Kas padara TikTok algoritmu īpašu?

TikTok veiksme jau no laika gala ir meklējama tā algoritmā. Tam nonākot kopuzņēmuma rokās ir vērts jautāt – kas algoritmu padara tik īpašu?

Saturs, ko lietotāji redz TikTok, tiek noteikts ar rekomendāciju algoritmu, un tas atkal nonācis uzmanības centrā. Sociālo mediju giganta īpašnieks ByteDance ir parakstījis saistošus līgumus par kopuzņēmuma izveidi. Šis kopuzņēmums paredz nodot TikTok ASV lietotnes operatīvo kontroli amerikāņu un starptautiskiem investoriem, tostarp mākoņdatošanas uzņēmumam Oracle.

Rodas jautājums – kā izmainīsies algoritma liktenis pēc kopuzņēmuma izveides.

ByteDance nodod vadības grožus?

Lai gan jaunās struktūras izveide tiek uzskatīta par būtisku soli ceļā uz ASV aizlieguma novēršanu, kā arī spriedzes mazināšanu starp Vašingtonu un Pekinu tirdzniecības un tehnoloģiju jomā, joprojām pastāv neskaidrība par to, kam faktiski pieder un kurš kontrolē rekomendāciju algoritmu, kas vienlaikus ir TikTok vērtīgākais aktīvs.

Rašs Doši, kurš prezidenta Džo Baidena laikā strādāja ASV Nacionālajā drošības padomē, platformā X norādīja, ka nav skaidrs, vai algoritms ir nodots, licencēts vai joprojām pieder un tiek kontrolēts Pekinā. Tas liek domāt, ka Oracle loma aprobežojas ar uzraudzību.

Algoritms tiek uzskatīts par TikTok globālo panākumu pamatu. Turklāt, vēl pirms dažiem mēnešiem ByteDance nostāja bija skaidra, proti, uzņēmums bija gatavs slēgt lietotnes darbību ASV nevis to pārdot.

Neskatoties uz sākotnējo nostāju, ziņu aģentūra Reuters septembrī ziņoja, ka ByteDance saglabās īpašumtiesības uz TikTok ASV biznesa struktūru. Vienlaikus darījums paredzēja atteikšanos no kontroles pār lietotāju datiem, saturu un algoritmu.

Saskaņā ar toreiz izskanējušo informāciju kopuzņēmums darbosies kā ASV uzņēmuma tehnoloģiskais “aizmugures birojs”, apstrādājot lietotāju datus un algoritmu. Savukārt atsevišķa struktūra, kas pilnībā paliks ByteDance īpašumā, kontrolēs ieņēmumus nesošās aktivitātes — e-komerciju un reklāmu.

Šie principi arī veido darījuma aprises, par kurām tika paziņots ceturtdien, un divi ar situāciju pazīstami avoti piektdien to apstiprināja Reuters. Ieņēmumus ģenerējošā struktūra paliks ByteDance kontrolē, savukārt kopuzņēmums saņems daļu ienākumu par tehnoloģiju un datu pakalpojumiem.

Ķīnas valdība savu oficiālo nostāju par parakstīto vienošanos vēl nav paudusi. Jāņem vērā, ka 2020. gadā Pekina grozīja eksporta noteikumus, paredzot valdības apstiprinājumu algoritmu un pirmkoda nodošanai ārvalstīm, kas jebkuru šādu darījumu padara juridiski sarežģītāku.

TikTok algoritms ir bezprecedenta gadījums

Analītiķi norāda, ka TikTok panākumu pamatā nav tikai pats algoritms, bet gan tā mijiedarbība ar īso video formātu. Tomēr tieši TikTok pierādīja, ka algoritms, kas balstās lietotāja interesēm, var būt īpaši jaudīgs.

Atšķirībā no Meta, kas savu pieeju balsta uz sociālo tīklu struktūru jeb “sociālo grafu”, TikTok vadība vairākkārt uzsvērusi, ka platformas algoritms balstās uz tā sauktajiem “interešu signāliem”.

Īso video formāts ļauj algoritmam darboties daudz dinamiskāk. Tas spēj pamanīt un pielāgoties izmaiņām lietotāju interesēs laika gaitā. Turklāt laika sprīdis ir patiesi iespaidīgs – pietiek vien ar diennakti, lai plūsmā redzamais saturs pielāgotos lietotājam.

Papildu priekšrocību deva arī fakts, ka TikTok jau no laika gala tika izstrādāts kā mobila lietotne. Konkurentiem nācās pielāgot savas platformas no datoru ekrāniem, kamēr TikTok mobilajā vidē jutās dabiski.

Agrīnā ienākšana īso video tirgū uzņēmumam nodrošināja ievērojamu priekšrocību. Meta piederošais Instagram funkciju Reels palaida tikai 2020. gadā, bet Alphabet YouTube Shorts – 2021. gadā. Abas platformas joprojām atpaliek no TikTok datu apjoma un produktu attīstības pieredzes ziņā.

TikTok algoritms regulāri iesaka arī saturu, kas neietilpst lietotāja tiešo interešu lokā. Uzņēmuma vadība to uzskata par būtisku lietotāja pieredzes elementu.

Pētījumā, ko pagājušajā gadā publicēja pētnieki no ASV un Vācijas, secināts, ka algoritms “izmanto lietotāju intereses 30–50% ieteikto video gadījumu”. Analīze balstījās uz datiem no 347 TikTok lietotājiem un pieciem automatizētiem botiem.

Pētnieki norādīja, ka šāda pieeja nozīmē apzinātu lēmumu piedāvāt daudz “izpētes” satura vai nu lai precīzāk noteiktu lietotāja intereses, vai arī lai palielinātu lietotāju noturēšanu platformā, piedāvājot video ārpus līdzšinēji zināmā interešu loka. Pētījums publicēts ar nosaukumu “TikTok un personalizācijas māksla”.

Avots: Reuters

Dalīties ar ziņu:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
X

Leave a Reply

Jaunākie apskati
Tev varētu interesēt