašu tehnoloģiju arī šeit, Eiropā, Reuters lēsa uzņēmumam piesaistīti avoti. Momenta “ir par galveno balvu izvirza Eiropu”, teica viens no avotiem.
Eiropas jaunuzņēmumi vēlas godīgu konkurenci
Citi vadošie Ķīnas pašbraucošo automašīnu ražotāji, tostarp WeRide, Baidu un Pony.ai, arī paplašinās Eiropas tirgū. Tāpat kā Ķīnas elektromobiļu ražotāji, arī viņi saskata iespēju gūt lielāku peļņu nekā Ķīnas pārblīvētajā tirgū. Kā nekā investori sagaida izaugsmi, ko nodrošina citi tirgi.
Daži Eiropas konkurenti vēlas subsīdijas un protekcionistisku tirdzniecības politiku, bet citi atzīst, ka Ķīnas konkurence varētu uzlabot tehnoloģijas visā nozarē un paātrināt Eiropas atpalikušo attīstību.
Džims Hutčinsons, britu jaunuzņēmuma Fusion Processing aicina ieviest stingrāku uzraudzību, atsaucoties uz valsts drošības un konkurences apsvērumiem.
“Ja mēs vēlamies šo tehnoloģiju, mums ir nepieciešams augstāks regulējuma līmenis un neliela iejaukšanās, lai nodrošinātu vienlīdzīgus konkurences apstākļus,” viņš sacīja.
“Eiropa ir vienīgais tirgus, kurā viņi var ienākt”
Labi izstrādātas autovadītāju palīdzības sistēmas, kas Eiropā joprojām ir dārgas, Ķīnā tiek piedāvātas par zemu cenu no automobiļu ražotāju puses, kuri vēlas izcelties cenu karā.
Pēc pētījumu uzņēmuma Canalys datiem, aptuveni 15 miljoni šogad Ķīnā pārdotie automobiļi – vairāk nekā 60 % – būs aprīkoti ar 2. līmeņa tehnoloģiju, kas noteiktos apstākļos ļauj automātiski vadīt automašīnu, bet prasa autovadītāja uzmanību.
Jūnijā Ķīna deviņiem automobiļu ražotājiem deva zaļo gaismu 3. līmeņa sistēmu izmēģināšanai uz publiskajiem ceļiem, kas ļauj autovadītājiem vairumā gadījumu novērst skatienu no ceļa.
Pēc ASV prezidenta Džo Baidena aizlieguma uz Ķīnas automobiļu tehnoloģijām, Eiropas valstu valdības ir kļuvušas iecietīgākas pret Ķīnas automobiļiem un tehnoloģijām, norāda konsultāciju uzņēmuma Sino Auto Insights dibinātājs Tu Lī.
“Eiropa ir vienīgais tirgus, kurā viņi var ienākt,” viņš saka. “Viņiem ir jārīkojas.”
Aleks Kendals, Eiropas autonomo tehnoloģiju uzņēmuma Wayve līdzdibinātājs un izpilddirektors, atbalsta atvērtu tirgu ar vienkāršotiem noteikumiem. Viņš teica, ka Ķīnas konkurence paātrinās izaugsmi šajā jaunajā nozarē.
“Cik daudz autonomo transportlīdzekļu ir pasaulē šodien? Ne pārāk daudz, vai ne?” jautāja Kendals. “Pat ja jūs atrodaties kādā citā pasaules daļā, ir daudz telpas izaugsmei.”
Septembrī Minhenes autoizstādē Ķīnas pašbraucošo automašīnu ražotāji, tostarp Momenta, QCraft, Horizon Robotics un DeepRoute.ai, pirmo reizi kopā ar Ķīnas elektromobiļu ražotājiem piedalījās izstādē, lai reklamētu savas zemas cenas sistēmas.
Momenta sadarbība ar Uber sāksies Minhenē, BMW dzimtajā pilsētā, kas sadarbojas ar Momenta Ķīnā. Sadarbība ar Uber ir “sākumpunkts plašākai ieviešanai visā Eiropā”, izstādē teica Momenta Eiropas priekšsēdētājs Gerhards Šteigers.
DeepRoute.ai izpilddirektors Maksvels Žou intervijā apstiprināja šo ambīciju: “Eiropa ir milzīgs tirgus,” viņš teica. “Tas mums ir patiesi svarīgs.”
Ķīna liek Eiropai saausīties
Lai gan Eiropas pašbraucošo tehnoloģiju uzņēmumi konstanti pārbauda savas sistēmas, vairumā Eiropas valstu nav atļauts izmantot sistēmas, kas pārsniedz 2. līmeni, kur autovadītājam ir jāuztur kontrole visā brauciena laikā.
Eiropas Komisija cenšas saskaņot sadrumstaloto regulējumu, lai testētu un galu galā ieviestu sarežģītākas sistēmas. Pašlaik šādi testi notiek tikai dažos tirgos, tostarp Lielbritānijā un Vācijā.
Berlīnē bāzētais jaunuzņēmums Vay pašlaik testē pašbraucošo tehnoloģiju robotizētiem taksometriem un autobusiem. Tāpat uzņēmums nodrošina attālināti vadāmu auto nomas pakalpojumu Lasvegasā, kā arī sadarbībā ar D’leteren’s auto nomas vienību Poppy Mobility.
Vay līdzdibinātājs Fabrizio Scelsī atbalsta ES centienus vienkāršot reģionālos noteikumus un aicina valdību sniegt lielāku atbalstu vietējiem dalībniekiem, vienlaikus atbalstot ārvalstu inovācijas.
Viņš teica, ka Ķīnas konkurence piespiedīs “Eiropu ļoti ātri uzlabot savas stratēģijas”, jo sacensība par autonomo dominēšanu turpina mainīt apgriezienus.
Avots: Reuters