Google noliedz, ka makslīgā intelekta meklēšanas funkcijas samazina tīmekļa vietņu apmeklētāju skaitu, tomēr dati liecina par pretējo.
Pēdējā laikā vairāki neatkarīgi pētījumi liecina, ka mākslīgā intelekta (MI) funkciju integrēšana meklētājos un čatbotos negatīvi ietekmē datplūsmu uz izdevēju vietnēm.
Tomēr Google iebilst pret šādiem secinājumiem. Uzņēmums apgalvo, ka kopējais klikšķu apjoms no Google Search uz vietnēm ir “salīdzinoši stabils” gada griezumā. Turklāt uzņēmums uzsver, ka “vidējā klikšķa kvalitāte” ir nedaudz uzlabojusies.
“Šie dati ir pretrunā ar trešo pušu ziņojumiem, kas, balstoties uz kļūdainām metodēm vai atsevišķiem piemēriem, nepareizi apgalvo par straujiem kritumiem trafika rādītājos,” norādīja Google meklēšanas nodaļas vadītāja Liza Rīda nesenā bloga ierakstā.
Lai gan uzņēmums nepublicē konkrētus datus, apgalvojumi par stabilitāti nemaina faktu, ka daļa vietņu piedzīvo būtisku apmeklējuma kritumu. Arī pats Google atzīst: “Lietotāju uzvedība mainās, pārvirzot tos uz citām vietnēm. Dažas vietnes zaudē, citas iegūst.”
Taču Google nemin, cik vietnes pie šādas pieejas paliek iedzinējos. Šī visa situācija atšķetinās laikā, kad čatboti kā ChatGPT turpina savu uzvaras gājieno. Tas sekojoši rada gana negatīvus priekšstatus par meklēšanas nākotni, kurā dominē MI.
Google Search pēdējos gados arvien vairāk tiecas sniegt atbildes tieši meklēšanas lapā, tagad arī ar “MI pārskatiem” (AI Overviews), kas tiek parādīti meklēšanas rezultātu augšgalā. Lietotāji noteiktos jautājumos pat var sazināties ar MI čatbotu.
Uzņēmums noliedz, ka šīs izmaiņas būtiski pārveidotu meklēšanas vidi. Tā vietā uzņēmums norāda, ka lietotāji vienkārši maina paradumus un sāk meklēt saturu citās platformās.
Sīva konkurence ar sociālajiem tīkliem
Rīda atzīst, ka lietotāji arvien biežāk meklē autentiskus informācijas avotus, proti, forumus, videoklipus un podkāstus, kur dominē cilvēku personīgās pieredzes. Jau 2022. gadā Google pārstāvis Prabhakars Raghavans atzina, ka gandrīz 40% jauno lietotāju, meklējot, piemēram, kur paēst, dodas nevis uz Google Search vai Maps, bet uz TikTok vai Instagram.
Līdzīgi arī Amazon ir kļuvis par galveno starta punktu produktu meklēšanā, bet Reddit – pētniecības jautājumos. Uzņēmums pat pievienoja īpašu “Forumi” filtru, lai pielāgotos šai tendencei.
Turklāt Google tagad maina savas uzmanības virzienu, proti, vēršot uzmanību nevis uz klikšķu skaitu, bet gan to kvalitāti. Uzņēmums apgalvo, ka tiek sūtīti “nedaudz vairāk kvalitatīvu klikšķu” nekā pirms gada. Par “kvalitatīvu klikšķi” tiek uzskatīts tāds klikšķis, pēc kura lietotājs nevis uzreiz atgriežas, bet paliek un lasa saturu.
Tāpat Google cenšas pasniegt MI kā iespēju izdevējiem iegūt lielāku redzamību. “Ar MI pārskatiem cilvēki redz vairāk saišu nekā iepriekš,” raksta Rīda. “Vairāk vaicājumu un vairāk saišu nozīmē vairāk iespēju vietnēm tikt pamanītām.”
Google pauž utopiju, bet dati – skarbu realitāti
Tomēr reālie dati rāda ko citu. Saskaņā ar Similarweb pētījumu, to meklējumu skaits, kas nenoved pie klikšķa uz ziņu vietnēm, pieaudzis no 56% (2024. gada maijā) līdz 69% (2025. gada maijā).

Google to apzinās. Uzņēmums ir izstrādājis risinājumus, kas palīdz izdevējiem gūt peļņu ar samazināto trafiku, piemēram, ar mikromaksājumiem vai biļetenu abonēšanas iespējām.
Google publiski noliedz, ka MI ievērojami pārveido meklēšanu, taču fakts, ka uzņēmums šobrīd aktīvi skaidro savu nostāju, norāda uz citādāku, turklāt pretēju realitāti.
Kā norāda komentētāji, uzņēmums, šķiet, cer, ka izdevēji ignorēs savus analītikas datus un noticēs apgalvojumam, ka katru dienu vēl joprojām tiek nosūtīti “miljardi klikšķu”.
Avots: TechCrunch