Google apgalvo, ka reklāmu bloķētāji izraisa YouTube skatījumu kritumu, bet AdGuard skaidro, ka pie vainas ir izmaiņas filtru sistēmā.
Kopš 2025. gada augusta vidus daudzi YouTube satura veidotāji ir ziņojuši par krasu video skatījumu kritumu. Atsevišķos gadījumos kritums sasniedzis pat par 50%.
Samazinājums vērojams tieši no datoriem, kamēr rādītāji televizoros, planšetēs un mobilajos tālruņos palika stabili.
YouTube publiski apgalvo, ka “nav sistēmisku problēmu, kas ietekmētu satura autorus”, tomēr vienlaikus norādīja, ka “reklāmu bloķētāji un citi pārlūkprogrammu paplašinājumi var ietekmēt skatījumu skaita precizitāti.”
Izmaiņas YouTube filtrēšanas sistēmā rada vairāk jautājumus nekā atbildes
“Skatītāji, kas izmanto reklāmu bloķētājus un citus satura bloķēšanas rīkus – reklāmu bloķētāji un paplašinājumi var ietekmēt skatījumu skaita precizitāti,” skaidroja Google.
“Kanāli, kuru auditorijā ir lielāks šādu rīku lietotāju īpatsvars, var redzēt lielākas satiksmes svārstības, kas saistītas ar šo rīku atjauninājumiem.”
Tomēr reklāmu bloķēšanas uzņēmums AdGuard sniedza papildu kontekstu. Tas norādīja, ka problēma varētu būt saistīta ar populāriem, sabiedrības uzturētiem filtru sarakstiem, piemēram, EasyList un uBlock Quick Fixes.
2025. gada 11. augustā EasyList tika pievienots jauns filtrs, kas bloķēja telemetrijas pieprasījumus, kas, kā tika uzskatīts, saistīti ar YouTube skatījumu uzskaiti un analītiku. Šis noteikums palika spēkā līdz 10. septembrim, kad tas tika īslaicīgi atspējots.
Līdzīgas izmaiņas 10. septembrī tika ieviestas arī uBlock Quick Fixes, bet 17. septembrī tās tika noņemtas. Publiski pieejamā informācija rāda, ka šie noteikumi īslaicīgi traucēja YouTube skatījumu uzskaites mehānismu.
AdGuard uzsvēra, ka noteikumi nekad neliedza cilvēkiem skatīties video YouTube, bet tikai bloķēja fona pieprasījumus, kas bija saistīti ar izsekošanu un telemetriju.
Atklātība pret noslēgtību
Šī situācija izgaismo spriedzi starp privātumam veltītiem rīkiem un tiešsaistes platformu funkcionalitāti. Lai gan YouTube pēdējos gados ir agresīvi cīnījies pret reklāmu bloķētājiem, šis gadījums parāda, ka filtru izmaiņas var radīt neparedzētas sekas arī bez ļaunprātīgas iejaukšanās.
Tas arī atklāj atvērtā pirmkoda kopienu caurspīdīgumu – brīvprātīgie uzturētāji ātri identificēja problēmu un atspējoja noteikumus, tiklīdz kļuva skaidra to ietekme.
Savukārt novērotāji salīdzinājuši šo atklātību ar ierobežoto komunikāciju no YouTube puses, norādot, ka uzņēmuma mājieni par reklāmu bloķētājiem neatklāj visu situāciju.
Daži satura veidotāji paliek skeptiski. Viņi uzsver, ka reklāmas ieņēmumi nav samazinājušies līdz ar skatījumu skaitu. Tas liecina, ka bojāts bijis uzskaites mehānisms, nevis reālā skatītāju uzvedība.
Šis gadījums vēl vairāk pastiprina diskusiju par YouTube un reklāmu bloķētāju attiecībām. Daudzi lietotāji izmanto šos rīkus, jo viņus kaitina neatbilstošas reklāmas, reklāmas, kuras nevar izlaist, vai reklāmas, kas ilgākas par pašu video.
Avots: TechRadar