Rietumu auto ražotāji beidzot laiž klajā trešās paaudzes elektroauto ar labākām cenām, labāku uzlādes kapacitāti un uzlabotu programmatūru.
Ķīna ir ņēmusi virsroku elektro auto sānsensībā, pasteidzoties pa priekšu saviem Rietumu konkurentiem. Valsts elektroauto piedāvā labāku veiktspēju, ātrāku uzlādi un zemāku cenu nekā Rietumu auto, kas padara tos par ļoti pievilcīgu izvēli.
Tomēr Rietumi nav nosnaudušies. Tādas kompānijas kā BMW, Mercedes, Polestar un citi ražotāji šobrīd veido jaunu elektroauto vilni , kas spēj konkurēt ar Ķīnas Tautas Republikas katalogu.
Šos jaunos modeļus var dēvēt par 3. paaudzes elektroauto, jo tie pārstāv elektroauto modernā laikmeta trešo vilni un tiem ir vairākas kopīgas iezīmes.
Tie tiek būvēti uz modernām, 800 voltu specializētām elektroauto platformām un iederas programmatūras vadītu transportlīdzekļu kategorijā, solot nepārtrauktus uzlabojumus, izmantojot attālinātos programmatūras atjauninājumus.
Daudzi no šīs jaunās paaudzes elektroauto jau ir nonākuši tirgū vai arī tirdzniecībā nonāks tuvākajā laikā, un tie var padarīt 2026. gadu ievērojami pievilcīgāku elektroauto entuziastiem.
Kā mēs nonācām līdz 3. paaudzei
Elektroauto nav nekas jauns – tie pastāv jau vairāk nekā gadsimtu,. Pirmais uzplaukums ilga no 19. gadsimta beigām līdz ap 1920. gadiem, kad tie pakāpeniski izzuda. Modernā elektroauto ēra sākās pēc 2000. gada, bet tikai ap 2010. gadu autoražotāji sāka tos uztvert nopietni un masveidā investēt to attīstībā.
Tādi modeļi kā pirmais Nissan Leaf, BMW i3, Mercedes-Benz B-Class Electric Drive vai Ford Focus Electric tiek uzskatīti par 1. paaudzes elektroauto. Tie lielākoties bija risinājumi ar nelielu nobraukumu un lēnu uzlādi. Pat specializētie modeļi, piemēram, Leaf vai i3, ir raksturojami ar maziem akumulatoriem un tehnoloģiskiem trūkumiem.
1. paaudzes posms ilga no 2010. līdz apmēram 2018. gadam, kad lielākā daļa autoražotāju pārgāja uz 2. paaudzi. Pie tās pieder tādi auto kā BMW i4, Mercedes EQE un EQS, kā arī Ford Mustang Mach-E. Šie auto jau bija krietni praktiskāki, pateicoties lielākiem akumulatoriem un ātrākai uzlādei, taču ražotāji vēl tikai mācījās veidot kvalitatīvu elektroauto programmatūru, tāpēc trūkumu joprojām netrūka.
Šajā periodā Tesla piedāvāja nepārprotami labāko elektroauto pieredzi, galvenokārt pateicoties uzņēmuma plašajam Supercharger uzlādes tīklam un efektīvām automašīnām. Uzņēmuma programmatūras vadītais princips vēlāk kļuva par Rietumu standartu, taču pirmie, kas to pārņēma un pilnveidoja, bija Ķīnas autoražotāji. Tieši šis ir iemesls Ķīnas tagadējai dominancei.
Tādējādi, lai gan 2. paaudzes elektroauto piedāvāja pietiekamu nobraukumu un uzlādes ātrumu, lai konkurētu ar automobiļiem ar iekšdedzes dzinēju, tie joprojām bija kompromis un nereti raisīja bažas pircēju vidū.
Daudzi 2. paaudzes elektroauto tiek tirgoti vēl šodien, taču tagad sākas trešā paaudze. Ražotāji izmanto pirmās desmitgades rūgti iegūtos secinājumus un izlaiž produktus ar labāku tehnoloģiju, interesantākiem dizainiem un ievērojami efektīvākiem spēka agregātiem. Tieši 3. paaudze ir brīdis, kad elektroauto sasniedz briedumu.
3. paaudzes elektroauto”recepte”
Šīs gaidāmās paaudzes elektroauto definīcija ir salīdzinoši skaidra. Pirmkārt, tam jābūt būvētam uz specializētas elektroauto platformas ar vismaz 800 voltu arhitektūru. Šādam spriegumam ir vairākas priekšrocības, proti, lielāka jauda, ievērojami ātrāka uzlāde un labāka efektivitāte.
800 voltu spriegums ļauj ražotājiem samazināt strāvas stiprumu, tādējādi samazinot siltuma rašanos un ļaujot izmantot plānākus, vieglākus un lētākus vadus un kabeļus. Tas vienkāršo arī lielo komponentu termālo pārvaldību.
Tomēr 800 voltu platformas ir dārgākas, un tieši izmaksu dēļ BYD pagaidām nav laidis savus 800 voltu modeļus Eiropā, kaut gan konkurences pieaugums padara šo lēmumu īslaicīgu.
Otra būtiskā 3. paaudzes īpašība ir programmatūras vadīts transportlīdzeklis (software-defined vehicle — SDV). Tas nozīmē, ka programmatūra kļūst par centrālo elementu, kas ietekmē automobiļa vadāmību, uzvedību un funkcionalitāti. Programmatūras atjauninājumi var pilnībā mainīt pieredzi, nepieskaroties mehāniskajiem komponentiem.
SDV nodrošina ilgāku lietošanas ciklu, jo auto var nepārtraukti uzlabot, izmantojot attālinātos atjauninājumus. Vienkāršoti runājot, SDV ir kā viedtālrunis uz riteņiem — ne gluži precīzs raksturojums, bet sniedz ieskatu to darbības principā.
Kā Ķīnai izdevās ņemt virsroku
Ķīna šobrīd ražo vienus no modernākajiem elektroauto pasaulē, un tās autoražotāji progresēja daudz ātrāk nekā Rietumu konkurenti. Tās elektroauto nodrošina izcilu veiktspēju un piedāvā ekstremāli jaudīgu uzlādi, kas reizēm pārsniedz pat 1 MW.
Turklāt Ķīnas autoražotāji spēj nodrošināt ievērojami zemāku cenu, saglabājot konkurētspējīgu pozīciju pat Eiropā, kur tiem piemēro muitas tarifus. To panākt palīdzēja būtiskas valsts subsīdijas, kuras Eiropas Savienība uzskata par konkurenci kropļojošu priekšrocību. Tieši tāpēc Eiropā ir ieviesti diferencēti importa tarifi atkarībā no saņemtā valsts atbalsta apjoma.
Neskatoties uz tarifiem, tādi zīmoli kā BYD, Geely, SAIC un Chery Eiropā veiksmīgi paplašina savu tirgus daļu. Lielākā daļa šo ražotāju Ķīnas tirgū jau piedāvā 3. paaudzes elektroauto, taču Eiropā tie dažkārt izvēlas piedāvāt vecākas tehnoloģijas, jo tās joprojām ir konkurētspējīgas pret vietējiem ražotājiem.
Tomēr, kad Eiropas autoražotāji ir beidzot panākuši konkurentus, Ķīnas ražotājiem vairs nav garantēta dominance. Vairāki valsts uzņēmumi jau ir pametuši Eiropas tirgu, un pārējiem būs jāpiedāvā patiešām labākie produkti, lai saglabātu savu pozīciju.
Galvenie spēlētāji
BMW iX3 neapšaubāmi ir nozīmīgākais 2025. gada Rietumu elektroauto jaunums. Tas būs pirmais Neue Klasse sērijas modelis. Tas pilnībā atbilst 3. paaudzes standartam un ievērojami stiprina Rietumu pozīcijas konkurencē ar Ķīnas ražotājiem.
iX3 ir 800 voltu SDV ar izcilu BMW dinamiku, precīzu vadāmību un augstu efektivitāti. Modelis ievieš arī inovācijas, piemēram, panorāmas displeju, kas izvietots zem vējstikla malas un apvieno tradicionālo ekrānu ar HUD pieredzi. Tas padara salona atmosfēru modernu un futūristisku.
Šis modelis pilnībā izmanto 800 voltu arhitektūru, nodrošinot jaunas paaudzes elektromotorus un augstas enerģijas blīvuma akumulatorus, kas ļauj iX3 kļūt par vienu no tāltālāk braucošajiem EV Eiropā. 2026. gadā gaidāmais BMW i3sedans būs vēl efektīvāks un spēs konkurēt ar BYD Seal un Zeekr 007.
Mercedes-Benz gatavo 3. paaudzes vidējās klases elektroauto, proti, GLC EV un C-Class EV. Tie piedāvās 800 voltu platformu ar efektivitātes uzlabojumiem un ātru uzlādi, lai gan maksimālā uzlādes jauda būs zemāka nekā BMW iX3 vai Zeekr 7X.
Tāpat tiek gaidīts kompaktāks Mercedes CLA EV ar 800 voltu arhitektūru, efektīvu spēka agregātu un modernu Google-bāzētu informācijas un izklaides sistēmu ar uzlabotu balss asistentu. Šim modelim ir izcilas gaitas rezerves, ņemot vērā tā segmentu.
Tā pati platforma tiek izmantota arī GLB with EQ Technology, kas piedāvā lielāku virsbūvi un ietilpīgāku salonu, saglabājot 320 kW uzlādes jaudu un augstu efektivitāti.
Savukārt atjaunotais Polestar 3 arī atbilst 3. paaudzes kritērijiem. Tas 2026. gadā saņem jaunu 800 voltu platformu, modernizētu centrālo datoru un 350 kW uzlādi. Tiem, kas vēlas identisku tehnoloģiju tradicionālākā SUV formā, piemērots būs Volvo EX90.
Citi ir bijuši progresīvāki
Jāatzīmē, ka daži ražotāji šos standartus ieviesa jau sen, piemēram, Porsche un Hyundai–Kia EV platformas ar 800 voltiem pieejamas jau vairākus gadus. Jaunais Porsche Cayenne Electric paceļ latiņu vēl augstāk. Uzņēmums pircējiem piedāvā līdz 400 kW uzlādi, strukturālo akumulatoru un pat bezvadu uzlādes iespēju.
Savukārt Lucid jau gadiem izmanto 900 voltu sistēmas un joprojām ir tehnoloģiju līderis, piedāvājot izcilu efektivitāti, nobraukumu un uzlādes jaudu. Atšķirībā no Kia, kas pārgājis atpakaļ uz 400 voltiem, Lucid paredz saglabāt augstsprieguma arhitektūru arī nākamās paaudzes modeļiem.
Honda drīzumā piedāvās savus 3. paaudzes elektroauto – 0 Series un Acura RSX -, lai gan tie nebūs ar 800 voltu arhitektūru, ražotāji uzskata, ka tas tiem nebūs būtisks trūkums.
Daži autoražotāji uzskata, ka 400 volti joprojām ir pietiekami, piemēram, Rivian saviem jaunajiem R2 un R3modeļiem saglabās 400 voltu sistēmu.
Vēl daži 3. paaudzes elektroauto ir gaidāmi tuvāko gadu laikā, piemēram Scout Terra, Scout Traveler un jauna Volkswagen elektroauto līnija ar Rivian tehnoloģiju, kas tirgū varētu nonākt līdz 2027. gadam. Arī Ford izstrādā jaunu kravas auto paaudzi.
Faktiski visi Rietumu autoražotāji vai nu nupat ir izlaiduši 3. paaudzes elektroauto, vai plāno to darīt tuvāko divu gadu laikā.
Elektroauto uzvaras aplis vēl aiz kalniem
Tomēr atjaunotā Rietumu autoražotāju apņēmība nenozīmē garantētus panākumus. Šiem auto ir jābūt pietiekami pievilcīgiem, lai tiktu attaisnota cena, īpaši, kad runa ir par Ķīnas ražotājiem vai Tesla kompaktajiem 400 voltu modeļiem, kas joprojām piedāvā izcilu cenas-vērtības attiecību.
Nākamais gads būs izšķirošs elektroauto industrijai, un iznākums nav prognozējams. Piemēram, BYD drīzumā sāks elektroauto ražošanu jaunajā rūpnīcā Ungārijā, kas ļaus apiet tarifus un piedāvāt ievērojami zemākas cenas, nekā tad, kad visi modeļi tiek importēti no Ķīnas.
BYD izaugsme Eiropā apliecina, ka pircēji ir gatavi atmest lojalitāti konkrētiem vietējiem zīmoliem, ja cits uzņēmums piedāvā labāku vērtību. Tas rada izaicinājumu Rietumu autoražotājiem – pierādīt, ka tie spēj pārspēt Ķīnas labākos modeļus.
Avots: InsideEVs


































